آیین اختتامیه جشنواره بین المللی شعر فجر در هفته گذشته برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.

پرونده جشنواره شعر فجر بسته شد/ درگذشت احمد عزیزیبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر با حضور وزیر ارشاد در مشهد برگزار شد و در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.
 
پنج برگزیده بخش ویژه افغانستان «درخواب‌هایم کودکِ غمگینی‌ست» روح‌الامین امینی در انتشارات آرمان‌شهر ،«دوشنبه‌های کوهی» سیده تُکتَم حسینی در انتشارات سوره‌ مهر، «راهِ ابریشمِ آزادی» قنبرعلیِ تابش در نشر عرفان، «عقاب‌ چگونه می‌میرد» ابوطالب مظفری به نشر تاک   و «صد غزل» عفیفِ باختری در انتشارات انجمن قلم افغانستان بودند.

«قِچ قِچ» سروده طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «وای اگر دُم داشتم»، سروده مریم هاشم‌پور از همین ناشر، به صورت مشترک در بخش کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره شعر فجر برگزیده شدند.

همچنین مهدی مرادی با کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان تقدیری‌های جشنواره یازدهم قرار گرفت .

«بابا طاهر؛ شرح احوال و نگاهی به آثار باباطاهر» نوشته نصرالله پورجوادی، نشر فرهنگ معاصر به عنوان اثر برگزیده یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش «درباره شعر» معرفی شد. «کتاب تردید» اثر عبدالحمید ضیایی از نشر هزاره ققنوس و «ولی به این دیری» سروده سمانه کهرباییان از انتشارات فصل پنجم، مشترکاً برگزیده شدند همچنین کتاب «فواره‌ها» از علیرضا سپاهی لایین، منتشر شده از سوی انتشارات سپیده‌باوران با به دست آوردن عنوان تقدیری، ۱۰ سکه بهار آزادی برای سراینده‌اش به ارمغان آورد. 

****

دهمین محفل شعرخوانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور شاعران خراسانی و خارجی جشنواره در تالار امام رضا (ع) دانشکده پزشکی مشهد برگزار شد. 
 
این محفل، آخرین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره شعر فجر بود که پس از کاشان، البرز، مشهد، ری، فاطمی (تهران)، هرمز، شوش، آتش‌نشانان (تهران) و نیشابور برگزار شد.

محدثی خراسانی که مسئولیت اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در ابتدای این نشست گفت: در آخرین نشست از محافل یازدهمین جشنواره شعر فجر قرار داریم و خوشحالم که در دو ماه گذشته شاهد برگزاری مراسم مختلفی در سراسر کشور بوده‌ایم.

وی با اشاره به انتخاب محمدکاظم کاظمی به‌عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر گفت: انتخاب کاظمی به‌عنوان دبیر علمی جشنواره شعر فجر، اتفاق خجسته و مبارکی بود که نشان از شهامت مسئولان برگزاری این جایزه دارد؛ زیرا توانستند برای گسترش زبان فارسی، مقابل برخی حواشی و ذهنیت‌های ناصحیح ایستادگی کنند. در پایان به دوستانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی بابت این انتخاب شجاعانه تبریک می‌گویم.

احمد شهریار که از مهمانان دعوت شده به جشنواره بین‌المللی شعر فجر است، صبح امروز در نشست هم‌اندیشی استادان زبان فارسی که در قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در سخنانی گفت: من به عنوان نماینده کشوری که حدود 900 سال زبان رسمی آنها فارسی بوده و شاعرانی چون اقبال و بیدل را به ادبیات فارسی هدیه داده نمی‌توانم درباره پیشینه زبان فارسی سخنی بگویم.

او با اشاره به نزدیکی زبان فارسی و اردو توضیح داد: حدود 60 درصد از زبان پاکستانی برگرفته از زبان فارسی است؛ به طوری که سرود ملی کشورمان، یک کلمه از زبان اردو دارد و کاملا به زبان فارسی سروده شده است. 

