به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در این لابراتور آموزشی، تعدادی از عرصه های کارآموزی و کارورزی دانشجویان و کارورزان پزشکی، با استفاده از فناوری « واقعیت مجازی : Virtual Reality »، شبیه سازی شده و دانشجویان و کارورزان قبل از حضور در عرصه های مذکور، بازدید « واقعیت مجازی » از این محیط ها را تجربه می کنند.
مسئول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در توضیح این طرح گفت: فناوری « واقعیت مجازی : Virtual reality »، یک فناوری نوین است که در علوم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در رشته های علوم پزشکی نیز در حیطه های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان به کار می رود.
دکتر سید فرزین میرچراغی،افزود: در این فناوری که در لبه دانش قرار دارد، افراد با استفاده از تجهیزات مخصوص، خود را در محیط های جدید می یابند و از محیط فیزیکی فعلی، به صورت ذهنی، فاصله می گیرند.
او اذعان کرد: با توجه به پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی گناباد در استفاده از فناوری « واقعیت مجازی : Virtual Reality » در حیطه های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان؛ توسعه ی این فناوری در دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و به منظور کاربردی نمودن هر چه بیشتر استفاده از این فناوری، اولین « لابراتوار واقعیت مجازی : Virtual Reality Lab (VR - Lab) » کشور، با صرف هزینه های بسیار اندک، در دانشگاه راه اندازی شده است که این لابراتوار، علاوه بر رشته ی پزشکی، می تواند توسط دانشجویان رشته های پرستاری، مامایی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.
معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی پزشکی گناباد با اشاره به اینکه لابراتوار واقعیت مجازی بیش از این که مفهوم فیزیکی داشته باشد، مفهوم مجازی دارد و ماهیت منعطف و متحرک آن، فضای فیزیکی VR – Lab را در هر مکانی، قابل تعریف می کند تصریح کرد: در « لابراتوار واقعیت مجازی : VR – Lab »، با استفاده از تصاویر « واقعیت مجازی » 360 درجه، می توان عرصه های آموزشی، بهداشتی و درمانی را برای دانشجویان شبیه سازی نمود تا به جای یادگیری صرفاً تئوری، به صورت واقعیت مجازی نیز از عرصه های مذکور، مکرراً بازدید نمایند تا در زمان حضور فیزیکی در عرصه، آمادگی و توانمندی بالاتری داشته باشند.
دکتر میرچراغی افزود: در این راستا و به منظور تست عملی تاثیرگذاری آموزشی این لابراتوار، بازدید « واقعیت مجازی » از « مرکز سلامت جامعه الزهرا مند » و « خانه بهداشت دلویی » از طریق لابراتوار واقعیت مجازی انجام شد که با بازخورد مثبت دانشجویان پزشکی، همراه بود، هرچند که این تکنولوژی جایگزین قطعی حضور فیزیکی در عرصه های بالینی و بهداشتی، نخواهد بود، لیکن آموزش های تئوری مقاطع پیش از کارآموزی را بسیار ارتقاء خواهد داد.
معاون آموزشی پژوهشی بیمارستان آموزشی درمانی 22 بهمن اذعان نمود: استفاده از « لابراتوار واقعیت مجازی : VR – Lab » ضمن ارتقاء چشمگیر آموزش علوم پزشکی، موجب کاهش چشمگیر هزینه های آموزش می شود و با توجه به پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در تولید محصولات پزشکی « واقعیت مجازی »، این موضوع می تواند به عنوان یک نقطه قوت و عامل تمایز در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح شود.
دکتر میرچراغی در پایان، تحقق این دستاورد را مصداق عینی و عملی تحقق منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در زمینه ی « نوآوری و شکوفایی » و « اقتصاد مقاومتی » در سال « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » برشمرد و از همکاری واحد توسعه ی آموزش بالینی بیمارستان آموزشی درمانی 22 بهمن گناباد و حمایت های مسئولان دانشگاه، به ویژه ریاست دانشگاه، معاونین آموزشی و بهداشت، رییس بیمارستان 22 بهمن و پرسنل مرکز سلامت جامعه ی الزهرا مند و خانه ی بهداشت دلویی قدردانی کرد.
انتهای پیام// ح ت