اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر ایده و خلاقیت است/ سود هزار درصدی استارت‌آپ‌های دانشگاهی/ ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در جهان

معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: رشد اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه ایده و خلاقیت بوده و خوشبختانه کشور ما تولیدکننده چهارمین مهندس در دنیا است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور عصر امروز در نشست همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش‌بنیان در هتل اسپینانس با اشاره به نام بردن موضوع استارت‌آپ‌های دانشجویی و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اظهار داشت: در شرایطی که صحبت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر زبان جاری می‌شد، افرادی که متکی بر اقتصاد نفتی بودند و از پول آن استفاده می‌کردند، با این نوع اقتصاد شدیدا مخالفت می‌کردند.

وی بیان کرد: متأسفانه پول نفت طی 100 سال گذشته تمام ارزش‌های ما را از بین برده است و کشوری که دارای چند هزار تمدن بود اکنون دچار مشکلاتی شده و به نظر من اتکا بر پول نفت سبب نابودی صنایع و زیرساخت‌های فرهنگی کشور شده است.

ستاری ادامه داد: بسیاری از زیر ساخت‌های کشور نابود شده است و متأسفانه در این زمان زیست بوم کشور ما دچار یک بهم ریختگی شده که باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: در سال 2006، شرکت‌های نفتی و خودروسازان جزو رتبه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند اما امروزه شرکت‌هایی چون اپل و ماکروسافت با سرمایه میلیارد دلاری و با تکیه بر علم و فناوری و زیست بوم مدرن در دنیا مطرح هستند و جای شرکت‌های قدیمی و نفتی را گرفته‌اند.

وی ادامه داد: زمانی همه مردم موبایل‌هایی به اندازه یک پاره آجر در دستشان می‌گرفتند که با تحقیق و توسعه و پیشرفت علم و فناوری گوشی‌های ظریفی به بازار عرضه شد.

ستاری ادامه داد: شرکتهای جدیدی با فکر و ایده مدرن پیشرفت کردند و این اتفاق در تمام دنیا و از جمله کشورمان افتاده است به طورری که در سال گذشته یک شوک به کارخانجات خودرو سازی وارد شد و زمانی کسی سراغ خودروهای برقی نمی‌رفت و این خودروها دو درصد سهم بازار دنیا را از آن خود کرده بودند اما امروزه شرکت گوگل به دنبال ورود به ساخت خودروهای برقی است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه اکثر کارخانجات قدیمی دیگر بازدهی کافی را ندارند، افزود: جوانان صاحب فکر و ایده امروزه با طراحی اپلیکیشن‌های مختلف دست به کار بزرگی زده و هم اکنون شاهد هستیم که جوانان به کارآفرینی و کسب و کار مشغول هستند و من باید بگویم که استارت‌‌آپ‌های دانشجویی سالی هزار درصد سود دریافت می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های دانش بنیان جایگزین شرکتهای نفتی و خودروساز می‌شوند.

وی تاکید کرد: شرکتهای کوچکی که در زیرزمین‌ها تاسیس می‌شوند، امروزه بیش از پنج میلیارد تومان قیمت‌گذاری بر روی آنها شده و این امر ناشی از فکر و ایده خلاقانه جوانان دانشگاهی کشور است و در آینده‌ای نزدیک شرکتهای خصوصی در دانشگاههای کشور راه‌اندازی می‌شوند.

ستاری ادامه داد: نظام کسب و کارمان خیلی شلوغ است و تنها با ایده‌های خلاقانه می‌توان به اقتصاد دانش بنیان دست یافت و به نظر من نیروی انسانی خلاق در ایجاد یک اقتصاد محکم و پایدار  می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور ادامه داد‌: ما باید به فرزندانمان بیاموزیم که استخدام دولتی اعتماد به نفس و خودباوری را از بین می‌برد و این مشاغل بر اساس یک اقتصاد نفتی است.

وی ادامه داد: همه ما باید کار آفرینی و ارزش افزوده را ایجاد کنیم و من معتقدم که اصول اقتصاد باید اصلاح شود.

ستاری با بیان اینکه امروز سرعت تکنولوژی از قانون گذاران بیشتر است، گفت: سرعت رشد تکنولوژی بالاتر از وضع قانون در دنیا است به طوری که اول یک استارت‌آپ تاسیس می‌شود و سپس برای آن قانون وضع می‌شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه معاونت علمی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت همه جانبه می‌کند، گفت: صندوقهای نوآوری و وی سی در محیط‌های کسب و کار بیش از 90 سرویس ارئه می‌‌دهند و ما در معاونت علمی فناوری تسهیلاتی مانند معافیت سربازی و مالیاتی برای نخبگان جوان در شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای تنفس است و باید سرمایه‌گذاران به طور جدی در مراکز نوآوری ورود پیدا کنند تا اقتصاد دانش‌بنیان از رشد قابل توجهی برخوردار شود.

ستاری تأکید کرد: ما به افراد خلاق و دارای اعتماد به نفس زیادی نیازمندیم که در صورت زمین خوردن یک کسب و کار، فعالیت جدیدی را پایه‌گذاری کنند که در این راستا دانشجویان دانشگاه شریف با وجود داشتن سن کم اما با راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان افراد زیادی را مشغول به کار کرده‌اند.

وی عنوان کرد: تهران باید به یک شهر علم و فناوری و خلاقیت تبدیل شود و ما باید تمام استعدادهای دنیا را جذب کنیم تا بدین طریق جوانان بیشتری را به کشور برگردانیم و درصد موفقیتمان بیشتر شود.

ستاری تأکید کرد: هم‌اکنون در کشور سه هزار شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارت‌آپ دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند و همگی آن‌ها پایه یک اقتصاد دانش‌بنیان و فعال را ایجاد می‌کنند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور افزود: در شروع کارها خلاقیت حرف اول را می‌زند و پول و سرمایه در مراحل بعدی قرار دارند و در کشور رشد فناوری اش بالا است.

وی یادآور شد: کشور ما دارای 33 میلیون جوان و پنج میلیون دانشجو بوده و ایران چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا محسوب می‌شود و برای پیشرفت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی باید بیش از پیش ورود پیدا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار