نماینده مردم قائم‌شهر گفت:‌ نبود استفاده درست و مؤثر درباره سؤال و استیضاح‌ها از دیگر آفت‌های مجلس است و باید بپذیریم که آثارنظارتی ما از وزرا کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار  امروز (سه‌شنبه 24 اسفند 95) در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه همه می‌دانند که برابر اصل 57 قانون اساسی، قوای سه‌گانه زیرنظر ولایت مطلقه امر و امامت امت است، گفت: اساس مشروعیت و شرعیت نمایندگان و نهاد مجلس منبعث از حضور و اعمال ولایت ولی امر و فقیه واجدالشرایط رهبری است. 

وی افزود: نباید مواضع اعلامی و اعمال ما به عنوان نماینده مجلس در قالب جایگاه حقوقی نمایندگی مغایر شاخص تفکرات و رهنمودهای مؤکد و مکرر در بیان و نظرات مقام معظم رهبری باشد. 

ادیانی خاطر نشان کرد: تبعیت از دکترین، خط قرمزها و اصول فکری مقام معظم رهبری هم وظیفه نمایندگی نمایندگان و هم تکلیف اعتقادی ما به عنوان معتقد به آموزه‌های پیامبر پاک اسلام و اهل بیت عصمت (س) و در چارچوب نظام سیاسی اندیشه شیعه است. هر نماینده مجلس شورای اسلامی در صورتی که به مفاد اصل 67 و 57 قانون اساسی ملتزم نبوده و التزام عملی نداشته باشد از مقام نمایندگی منعزل و خود به خود به لحاظ شرعی عزل شده است؛ اعمال وظایف نمایندگی او وجاهت شرعی ندارد اگر چه به ظاهر دوره نمایندگی او به پایان نرسیده است.

وی دامه داد:  مهمترین مؤلفه اقتدار مجلس، جایگاه نمایندگان و نمایندگی به لحاظ حقوقی و تبعیت از امام، رهبری نظام و خدمت‌گذاری به مردم بوده و اقتدار مجلس یکی از مؤلفه‌های اصلی مورد توجه ایشان است بدین معنا که نمایندگان و مجلس را نسبت به وظایف و اختیارات و تکالیف مندرج در قوانین موضوعه می‌توان قوه عاقله کشور دانسته بر همین اساس، التزام به اقتدار مجلس و به اثبات در رأس بودن مجلس التزام به لوازم آن است.

نماینده مردم قائم شهر تصریح کرد: یکی از این آفت‌ها که مجلس را تهدید می‌کند ضعف اعمال نظارت استدلالی مجلس است مانند کم اثر شدن تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی، دهها و صدها تذکر به مسئولان اجرایی داده می‌شود و از تریبون مجلس هیأت رئیسه قرائت می‌کند اما آثار وضعی آن کجاست؟ پاسخ این تذکرات برای ما متذکران کجاست و اثربخشی آن در مصداق تذکر یعنی مسئولان اجرایی به کجا منتهی می‌شود؟ نبود استفاده درست و مؤثر درباره سؤال و استیضاح‌ها از دیگر آفت‌های مجلس است و باید بپذیریم که آثار حقوقی،‌ سیاسی،‌ مدیریتی و نظارتی ما و همچنین سؤال‌کنندگان و استیضاح‌کنندگان از وزرای رئیس جمهور کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه غلبه امور فردی بر امور اصلی در حوزه نظارت و نظارت ملی را کمرنگ کرده‌ایم،‌ تاکید کرد:‌ نظارت بر امور استانی هم کمرنگ شده است، حتی نظارت دقیق و کارشناسانه و مؤثر و کلیدی از جایگاه نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه خودمان هم کم‌اثر کردیم که این شأن مجلس را پایین می‌آورد.

ادیانی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی فربه‌سازی تقنینی و رهاسازی قوانین مصوب و عدم نظارت جدی به سرنوشت قوانین مشهود است و آیین‌نامه‌های نانوشته و قوانین آزمایشی هم به اتمام رسیده، انقضای مدت قوانین و عدم تعیین روز و زمان برای رسیدگی به اعمال نظارت در صحن علنی نامشخص است. صحن علنی شده قانونگذاری و قانونگذاری که بر اساس آن حداکثر سؤال و استیضاح می‌شود و استفاده خاصی که شاید عمر نوح می‌طلبد و سؤالات جدی مطرح نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار