پایگاه «هیل» نوشت تحولات منطقه‌ای و جهانی موجب شده تا ایران و عربستان به سمت بهبود روابط دوجانبه متمایل شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه «هیل» در یادداشتی به قلم «یوئل گوزانسکی» نوشت که تحولات منطقه و جهان موجب شده تا ایران و عربستان گام‌هایی به سمت بهبود روابط بردارند.

این عضو موسسه «هوور» دانشگاه «استنفورد» از جمله به سفر منطقه‌ای اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، توافق طرفین بر سر میزان تولید نفت در «اوپک» و همچنین مذاکرات اخیر بر سر از سر گیری اعزام زوار ایرانی به مراسم حج اشاره کرده است.

گوزانسکی نوشته است که این نشانه‌ها حاکی از آن است که «ایران و عربستان سعودی برای رسیدن به یک وضعیت منطقه‌ای ماناتر، تلاش می‌کنند.»

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این روند از چندی قبل آغاز شده، نوشته است: «مجموعه‌ای از تحولات منطقه‌ای و جهانی عربستان سعودی و ایران را به بررسی آغاز گفت‌وگو متمایل کرده‌اند.»

تحلیلگر پایگاه هیل قدرت گرفتن «نیروهای وفادار به ایران در عراق، سوریه» و همچنین لبنان را مایه نگرانی عربستان خوانده و می‌نویسد: «علاوه بر این، ناکامی عربستان سعودی در دستیابی به اهدافش در یمن، آن هم بعد از حدود دو سال جنگ، بر تصمیم‌گیری این کشور اثر گذاشته است.»

به نوشته گوزانسکی، از همه مهمتر به نظر می‌رسد عربستان سعودی به این نتیجه رسیده که توافق پیش رو در سوریه حضور ایران را دائمی خواهد کرد. ضمنا دستاوردهای ارتش سوریه در ماه‌های اخیر موجب شده تا متحدان عربستان از جمله مصر، ترکیه و اردن لحن خود را نسبت به سوریه تغییر دهند.

او در مورد ایران هم مدعی شده است: «ایرانی‌ها هم از تغییر سیاست ایالات متحده در پی انتخاب رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ نگران هستند. جهت‌گیری ضدایرانی رئیس‌جمهور ترامپ با دیدگاه عربستان سعودی منطبق است. علاوه بر این، ممکن است ایالات متحده و روسیه بر سر سوریه به تفاهمی دست یابند که در آن منافع ایران در نظر گرفته نشده باشد.»
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
اگه زحمتی نیست درباره ی روز جهانی زن هم یه پست بزارین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
عربستان داره با این کارش بر جنایاتی که در جهان انجام داده سرپوش میذاره و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده...

نباید ساده لوح باشیم...
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۲:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
خدا را شكر كه اين تفاهم بين دودولت مسلمان در حال بهبود است اگر تركان ترك حيله گر بگذارند چون همين تركان عثماني پس فطرت بودند كه جرقه اختلاف بين شيعي وسني را براي اولين بار استارت زدند وكار را ازبنياد كج وخراب كردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
نه عزیزم هرگز درست نمیشه. اگه مکه و مدینه اونجا نبود ما هرگز با این رژیم ادم کش تروریست پرور ارتباطی نداشتیم. مثله عدم ارتباط ما با اسراییل و مصر. آیا خللی بر مملکت وارد شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
meysam
۱۱:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
هرچند سعودی ها از بد ترین مخلوقات خدا هستن و در اینکه ایران هم ایران دهه 60نیست و به شکرانه خدا میتونه پوزه عربستان و امثال عربستان رو به خاک بماله شکی نیست، اما جنگ بده خیییییلی بد ،حتی آواره شدن و از دست رفتن یک خانواده هم بسیار بسیار دردناکه .
ما جزو شهرستانهای مرزی کرمانشاه هستیم خودم سنی ندارم ولی جوری که خانوادم تعریف میکنن سختی های زیادی از جنگ رو تحمل کردن به حق صاحب زمان دیگه هیچ وقت سایه شوم جنگ رو سر مردم و ملت ایران نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
به نظرم وقتی روابط ایران درست میشه که ایران اسم این کشور رو درست بگه سعودیه عربی ،،،نه عربستان،کشوری به نام عربستان وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
پس اون تجاوز و کشتار حاجی ها چی؟؟؟ حداقل ما هم چند نفر از اون اشغال های سعودی رو بکشیم بعد اشتی بکنیم
Germany
حسین
۱۱:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
میگن وقتی یاران امام زمان سفیانی رو اسیر میکنند و قصد کشتن او را دارند امام زمان میرسه و همه رو کنار میزنه و میفرماید رها کنید پسر عموی مارا و سفیانی را در اغوش میکشه...کاری ندارم که سفیانی قدر ناشناسی میکنه بعدا اما وظیفه مومن چیزی غیر از کشتار است برادر
Germany
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
پسر عمورو از کجا اوردی عمو؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۸:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
صلح خیلی خوبه هرچند با دولت منفور سعودی ایشالا همه جای دنیا صلح و آرامش برقرار شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
چی میگی؟؟؟
میدونی چقدر شهید بخاطر این سعودی ها دادیم پس خون شهدامون چی میشه
پشت هر اقدام تروریستی ردی از این عوضی هاست که بخون شیعه و ایرانی تشنه اند
آخرین اخبار