صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته و بسیاری از کشورها از این راه توانسته‌اند وضعیت خود را بهبود ببخشند و از مشکلاتی مانند بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی خویش بکاهند.

صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می‌نامند و امروزه روستاییان برای کسب درآمد و گذران زندگی در محیط روستاها ناچارند دست به فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و یا خدماتی بزنند.

در روستاهای ایران ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب رونق گردشگری روستایی شود که یکی از این ظرفیت‌ها بحث گردشگری روستایی است و اگر بخواهیم یه گردشگری رویایی و به دور از هیاهو داشته باشیم کمی آنسوتر از شهرها روستاهایی با قلبی مصفا آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

روستاها، مقصد گردشگری آینده

محسن یارمحمدیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: بیش از 70 روستا گردشگری در استان اصفهان شناسایی شدند که تا کنون 23 روستای هدف گردشگری در این استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: گردشگري روستايي به تمامي فعاليت‌ها و خدماتي گفته مي‌شود كه توسط كشاورزان، مردم و دولت‌ها براي تفريح و استراحت گردشگران و همچنين جذب گردشگران به نواحي روستايي ارائه مي‌شود و مي‌تواند شامل گردشگري كشاورزي، گردشگري مزرعه، گردشگري طبيعي و گردشگري فرهنگي و مانند آن باشد.

یارمحمدیان گفت: بسیاری از ساکنان شهری علاقه مند هستند که از محیط شلوغ و آلوده ی شهری به محیطی آرام و پاکیزه بروندبه همین دلیل بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی و آرامش خاطر گردش در مناطق روستایی را انتخاب می کنند و تجربه های تازه ای را در زندگی خود کسب می نمایند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اشاره کرد: استان اصفهان از شمال و شمال شرق کویر زیبا و پر ستاره دامنه زیبای کوه کرکس و جنوب و جنوب غربی با پوشش جنگلی و چشمه های خروشان که حال و هواب ییلاقی را به گردشگران می دهد.

ويژگي خاص محصولات گردشگري در گردشگري روستايي، براي بازديدكنندگان امكان و آرزوی تماس فردی، حس كردن محيط طبيعي و انساني نواحي روستايی، امكان شركت در فعاليت‌ها، سنت‌ها و سبك زندگي مردم را می دهد و مردم روستا هم حضور گردشگران را باعث خیر و برکت روستا می دانند.

روستاها، مقصد گردشگری آینده

مرادی یکی از اهالی روستا گفت: در قرآن هم روایت داریم که حضور میهمان باعث می شود که غم و اندوه برود و شادی و برکت جایگزین آن می شود.

با گردش در مناطق روستایی و خوش آب و هوا نه تنها باعث لذت می شود بلکه سوغات فراوان توشه سفر گردشگران است.

رمضانی کارشناس گردشگری گفت:بدین ترتیب گردشگران به خرید محصولات روستا از قبیل صنایع دستی، محصولات محلی ، غذاهای سنتی و... علاقه‌مند می‌شوند و این به معنی افزایش درآمد روستاییانی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: گردشگری روستایی می‌تواند منبع جدید درآمد برای روستاییان و به ویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه باشد و تا اندازه‌ای مشکلات آن‌ها را حل ویا کم کند این امر مستلزم مدیریت و برنامه‌ریزی خاصی است تا گردشگران علاوه بر دیدن مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی آن نقاط، با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا نیز آشنا شوند.

کارشناس گردشگری افزود: گردشگری به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار موثر در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و موجبات توسعه اقتصادی در برخی از کشورها و مناطق را فراهم آورده و ایجاد مشاغل گوناگون و گستردگی زمینه اشتغال در آن به گونه‌ای است که هم کارگران ساده بدون مهارت و هم صاحبان مهارت‌های گوناگون می‌توانند در آن شاغل شوند .

روستاها، مقصد گردشگری آینده

رمضانی تصریح کرد: به همین دلیل می‌توان گفت فعالیت‌های ناشی از گردشگری در بعضی از روستاهای خاص اقتصادی‌تر است .

گفتنی است گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت تفریحی اجتماعی، در نیمه دوم قرن هجدهم در انگلستان و اروپا شکل گرفت.


گزارش از بنفشه حکمت پور



انتهای پیام/م



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار