قاووت، که در لهجه کرمانی به آن قُووِتو می‌گویند، از سوغاتی‌های کرمان و سیرجان است که قدمتی طولانی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ این خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد.

یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است، نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود اما معروف ترین و کامل ترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولا شامل قهوه، شکر، تخم قرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز،، روپاس، سیاه‌دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهو می‌باشد.برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.

قووتو معمولا طبع گرمی دارد و از جمله خواص درماني آن می‌توان به مواردی از جمله درمان پادرد، کمر درد، سر درد، از بین بردن نفخ معده، رفع خستگی برای کسانی که فعالیت جسمی و ذهنی زیاد دارند، افزایش مقاومت زنان در زمان بارداری و مؤثر در رشد جنین و کاهش ضعف و ناتوانی در افراد کهنسال، اشاره کرد.

این خوراکی همچنين برای رشد ذهنی و جسمی کودکان، افزایش توان جسمی ورزشکاران، افزایش شیر در زنان شیرده، تقویت نیروی جسمانی و درمان بی خوابی و کم خوابی و تقویت حافظه تاثیر بسیاری زیادی دارد.

قاووت کرمان به عنوان یک معجون اسرارآمیز و خوشمزه به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود و بیشتر آن را به عنوان یک تقویت کننده و داروی گیاهی استفاده می‌کنند چراکه سرشار از انواع مختلف ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 بوده و همچنین کاهش دهنده فشار و کلسترول خون، آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب، ضد افسردگی، تقویت کننده معده و روده و دفع کننده سنگ کلیه و مثانه است.

این پودراز سوغاتی‌های سیرجان ، بم ، زرند و کرمان است که قدمتی طولانی دارد.

هرساله گردشگران زیادی هم برای خرید سوغات کرمان از جمله قووتو و بازدید از مکان های دیدنی به کرمان سفر می کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار