این مستند روایتی است متفاوت از دنیای کودکان و نوجوانان، سینما، ابرقهرمانان، عروسک‌ها، تاریخ، فرهنگ و گنجینه‌های فراموش شده از زبان فیلمسازان برجسته ایرانی.

روایت متفاوت از فرهنگ و گنجینه‌های فراموش شده ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند سینمایی جورچین با حضور  فهیم منتقد سینما و محمد دیندار نویسنده ،تهیه کننده و کارگردان این مستند و جمعی از مستندسازان روز جهارشنبه 18اسفند در شبکه افق برگزار شد. 

در ابتدا مستند سینمایی جورچین برای تماشاگران نمایش داده شد. 

این مستند روایتی است متفاوت از دنیای کودکان و نوجوانان، سینما، ابرقهرمانان، عروسک ها، تاریخ، فرهنگ و گنجینه‌های فراموش شده این مرز و بوم از زبان شخصیت‌های فرهنگی و کارگردانان و فیلمسازان برجسته ایرانی.

بعد از تماشای فیلم، فهیم منتقد سینما گفت: در درجه اول با موضوعی درگیر هستیم که خود آن نشان دهنده بحران در جامعه است. 

وی ادامه داد:خودم چند سال پیش در خصوص عروسک گزارش داشتم ،مشکلات در این حوزه زیاد است چراکه ورود عروسک جدید از خارج کشور باعث شد بیشتر کسانی که در این زمینه کار می کنند  بیکار شوند حتی دست فروشی کنند .

وی در خصوص مستند جورچین عنوان کرد : جورچین اگر چه با کلیشه‌های متداول ازجمله گفتگو محوری مواجه می‌شود اما می‌تواند با حرکت آرامی به صورت گزارشی وضعیت عروسک  سازان را بیان کند. جنبه‌های جذاب این پدیده وارد می‌شود اما به تدریج خود را کنار می کشدبه اتفاق اقتصادی اجتماعی این موضوع و محتوا می‌پردازد و به خروجی مناسبی دست پیدا می‌کند. 

فهیم در خصوص محتوا این مستند اظهار داشت: به نظرم می‌توانیم در بحث ساخت مستند کارهای متفاوتی انجام دهیم امروز مستند فقط گفتگومحور نیست اولین نکته در مستند سازی این است موضوع مخاطب است و در درجه اول باید مشخص کنیم فیلم را برای کی میسازیم ؟بنابراین اگر این موضوع مشخص نباشد به مشکل اصلی مواجه می شویم. 

وی افزود:مستند وارد زندگی مردم شده است  و باید بدانیم گه یک مستند را برای چه گروه سنی میسازیم، چراکه ساخت مستند برای هر گروه متفاوت است.ما برای استقبال مخاطب از کلیشه شکنی کنیم و روایت‌های سخت و دائمی عبور کنیم در مجموع جورچین دارای طراوت و تازگی است که می توان پای آن نشست و فیلم را دید. البته باید 15دقیقه زمان مستند را کوتاه کنند تازگی را نشان می‌دهد.

در ادامه مراسم، دیندار، کارگردان این اثر گفت: تحقیق و پژوهش ابتدایی این مستند را از سال 82شروع کردم اما به مرور به چند شبکه طرح دادم که پذیرفته نشد. خیلی دوست داشتم خودم این مستند را بسازم چراکه با آن عجین شده بودم.  

دیندار عنوان کرد: سعی کردیم با نگاه بررسی موضوع خود را پیش ببریم، البته مخاطی این مستند بیشتر بزرگسالان هستند اما من این مستند را برای گروه سنی 9تا14 نمایش گذاشتم که مورد توجه آنها بود.

فهیم منتقد سینما خاطر نشان کرد :این مستندقابلیت آن را دارد که در هنر و تجربه اکران شود و می‌تواند مخاطب را جذب کند. 

گفتنی‌است؛ این مستند در هفته اول فروردین از شبکه افق پخش می‌شود. 


انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار