ویکی‌لیکس، اسناد تازه‌ای از ابزارهای جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دست آورده است که این امر نشان می‌دهد جاه‌طلبی این سازمان حد و مرزی ندارد.

اسناد تازه ویکی‌لیکس نشان می‌دهد جاه‌طلبی‌های «سیا» حد و مرز ندارد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری خود مجموعه ای از هزاران سند آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را تحت عنوان «گنجینه 7»  (Vault 7) منتشر کرده است که اگر واقعیت داشته باشد، از ابزارهای گسترده این سازمان برای جاسوسی و نفوذ رایانه ای حکایت دارد. سازمان سیا، اصالتِ هیچ یک از این اسناد را تأیید نکرده است. اما اکنون دو سؤال جدی مطرح است: آیا منطقی است که سازمان سیا چنین قابلیت هایی داشته باشد و چرا این سازمان قادر به حفاظت از اسرار خود نیست؟

دیوید گروسمن، خبرنگار شبکه گزارش داد اسناد فاش شده ظاهراً از مرکز اطلاعات سایبری سازمان سیا است و شامل هفت هزار و هشتصد و هجده سند به همراه 943 ضمیمه می شود. ویکی لیکس اعلام کرد این اسناد، تنها بخشی از مجموعه اسنادی است که این سایت قصد دارد آنها را منتشر کند. 

افزایش شبکه ها و دستگاه های مرتبط به یکدیگر در دنیا، عصر طلایی تازه ای را برای دستگاه های اطلاعاتی مانند سازمان سیا رقم زده است. این روزها در هر خانه ای، اشیایی وجود دارد که می توان از آنها برای گردآوری اطلاعات علیه مالکان همین اشیاء استفاده کرد. ظاهراً اسنادی که ویکی لیکس به دست آورده است، جزئیات نحوه گردآوری اطلاعات توسط سیا و همچنین زبان برنامه نویسی رایانه ای استفاده شده توسط این سازمان را فاش کرده است.

مایکل هیدن، رئیس پیشین سازمان سیا گفت: «آنچه به بیرون درز کرد، به لحاظ (افشای) تاکتیک ها، شگردها، رویه ها و ابزاری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گردآوری قانونی اطلاعات خارجی از آنها استفاده کرده، بسیار مخرب است. به بیان دیگر، این اقدام، امنیت کشورم و دوستانِ کشورم را کاهش داده است.»
 
خبرنگار شبکه گفت فرضاً اسناد ویکی لیکس نشان می دهد سازمان سیا توانسته است کدگذاری برنامه های پیام رسان مانند تلگرام، سیگنال و «واتس اپ» را در گوشی های موبایلِ اندرویدی دور بزند و پیام های صوتی و مکتوب را پیش از کدگذاری، جمع آوری کند. از آنجایی که بسیاری از مردم این برنامه های پیام رسان را غیر قابل نفوذ می دانند، از آنها برای تبادل اطلاعات حساس استفاده می کنند. یکی از شگردهای سازمان سیا تحت عنوان «فرشته گریان» (weeping angel) می تواند تلویزیون هوشمند سامسونگ در اتاق پذیرایی را به میکروفون همیشه روشنی تبدیل کند که مکالمات را پیوسته ضبط و مستقیماً برای سیا ارسال می کند. 

ویکی لیکس همچنین اعلام کرد میلیون ها خط برنامه نویسی رایانه ای را در اختیار دارد که سیا از آن به عنوان ابزار نفوذ رایانه ای استفاده کرده است، اما تا زمانیکه بر سر نحوه مقابله با این برنامه ها اجماع نظر ایجاد نشود، این برنامه ها را که تسلیحاتِ سایبری محسوب می شود، منتشر نخواهد کرد. اگر اطلاعات موجود در اسناد صحت داشته باشد، وجهه دستگاه های اطلاعاتی غرب بیش از این مخدوش خواهد شد. 

مایکل هیدن می گوید:« ما ناچاریم از گروه جمعیتی خاصی، افراد را استخدام کنیم. نسل هزاره جدید در مقایسه با نسل من، درک متفاوتی از واژه هایی مانند وفاداری، محرمانه و شفافیت دارند. ما این افراد را که به عقیده من، همه شهروندان آمریکایی خوبی هستند وارد آژانس (سازمان سیا) می کنیم، اما برداشت های آنها به لحاظ فرهنگی، با طرز فکر کسانی که تصمیم گرفتند این اشخاص را استخدام کنند، تفاوت دارد.»

اسناد فاش شده سازمان سیا، نشان می دهد جاه طلبی این سازمان حد و مرزی ندارد. این سازمان حتی تا مرز نفوذ رایانه ای به سامانه خودروهای بدون راننده برای ترور افراد در آینده پیش رفته است. با وجود این، نکته نگران کننده این است که سازمان سیا هنوز نمی داند چه تعداد از اسنادش به بیرون درز کرده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار