معاون گردشگري، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان از اجرای برنامه‌هاي فرهنگي با عنوان نوروزگاه در استان خبر داد.

همدان، میزبان برنامه‌هاي فرهنگي نوروزگاه
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علي خاکسار با اشاره به اینکه، تأکيد سازمان ميراث فرهنگي کشور در ایام نوروز، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي با عنوان نوروزگاه است، اظهار داشت: این برنامه ها از دوم تا هفتم فروردين ماه ۹۶، اجرا مي‌شود.

وی افزود: ما مي‌توانيم تمام برنامه‌هاي فرهنگي را در تعطيلات نوروز و چند روز قبل از آن نيز اجرا کنيم.

خاکسار اضافه کرد: اجراي برنامه‌هاي سنتي در نوروز از جمله برنامه‌هاي اصلي ما براي بهار ۹۶ است.

این مسئول با اشاره به اينکه برنامه‌هاي فرهنگي مختلفي از سوي سمن‌ها و ادارات براي اجرا در نوروز پيشنهاد شده است، ادامه داد: اميدواريم با اجراي اين آيين‌هاي سنتي و برنامه‌هاي فرهنگي بتوانيم در راستاي معرفي و حفظ اين آيين‌ها و ميراث معنوي گام برداريم و علاوه بر آن موجب رونق گردشگري همدان و ماندگاري گردشگران در ايام نوروز شويم.

معاون گردشگري، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان در ادامه یادآور شد: کوسه گلين يکي از آيين‌هاي نوروزي همدان بوده که در اواخر زمستان و اوايل فصل بهار اجرا مي‌شده است.

خاکسار با اشاره به اينکه اين آيين‌ها مربوط به گذشتگان ما بوده و در حال منسوخ شدن است، ابراز کرد: البته چند نمونه از آيين‌هاي استان همدان از جمله فال سورن، کوسه گلين و شال اندازي توسط صدا و سيماي مرکز همدان مستندسازي شده است.

وي ادامه داد: علاوه بر باززنده سازي اين آيين‌ها مانند کوسه گلين و يا شال اندازي يک سري برنامه‌هاي فرهنگي نيز از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان مانند شاهنامه‌خواني و... در ايام نوروز امسال در مراکز گردشگري همدان اجرا مي‌شود.
 
خاکسار با بیان اینکه گروه‌هاي تئاتر شهري اين آيين‌هاي نوروزي را در مناطق مختلف همدان به اجرا خواهند گذاشت، خاطرنشان کرد: محوريت اجراي اين آيين‌ها در منطقه باستاني هگمتانه، گنجنامه، ميدان باباطاهر، ميدان آرامگاه بوعلي و... است.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار