نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان ایران و اتریش برگزار شد، رونمایی ازسامانه شبکه نوآوری تهران، اعزام انسان به فضا وارد مرحله جدیدی می‌شود از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نصف هزینه ورود شرکت‌ها به بازار بورس تحت پوشش دولت، برگزاری نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان ایران و اتریش، رونمایی ازسامانه شبکه نوآوری تهران، مرحله جدید اعزام انسان به فضا و دیدار ستاری با وزیر حمل و نقل اتریش مهم‌ترین اخبار معاونت علمی و فناوری در هفته گذشته است. 
 
نصف هزینه ورود شرکت‌ها به بازار بورس تحت پوشش دولت
علیرضا دلیری معاون توسعه و منابع معاونت علمی فناوری گفت: در حال حاضر کشور نیاز زیادی به تولید علم دارد و به همین منظور پارک‌های علم و فناوری برای فراهم آوری بسترهای مناسب برای استقرار شرکتهای دانش بنیان و ادامه فعالیتشان را ایجاد کردیم. 

وی بیان کرد: قانون نوین شرکت‌های دانش بنیان به هیئت وزیران تقدیم شده تا کالاهای فناور با ارزش افزوده بالا تولید شود و قانون آن در سال ۸۹ به تصویب رسیده و امروز شاهد صدور مجوز برای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان نوپای صنعتی و تولیدی هستیم. 

دلیری ادامه داد: ارتقاء سطح فناوری، تسلط بر دانش فنی، حداقل ساخت نمونه آزمایشگاهی از جمله معیارهای ارزیابی این شرکت‌ها در معاونت علمی فناوری بوده که در این راستا بیش از ۱۴ هزار شرکت مدارک خود را برای اخذ مجوز فعالیت ارائه داده اند و علاوه بر آن یک هزار و ۷۲۰ شرکت دانش بنیان نوپا، ۳۵۱ شرکت صنعتی و ۸۷۰ شرکت دانش بنیان تولیدی مجوز تاسیس را از معاونت علمی فناوری دریافت کرده اند. 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ خدمت برای ایجاد زیر ساخت لازم در حوزه فناوری در کشور فراهم شده است، افزود: شرکت‌های های تکت با رویکرد بالا در حال فعالیت هستند و معاونت علمی در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرکت‌های دانش بنیان اقدامات خوبی را به انجام رسانده است. 

معاون توسعه و منابع معاونت علمی فناوری تاکید کرد: درآمد برخی شرکت‌های دانش بنیان به حدود ۶۵۰ میلیارد رسیده و علم و فناوری در آن‌ها نفوذ پیدا کرده است.

سود هزار درصدی استارت‌آپ‌های دانشگاهی/ ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در جهان
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: در شرایطی که صحبت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر زبان جاری می‌شد، افرادی که متکی بر اقتصاد نفتی بودند و از پول آن استفاده می‌کردند، با این نوع اقتصاد شدیدا مخالفت می‌کردند.

وی بیان کرد: متأسفانه پول نفت طی ۱۰۰ سال گذشته تمام ارزش‌های ما را از بین برده است و کشوری که دارای چند هزار تمدن بود اکنون دچار مشکلاتی شده و به نظر من اتکا بر پول نفت سبب نابودی صنایع و زیرساخت‌های فرهنگی کشور شده است.

ستاری ادامه داد: بسیاری از زیر ساخت‌های کشور نابود شده است و متأسفانه در این زمان زیست بوم کشور ما دچار یک بهم ریختگی شده که باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: در سال ۲۰۰۶، شرکت‌های نفتی و خودروسازان جزو رتبه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند، اما امروزه شرکت‌هایی، چون اپل و مایکروسافت با سرمایه میلیارد دلاری و با تکیه بر علم و فناوری و زیست بوم مدرن در دنیا مطرح هستند و جای شرکت‌های قدیمی و نفتی را گرفته‌اند.

وی ادامه داد: زمانی همه مردم موبایل‌هایی به اندازه یک پاره آجر در دستشان می‌گرفتند که با تحقیق و توسعه و پیشرفت علم و فناوری گوشی‌های ظریفی به بازار عرضه شد.

ستاری اظهار داشت: شرکتهای جدیدی با فکر و ایده مدرن پیشرفت کردند و این اتفاق در تمام دنیا و از جمله کشورمان افتاده است به طورری که در سال گذشته یک شوک به کارخانجات خودرو سازی وارد شد و زمانی کسی سراغ خودروهای برقی نمی‌رفت و این خودرو‌ها دو درصد سهم بازار دنیا را از آن خود کرده بودند، اما امروزه شرکت گوگل به دنبال ورود به ساخت خودروهای برقی است.

