مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور گفت: یک خط اعتباری ویژه با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و با بهره بانکی ۱۰ درصد برای فعالان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،پیمان یوسفی‌آذر در نشست تخصصی دست‌اندرکاران تولید گیاهان داروئی در استان اردبیل اظهار داشت: خوشبختانه سطح علمی، فنی و اجرایی استان اردبیل در تولید و فرآوری و فروش گیاهان دارویی در سطح بالایی است و یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین استانها در این ارتباط محسوب می‌شود.

وی افزود: پنج استان در سطح ملی به عنوان پایلوت و الگوی توسعه و کشت گیاهان دارویی انتخاب شده است که مهمترین آنها استان اردبیل است که از مراتع و دشت‌ها و کوهپایه‌های سبلان و بزقوش یکی از بزرگترین گنجینه‌های گیاهان دارویی در کشور را داراست.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور در خصوص نحوه حمایت‌های مالی وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی و صنایع مربوط به آن گفت: یک خط اعتباری ویژه با 100 میلیارد تومان اعتبار آن هم با بهره بانکی 10 درصد برای فعالان و شرکتهای خصوصی در نظر گرفته شده است که متولیان این بخش می‌توانند با ارائه طرح توجیهی خود و طی مراحل قانونی اقدام به ثبت شرکت و بهره‌مندی از این تسهیلات کنند و بدیهی است که واحدها و شرکت‌های فعال نیز از این بهره‌مندی استفاده خواهند کرد.

یوسفی‌آذر بیان کرد: هر بخش خصوصی که در زمینه کشت بافت گل محمدی اقدام به راه‌اندازی شرکت کند خرید تضمینی محصولات تولیدی را به مدت پنج سال تضمین خواهیم کرد و ما این توانایی را در بخش خصوصی استان اردبیل باور داریم، زیرا استان اردبیل نخستین استان در سطح کشور است که در گذشته در زمینه سیب‌زمینی کشت بافت در بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

وی با قدردانی از همکاری‌های بی‌وقفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در زمینه توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در استان افزود: بر اساس چشم‌انداز برنامه توسعه ششم اقتصادی کشور استان اردبیل در سال 1400 هجری شمسی می‌بایست میزان کشت گیاهان دارویی را به 500 هکتار افزایش دهد که مطمئنا ً با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این استان وجود دارد پیش‌بینی می‌کنیم استان اردبیل فراتر و بیشتر از سطح تعیین شده در خصوص توسعه کشت گیاهان دارویی قدم برمی‌دارد.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور با اشاره به فعالیتهای غیرفنی عطاریهای موجود در استان افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که متاسفانه درصد قابل ملاحظه‌ای از اسانس‌های تهیه شده توسط این عطاریها آلوده است به همین دلیل ضرورت دارد نظارت دقیق و کارشناسی و مسئولانه در خصوص این عطاریها انجام شود و تولید اسانس و دیگر مشتقات از گیاهان دارویی به شرکت‌های معتبری که مورد تائید جهاد کشاورزی است واگذار شود.

یوسفی‌آذر تصریح کرد: روند تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی در استان باید به گونه‌ای مدیریت شود که این استان باتوجه به موهبت بزرگی که در ارتباط با زیستگاه 500 گونه گیاهی مهم دارد دارای برند ملی و جهانی شود و مصرف کنندگان گیاهان دارویی را با برند استان اردبیل تهیه و مصرف کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.