به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در نشست علمی تخصصی نقش تعلیم و تربیت در کاهش خشونت گفت: خشونت در جامعه کنونی به واسطه دارا بودن به دو ویژگی فراوانی و منشاءساختار اجتماعی به عنوان یک مسئله اجتماعی تلقی می شود.
وی در ادامه انواع خشونت را خشونت به خویش، خشونت به دیگران و خشونت به مال دانست و افزود: سه نوع از مهم ترین گونه های خشونت ساختاری، نمادین و فیزیکی است که متاسفانه زمان صحبت از خشونت تنها خشونت فیزیکی تجسم می شود؛ این در حالی است که خشونت ساختاری و نمادین رایج تر و دارای معضلات بیشتری در سطح جامعه هستند.
حسینی در خصوص تشریح خشونت ساختاری گفت: هنگامی که در قوانین و مقرارت زور گفته می شود و یا زور را قانونی و ساختاری می کنیم، خشونت ساختازی شکل می گیرد.
وی با اشاره به این که در خشونت ساختاری گاه رویه ها عامل اعمال خشونت می شوند افزود: این که چرا تعلیم و تربیت تمام ساحتی نیست و مدارس ما نمره گرا و کنکور محور هستند تنها به دلیل وجود نظام ارزیابی دانشگاه از محصول ۱۲ ساله آموزش و پرورش است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: زمانی که نتیجه ۱۲ سال محصول و تعلیم و تربیت دانش آموزان و سرنوشت یک جوان تنها با ۳۰۰ سوال تست سنجیده می شود انتظار تمام ساحتی بودن آموزش و پرورش ناشدنی است؛ بنابراین اگر نظام تعلیم تربیت تمام ساحتی می خواهیم باید جامعه و نظام ارزیابی را تمام ساحتی کنیم.
حسینی دلیل ایجاد پارلمان های گرم را بررسی مشکلات از دل جامعه و انتقال آنان به مجلس عنوان کرد و اظهار داشت: نوع دیگر خشونت که کمتر به آن توجه می شود خشونت نمادین می باشد که به مراتب از خشونت ساختاری سخت است.
وی به تاثیر مهم آموزش و پرورش در مدیریت خشونت نمادین اشاره کرد و گفت: تمامی نهادها و فرمانداری ها دو وظیفه رسیدگی به آموزش و پرورش و رسیدگی به سایر امور دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: زمانی که آمریکا برای تسلط ارگانیک به جای مکانیک بر کشورهای جهان برنامه ریزی می کرد متوجه ضعف نظام تعلیم و تربیت خود شد و تلاش کرد با سرمایه گذاری بر روی این نهاد مهم در آینده بیشتر و بهتر بر کشورها تسلط یابد که این مهم تنها با توسل به زور ساختاری و نمادین امکان پذیر است.
حسینی افزود: متاسفانه آن طور که باید و شاید آموزش و پرورش در صدر مسائل کشور قرار ندارد و از دولت تقاضا داریم همانطور که دو برجام دیپلماسی خارجی و سلامت را پیروزمندانه پیاده کرد، برجام آموزش و پرورش را نیز پیاده کند.
وی گفت: در سال ۹۴ میانگین عزت نفس پایین در دانش آموزان ۳۶ درصد ودر سال ۹۵ به ۲۸ درصد رسید که این رقم نشان دهنده سیاست کنترلی و کاهشی آموزش و پرورش در حوزه آسیب های اجتماعی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که معلم و مدیر آموزشگاه و نوع فرایند یادگیری و یاددهی در کنترل خشم تاثیر گذار هستند گفت: مدیریت دانش آموز و معلم محور در نظام تعلیم و تربیت می تواند ساختاری و نمادی خشم را در بدنه جامعه کنترل و کاهش دهد.چ
انتهای پیام// م.م