رونمایی ازسامانه شبکه نوآوری تهران
مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس و دبیر این شبکه در این مراسم گفت: سامانه شبکه نوآوری تهران با هدف ایجاد اشتغال و تجمیع امکانات در کشور برای زیست بوم فناوری طراحی و راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: در این سامانه درقالب نقشه شهر تهران ۱۱۰۸ شرکت دانش بنیان، دانشگاه، صندوق‌های خطر پذیر، شتابدهنده‌ها جانمایی شده اند.

رییس پارک فناوری پردیس افزود: درحال حاضر جانمایی این شرکت‌ها انجام شده، اما نیاز است که شرکت‌ها با مراجعه به سامانه و ورود اطلاعات مربوط به خود ثبت نام خود را تکمیل کنند.

صفاری نیا گفت: شرکت‌های دانش بنیان در هر منطقه از شهر تهران می‌توانند با عضویت در این شبکه خدمات جدیدی از شبکه دریافت کنند، همچنین می‌توانند امکانات خود را با سایر شرکت‌ها به اشتراک بگذارند.

سرقفلی مدارهای ماهواره‌ای در دست کیست؟
همایون صدر معاون سازمان فضایی کشور گفت: زمین آهنگ در حقیقت به موقعیت مداری اطلاق می‌شود که در صورت قرارگیری ماهواره ایران در آن موقعیت معین همیشه در بالای سر ایران باقی می‌ماند.
 
 وی افزود: برای مثال اگر تهران هم اکنون، در زاویه مداری ۵۵ درجه قرار گیرد، با قرارگیری ماهواره ایران در ۳۵ هزار کیلومتری مدار زمین، این ماهواره برای همیشه در بالای سر کشورمان است. 
 
معاون سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره‌های پخش شبکه‌های تلوزیونی همچون یاه ست با قرارگیری در مداری معین موجب پخش امواج و روی آنتن آمدن برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلوزیونی می‌شوند و باتوجه به ثباتی که دارند قطعا نمی‌توان ماموریت‌های یک ماهواره سنجش از دور را برآن‌ها محول کرد. 
 
وی با تاکید بر اینکه ماموریت ماهواره‌های سنجشی باسایرین کاملا فرق دارد، تصریح کرد: این سیستم با قرارگیری در فاصله مداری پایین تری نسبت به ماهواره‌های تلوزیونی به طور خاص برای تصویر برداری و پایش و تصویر برداری با قابلیت چرخش دور زمین طراحی شده اند که بر عکس سایر ماهواره‌ها در یک مدار ثابت باقی نمی‌مانند.

اعزام انسان به فضا وارد مرحله جدیدی می‌شود
سید جلال موسوی معاون توسعه فناوری مرکز ملی فضایی ایران گفت: یکی از برنامه های مهم سازمان فضایی ایران برای سال ۹۶ پرتاب دو ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است. 
 
وی بیان کرد: ماهواره دوستی در اوایل سال آینده به وسیله ماهواره "بر سفیر" پرتاب می‌شود، همچنین ماهواره طلوع قرار است به وسیله ماهواره "بر سیمرغ" برای اولین بار پرتاب و در یک مدار عملیاتی قرار گیرد تا از این ماهواره بهره‌های سنجشی- مخابراتی صورت گیرد.
 
موسوی ادامه داد: این ماهواره عملیاتی کاربردهای گوناگونی دارد و با هدف توسعه فناوری و کارهای سنجش از راه دور انجام می‌شود و وظیفه ماهواره طلوع توسعه کاربری و بهره برداری در حوزه‌های مختلفی مانند محیط زیست، کشاورزی، بلایای طبیعی و اکتشافات شهری است. 
 
وی تاکید کرد: ماهواره‌های سنجش از راه دور به وسیله پرتاب‌گر سیمرغ در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. 

نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان ایران و اتریش برگزار شد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این نشست درباره ضرورت همکاری‌های فناورانه میان دو کشور، توانمندی‌های کشورمان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد بستر اقتصادی وفناوری لازم توسط شرکت‌های دانش بنیان دو کشور برای تعامل فناورانه و صادرات وبیان فرصت‌ها وتعاملات علمی ودانشگاهی سخنرانی کرد.

همچنین در ادامه این نشست که دیشب برگزار شده، شرکت‌های حاضر به تعامل و گفت و گو ادامه دادند و نشست کسب و کار (b۲b) نیز برپا شد.

دیدار ستاری با وزیر حمل و نقل اتریش 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز سفر هیات عالی رتبه علمی و فناوری کشورمان به وین با «جرج لیچ فرید»، وزیر حمل و نقل و نوآوری اتریش نیز دیدار و گفت و گو کرد.

بر اساس این گزارش، نشست ستاری با لیچ فرید در راستای گسترش همکاری‌های فناوری و نوآوری و تحکیم روابط دو جانبه برگزار شد.

وزیر حمل و نقل و نوآوری اتریش در این نشست از امضای قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌های همکاری میان ایران و اتریش که در اولین روز این سفر صورت گرفته است، استقبال و از انجام آن اعلام حمایت کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار