در حال حاضر ایدرو طرح ساخت ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو را طرح دنبال می کند و در این زمینه اقدامات متعددی صورت گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بهروز غفاری مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن های مسافری اظهار داشت: با عنایت به ساخت و توسعه متروها در کلان شهرهای کشور با هدف کاهش آلودگی هوا، یکی از مهمترین اقدامات جهت بهره برداری مؤثر، تأمین ناوگان خطوط در دست ساخت و افزایش ظرفیت خطوط فعلی در دست بهره برداری است.
 
وی در ادامه افزود: با درنظر گرفتن قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی که دولت را مجاز به کمک در طرح های مترویی تا سقف ۵۰ درصد، با اولویت سرمایه گذاری در ناوگان و تجهیزات می نماید، دولت وقت طرح تأمین متمرکز ناوگان متروهای کشور را با هدف افزایش ظرفیت ساخت داخل، افزایش رقابت بین سازندگان واگن، کاهش قیمت واگن و انتقال تکنولوژی در اهم وظایف خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن های مسافری درخصوص مشخصات طرح گفت: عنوان قرارداد مدیریت طرح تأمین و خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری و حومه ای (مترو) مصوبه شورای اقتصاد و کارفرما سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور است و مدیر طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که مدت قرارداد ۶۰ ماه تعیین شده و روش تأمین مالی از طریق مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به مبلغ قرارداد دو میلیارد یورو است و میزان ساخت داخل حداقل ۵۵% خواهد بود.
 
مجری طرح تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو درباره تعداد واگن فعال در کشور و تعداد واگن مورد نیاز گفت: در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر خط ریلی در کشور در دست بهره برداری قرار دارد و حدود ۱۵۰۰ واگن در این خطوط موجود بوده که بخش عمده آن مربوط به متروی تهران است و همچنین طول خطوط مترویی در دست ساخت ۳۵۰ کیلیومتر در کلانشهرهای کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه در نظر گرفته شده که برای رسیدن به ظرفیت کامل، نیازمند افزایش ۴۱۵۰ واگن در شبکه است و برای فاز اول و طی یک برنامه پنج ساله، طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن مترویی برای کلانشهرهای مذکور مطرح و در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

غفاری اهداف کمی طرح را بدین شرح تشریح کرد: تحقق هدف پیش بینی شده در قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت سوخت و رسیدن سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری به ۷۵ درصد طبق قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت سوخت سهم حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران ۳۰ درصد و در سایر کلانشهرها ۱۰ درصد از کل سفرهای حمل ونقل عمومی است و بالاخره تلاش برای کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار دارد.

وی درباره اهداف کیفی طرح گفت :کاهش آلایندگی محیط زیست ،ارتقای سطح کیفی خدمات برای شهروندان ،کاهش توده خودروهای تک سرنشین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ ،کاهش زمان سفر ، تقویت صنعت بومی کشور در حوزه واگن سازی و نیز صنایع مرتبط به منظور رفع رکود در تولید داخل اهم این اهداف بشمار می روند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار