در آغازین ساعت تحویل سال در اکثر دیار مازندران،بعد از خواندن دعای تحویل سال مراسمی برگزار می شود که به آن مادرمه یا مارمه می گویند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مارمه اولین آیین بهاری مازندرانی ها است که همزمان با سال تحویل اجرا می شود.

مارمه از دو کلمه مار به معنی مادر و مه مخفف کلمه ماه گرفته شده و نخستین روز هر ماه در تقویم طبری است.

مادرمه دعوت کننده برکت به خانه های مازندران پاگشا شد

براساس این سنت قدیمی مارمه به کودک و نوجوان نابالغی گفته می شود که قبل از سال تحویل، بیرون از منزل، با سینی که در داخل آن یک جلد کلام الله مجید، آب و سبزه است به انتظار تحویل سال منتظر می ایستد و نخستین فردی است که وارد خانه می شود.

مارمه یا شگون سال جدید بر درگاه منزل و یا کنج خانه، آب می ریزد و سایر اعضای خانه به رسم مژدگانی، عیدی در سینی قرار می دهند تا سال خوبی را برای ساکنان منزل رقم بزند.

مادرمه دعوت کننده برکت به خانه های مازندران پاگشا شد

نحوه انتخاب مارمه معمولا بر اساس استخاره است و یکی از فرزندان آن خانه یا همسایه به عنوان شگون انتخاب می شود.

مادرمه دعوت کننده برکت به خانه های مازندران پاگشا شد

اوصانلو مسئول واحد مردم شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اینکه برای اعلام سال تحویل از شلیک گلوله و خواندن اذان استفاده می کنند، گفت: مادرمه اولین فردی که وارد خانه بعد از تحویل سال می شود درآیین سنتی مازنی ها می گویند برکت را به همراه گل سبزه، آب و آیینه به نشانه میمنت، برکت و خوشبختی به داخل خانه می آورد.

وی افزود: مارمه یکی از زیباترین رسم های بجا مانده از دوران باستان است که در بسیاری از اقوام ایرانی منسوخ شده است ولی در بین مردم مازندران و استان های گیلان، گلستان و سمنان این رسم هنوز پابرجا است.

وی با بیان اینکه بزرگان فامیل برای عیدی به بچه ها، تخم مرغ رنگی پخته می دهند، گفت : بچه ها با تخم مرغ های عیدی خود بازی مرغنه جنگی راه می انداختند و هر کدام برنده می شدند سر تخم مرغ را با انگشت سبابه و شصت سر آن با ضربه ترک می خورد.

مسئول واحد مردم شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: در شب یا روز تحویل سال سنت است که سبزی پلو ماهی، کوکو سبزی و فسنجان پخت می کنند.

اوصانلو به سه رسم زیبا و دلنشین مادرمه، آیین نوروز خوانی و شیرینی پزان اشاره کرد و گفت: از دیگر سنت های مردم مازندران قبل از آغاز سال نو پختن انواع شیرینی های خانگی است. 

وی افزود : زنان بصورت گروهی به پختن آغوزکنا(گردویی)، دختر دونه، آب دندون، قطاب، شیرینی نخودی، حلوای نخودی از شیرینی های مرسومی است که برای سفره عید تدارک می بینند.

مادرمه دعوت کننده برکت به خانه های مازندران پاگشا شد

انتهای پیام/ ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۰۲:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
یکی از زیباترین رسم هاست البته تو مازندران حتی وقتی مغازه یا خانه نو هم اجاره میکنن یا می خرند هم مارمه میکنن ، فک کنم تو مازندران خانواده ای نداریم که عید رو مادرمه نکنن تعجب میکنم که میگید تو شهرهای دیگه منسوخ شده . مگه میشه