دامغان;

آغاز مرمت مناره تاریخی مسجد تاریخانه دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان گفت: در این مرحله از مرمت، تا ۱.۵ متر ارتفاع دور تا دور مناره مرمت و بهسازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان  ، معصومه داودیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی دامغان در حاشیه مرمت مسجد تاریخانه، گفت: رطوبت‌زدایی، تعویض بندهای فرسوده و بندکشی جدید با مصالح همگون، تعویض آجرهای تخریب شده بر اثر رطوبت و جایگزین کردن آجر مناسب از جمله فعالیت‌های در حال انجام برای مرمت مناره مسجد تاریخانه دامغان است.

وی با اشاره به اینکه مناره مسجد تاریخانه در جنب مسجد بنا شده و در دوران غزنویان ساخته شده است، گفت: این مناره سکو ندارد و از روی زمین و با محیط دایره ایجاد شده و هر چه به ارتفاع مناره اضافه، از قطر آن کاسته می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی دامغان با اشاره به اینکه این مناره دارای ۲۶ متر ارتفاع و ۸۶ پله است، افزود: در ناحیه میانی مناره کتیبه ای به خط کوفی نگاشته شده که برروی آن نام بانی مناره حک شده است.

داودیان افزود: مسجد تاریخانه یکی از مهمترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی در این کشور است، نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است.
 
گفتنی است ، این بنا در جنوب شهردامغان و در خیابان ایستگاه راه آهن قرار دارد.
انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.