نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، مجلس دانش آموزی را یکی از شئون جمهوری اسلامی و موجب تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزشی در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی از صبح امروز در حال برگزاری است.
 
در این مراسم مطهری ضمن تقدیر از حسن انتخاب این مجلس که به سال‌ها قبل برمی‌گردد، اظهار داشت: این مجلس تمرین دموکراسی و مردم سالاری دینی است و با توجه به اینکه حکومت ما جمهوری است باید در همه شئون حکومت جریان داشته باشد.
 
وی با اشاره به  اشکال مختلف حکومتی، ادامه داد : حکومت اسلامی می‌تواند اشکال مختلف داشته باشد که نهضت اسلامی ما از این میان شکل جمهوری را انتخاب کرده است که باید آن را قدر بدانیم.
 
نایب رئیس دوم مجلس  گفت : شکل جمهوری حکومت مردم بر مردم بوده که بسیار ارزشمند است البته در اوایل انقلاب که امر جمهوری اسلامی مطرح بود این مسئله و تلفیق آن با اسلامی بودن بحث های بسیاری به همراه داشت.
 
مطهری عنوان کرد : اگر با التزام به یک ایدئولوژی سایر موارد را متناقض بدانیم اساسا باید اذعان کرد دموکراسی وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد : یکی از آثار مجلس دانش آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی است که این امر بسیار مهم تلقی می‌شود و رشد اجتماعی و سیاسی از این شرایط دیده می شود. 

نایب رئیس دوم مجلس عنوان کرد : در برخی کتاب های درسی مانند جامعه شناسی مباحث بالاتر از حد دبیرستان بوده و نثری مشکل داشته که دانش آموز را به حفظ کردن وا می دارد.
 
نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه تربیت شئون مختلف دارد، عنوان  کرد: تربیت به معنی پرورش است که باید جوانب مختلف آن از جمله عقل و وجدان را مورد توجه قرار داد.
 
مطهری اظهار داشت: تربیت اجتماعی و سیاسی نوعی تمرین مدیریت کشور است که با مسائل کشور در حد مسائل آموزش و پرورش آشنا شده و کلان نگر می‌شوند که بسیار مهم است.
 
وی عنوان افزود : بنابراین این شرایط نگاه بخشی و منطقه ای ندارد و امروز در مجلس برخی نمایندگان صرفا نگاه منطقه ای داشته و اولویت ها در کشور را مورد توجه قرار ندادند.
 
نایب رئیس دوم مجلس گفت: مسائل همچون محیط‌ زیست، نرخ طلاق، تهاجم فرهنگی، مدیریت آب و بسیاری از مسائل دیگر مهم بوده اما باید در اولویت بندی نسبت به شرایط بیشتر توجه کنیم.
 
مطهری بیان کرد: مجلس دانش آموزی متناظر با مجلس شورای اسلامی بوده و مشابه آن روند کاری اجرایی می‌شود علاوه بر این موجب توجه مسئولان از دیدگاه دانش آموزان است.
 
وی اظهار داشت: سند های خوبی همچون اعتیاد در مدارس مورد توجه قرار گرفته است همچنین مورد دیگر کتاب های درسی بوده که از نگاه دانش آموزان نیز مورد توجه باشند.
  
مطهری افزود:بهترین روش آموزش تقویت قدرت تعقل است نه اینکه مباحثی به طور نامنظم و حفظی در ذهن او جای گیرد. 

وی تصریح کرد : در کتاب های درسی نباید به فکر اظهار فضل خود باشیم بلکه باید با روان نویسی تاثیر مطالب را افزایش داد همانطور که در برخی کتاب های قبل از انقلاب نگارش روان تری داشته و افرادی مانند شهید بهشتی در تالیف آن نقش داشتند.

مطهری مشارکت را از دیگر آثار مجلس دانش آموزی دانست و گفت : این مجلس دانش آموزان را از سنین نوجوانی با مشورت و کار جمعی آشنا می کنند.

نایب رئیس دوم مجلس عنوان کرد : نقدمنصفانه مسئله بسیار مهمی است اما باید معنی درست نقد را بدانیم و به نقاط قوت و ضعف پرداخت که متاسفانه در جامعه ما یک بعد آن موردتوجه است.

وی ادامه داد : این مسئله باید در مجلس دانش آموزی و شورای اسلامی رعایت شود تا موثر واقع شود.

مطهری از جمله مشکلات کشور را قانون گریزی برشمرد و گفت : اگر ملاک قانون باشد انضباط مالی کشور از بین رفته و دچار نقصان و آسیب می شود.

نایب رئیس دوم مجلس با تاکید بر نگاه کلان به مسائل اظهار داشت : باید منفعت کل کشور در مجلس دانش آموزی مورد توجه باشد.

وی در خصوص ردیف بودجه به مجلس دانش آموزی گفت : ابتدا باید با دولت و سازمان برنامه و بودجه صحبت شده و پس از آن در مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در سال ۹۷ اعمال شود.

مطهری با ابراز آمادگی از نشست مشترک با مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای این مسئله اعلام آمادگی می کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار