رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ‌اردبیل گفت: بزرگ‌ترین کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در ایستگاه سامیان اردبیل راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،حسین کربلائی خیاوی در نشست تخصصی فعالان تولید گیاهان دارویی در اردبیل اظهار داشت: بزرگ‌ترین کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایستگاه سامیان اردبیل راه‌اندازی شده که 170 گونه گیاهان دارویی یک ساله، دوساله و چندساله بومی و غیربومی را در خود جای داده است.

وی افزود: تلاش ما بر این است که این ایستگاه را به محل تخصصی تولید بذور انواع گیاهان دارویی تبدیل کنیم و زمینه‌های توسعه و کشت این گیاهان را بیش از پیش در استان فراهم آوریم تا بتوانیم از این طریق تعداد گونه‌های گیاهی را در این کلکسیون به 250 گونه برسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با تلاش و همت محققان این مرکز تاکنون 270 گونه گیاه دارویی در سطح استان شناسایی شده و محل و گراکنش آنها نیز مشخص شده ‌که این اطلاعات می‌تواند پایه و اساس مطالعات تخصصی و فنی بعدی در زمینه گیاهان دارویی باشد.

کربلائی‌خیاوی بیان کرد: طرح تحقیقاتی جمع‌آوری و شناسایی و بررسی اکولوژیک گیاه دارویی تیره نعناعیان در اردبیل در دست اجراست که تاکنون 60 گونه از این گیاه شناسایی و جمع‌آوری شده و مطالعات بر روی مراحل فنولوژیکی و پراکنش آن ادامه دارد که امیدواریم با پایان این طرح به اطلاعات سودمندی در خصوص این تیره دست یابیم.

وی تصریح کرد: مشابه همین طرح را نیز در ارتباط با گونه پونه‌های سبلان نیز محققان ما در دست اجرا دارند که این گونه از لحاظ ارزش اقتصادی و سودآوری و ارزشی که از لحاظ پزشکی دارد بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم اقدامات لازم برای رشد و پرورش این گونه به زودی فراهم شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان در راستای تحقق اهداف سیاست و تغییر الگوی کشت در استان اردبیل دنبال می‌شود، زیرا یکی از موهبت‌های خدادادی که گیاهان دارویی دارند این است که گیاهان کم‌توقعی از لحاظ نیاز آبی محسوب می‌شود که این خود امتیاز بزرگی برای اراضی استان که از سفره‌های آب زیرزمینی پایینی برخوردارند محسوب می‌شود و از طرف دیگر خصوصیات بسیاری از گیاهان دارویی به گونه‌ای است که گونه‌ها را می توان به صورت دیم نیز کشت کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.