اختتاميه دومین جشنواره بین المللی شعر پارسی آیینه مهر عصر امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر و مدیر مسیول انتشارات فصل پنجم و شاعرانی چون صابر قدیمی، بیژن ارژن، حسین متولیان و کوروس احمدی برگزار شد

 ****

در هفته گذشته احمد عزیزی شاعر انقلابی پس از تحمل نه سال بیماری درگذشت. زینب عزیزی خواهر احمد عزیزی در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون جزئیات مراسم خاکسپاری آن مرحوم گفت: طبق آنچه که حوزه هنری اعلام کرده است مراسم تشییع ایشان در روز پنج شنبه 19 اسفند ماه ساعت 11 صبح در باب‌العلمای باغ فردوس کرمانشاه برگزار خواهد شد. سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت احمد عزیزی از شاعران آیینی کشور را تسلیت گفت.  دکتر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت این شاعر اهل بیت (ع) و انقلاب را تسلیت گفت.

در این مراسم مرتضایی دبیر دومین جشنواره بین المللی شعر پارسی آیینه مهر با اشاره به ماموریتی که این جشنواره برای خود در نظر دارد، گفت: امسال تقریبا رشد کمی و کیفی خاصی در همه آثاری که برای جشنواره آیینه مهر و دبیرخانه آن ارسال شد، مشهود بود. سال گذشته این جشنواره رویکردی کلی و عام نسبت به شعر فارسی داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم به حوزه تمدن ایرانی و اسلامی و فرهنگ کمک کنیم و دوباره در جامعه بسترش فراهم شود، مجبور هستیم از ادبیات عبور کنیم. ادبیات چه در آسمان باشد، چه در خاک برای همه محبوب خواهد بود. امسال تعداد آثار ارسالی به جشنواره نسبت به پارسال متفاوت بود.
****

شب شعر و ادب فارسی با عنوان «در انتظار بهار» به همت نمایندگی بنیاد سعدی در صربستان و همکاری پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد برگزار شد و دانشجویان و علاقمندان به زبان فارسی با نمونه‌هایی از شعر شاعران ایرانی و آیین‌های نوروزی آشنا شدند. این برنامه که با حضور جمع کثیری از دانشجویان زبان فارسی برگزار شد، با شعرخوانی از شاعران کلاسیک ایران آغاز و اشعاری از حافظ، سعدی و مولانا با موضوع بهار و نوروز توسط تئودورا رادوانوویچ، یلنا ویدوویچ و یانا میروساولیووچ، دانشجویان کلاس‌های زبان فارسی قرائت شد.

پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در سه بخش داستان (داستان كوتاه و داستان صد كلمه ای)، شعر (سنتی و نو) و ترانه و تصنیف با موضوع آزاد، مرداد 96 برگزار می شود. 
 
هنرمندان برای شركت در این مهرواره باید پس از اطلاع از مقررات عمومی و شرایط ارسال ثبت نام در سایت موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir و ثبت نام اینترنتی در سایت یاد شده، آثار خود را تا 20 خرداد به نشانی: خیابان سمیه ، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه همكف، دبیرخانه مركزی جشنواره‌ها ارسال كنند.

****
سی و چهارمین آیین «شب شاعر» با حضور شعرا و چهره‌های ادبی سرشناس انقلابی در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.    
  
ناصر فیض یکی از شاعران حاضر در این مراسم اظهار داشت: ما از برگزاری چنین محافلی غافل شده ایم. محافلی که غیر از مراسم های رسمی بوده و از ویژگی ها و آموزه هایی برخوردار است که شاید خواندن یک کتاب نتواند ما را از آن آموزه ها بهره مند کند.  

. وی ابراز داشت: در  یک کشور 80 میلیونی نباید تنها چند محفل همراه با مبانی ارزشی وجود داشته باشد و باید همگی تلاش کنیم تا تعداد محافلی چون «شب شاعر» افزایش یابد و برای جریان شعر اتفاقات ناگوار پیش نیاید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار