یکی از مهم ترین قسمت های خودرو جلوبندی است که در عمده مواقع به علت بی توجهی بعصا دچار مشکل می شود حال در این گزارش به شایع ترین علل بروز مشکل در جلوبندی خودرو خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در اولین مرحله به لاستیک‌ها سر می‌زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید. 

۲- دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید بالانس‌بودن چرخ‌های جلو است. نابالانسی در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش‌بینی مواجه کند. 

۳- میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند. 

۴- اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد. 

۵- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود. 

۶- سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده‌تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود. 

۷- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید. 

۸- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می‌شود. 

۹- اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک‌های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک‌ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه‌ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می‌شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود. 

یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می‌شود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می‌شود فرمان به سمتی می‌کشد. 

اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید. 

۱۰- اما یکی از مهم‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی‌شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می‌شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این‌گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید. 

۱۱- نقش بازوی سگ دست 

این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست. 

۱۲- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده‌تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد. 

۱۳- گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی‌بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این‌گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست‌وشوی بوش‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند. 

۱۴- اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی می‌افتید صدای تق‌تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌رسد. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این‌گونه سر و صداهای اضافی نشان‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است. 

۱۵- کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع‌شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می‌شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می‌شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می‌شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می‌شود. 

شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت‌ها سر و صدای اضافی تولید می‌کند. گیج‌زدن خودرو را تقریباً همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم. 

این هم یکی از شایع‌ترین عیوب بوده که دلایل و ریشه‌های خود را دارد. بار دیگر به میله تعادل بازمی‌گردیم. اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج می‌زند. سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف می‌شوند باعث گیج‌زدن خودرو می‌شوند.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: خودرو ، جلوبندی ، قطعات ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۳:۴۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
حجت الله بیداربخت
۲۲:۰۹ ۱۹ دی ۱۴۰۰
سلام من سمند دارم تا الان سه بار میبرم جلوبندساز ولی نمیتونن درست کنن ...موقع ک ماشین وایساده میخواد دور بخورم انگار ماشین چرخامیخوان در برن ....فرمان ماشین همون طوری ک تا اخر میچرخه دیگه همون جور میمونه میخواد ب زود برش گردانی
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۶:۵۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام من 206 اس دی دارم زمانی که در یه خیابان میخواهم دور بزنم با سرعت 10 تا 20 احساس میکنم لاستیک پله پله میشود و مشکل دیگه که دارم در جاده با سرعت 100 تا 120 به یه پیچ نرم میرسم احساس میکنم ماشین از کنترل خارج شده لطفا راهنمایی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۴۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام، منم چنین مشکلی داشتم ، لاستیک های میل موجگیر پاره شده بود تعویض شد الان مشکلم حل شده.
Iran (Islamic Republic of)
علی بیرم ابادی
۲۰:۴۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
از میل تعادله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر
یه پراید دارم تو جاده خاکی یا دست انداز های ریز ،با سرعت پایین از جلو ماشین صدای جیر جیر میاد مشکل از چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۴:۰۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سلام وانت پیکان خریدم بعداز معامله وپرداخت پول بردم خرجش هم کردم حلا راهنمایی رانندگی میگه ماشین دو تیکه است و باید یا پس بدی به صاحبش یا جلو بندی و کفی کلا عوض کنی من که موندم چیکار کنم کلی هم خرج کردم بنامم هم نمیشه لطفا کمکم کنید چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
Ghasem
۱۱:۳۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
سلام من هر بیست روز بلبربنگ چرخ جلوی پراید سمت رانند روعوض می کنم علت چیست سه بار خراب شد باز هم صدا می ده
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام مشکل از سگدسته باید عوض کنی
Iran (Islamic Republic of)
vahid
۰۰:۴۵ ۰۷ تير ۱۳۹۸
لطفا جواب بدین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۴۱ ۰۷ تير ۱۳۹۸
سلام
من یه پراید دارم موقعی ک رو دست اندازای کوچیک میزنم مخصوصا اگ جاده شیب داشت باشه صدایی شبیه به خورون دوتا آهن از چرخ حلو سمت راننده میشنوم ولی تو دست اندازای بزرگ بدون سروصداس بنظرتون منشا صدا چیه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۳۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام لنتها رو بررسی کن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید یک جفت کمک خریدن در هنگان تکان دادن ماشین سر پیچ ها میل کمک لغ میزند و صدای تق تق میدهد کمک ه نو هستن
Iran (Islamic Republic of)
ملکی
۱۱:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام , ماشینم هنگام عبور از دست انداز با سرعت پایین صدای قیژ قیژ یاد ولی تو سرعت بالا متوجه این صدا نمیشم لرزش فرمان و لاستیک سایی هم ندارم مشکل از جیه می تونه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
منم این مشکلو دارم. حل کردی یه خبر بده
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۳۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام اگه منظور قسمت عقبه از بلبرینگ ژامبون هست ولی اگر از جلو باشه در پژو و سمند از بوش چاکداره که خشک شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
سلام چندروزه جلوبندی وجعبه فرمان رادرست کردم ولی دیشب یک دفعه چپوقی فرمان درآمدعلت چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
سلام پیکان دارم صدای خیس خیس تودست انداز ها میدهد ایراد کجاست
Austria
Seyed
۱۲:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام. وقتی ماشین در حال حرکت هست احساس میکنم کج حرکت میکند و فرمان رو ول میکنم به سمت چپ کشیده میشه. مشکل از کجاش هست؟
تصادف هم نکردم
ممنون میشم جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
چندتا مشکل میتونه باشه طبق فرمان خراب شده،میله تعادل خراب شده،یا اینکه ماشین نیاز به میزان فرمان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
سلام وقتی سرعتم زیاده فرمون رو برای لحظه ی ول میکنم ب سمت راست میکشه میخواستم ببینم علتش چی میتونه باشه
United States of America
جواد
۲۱:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۷
این مشکل کلا 3 تا دلیل داره اولیش تنظیم نبودن باد چرخ ها دوم خرابی سیبک فرمان سوم لقی قرقری فرمان
Hungary
ارش
۰۰:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
همه مواردی که گفتید درست هستند و البته بی کیفیت بودن قطعات خودرو و مخصوصا جلو بندی و جاده های بسیار بی کیفیت ایران و نحوه بد رانندگی هم بی تاثیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
فرمان
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوستان اگه کورس گذاشت و دور موتور رو تا شیش بالا برد تو چارصدو پنج ممکنه باعث خرابی جلو بندی بشه؟
فوری جواب بدین خواهشن
Iran (Islamic Republic of)
سعادت شفیع زاده
۱۰:۱۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
چرا فرمان را تا اخر میچرخانم فرمان همان طور میماند و به عقب بر نمیگردد مگر خودم ان را بر گردانم
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۰۳:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
هیدرولیک نیست خو :(
Iran (Islamic Republic of)
سعیدروستمیان
۰۰:۲۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
سلام من یه پرایدمدل 88دارم زمانی توجاده حرکت میکنم چرخهازمانی که باچاله برخورد میکند ماشین 80به بالامیلرزدبازباچاله میخورد خوب میشود کفتم ببینم علتش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
میل تعادل خراب است
Iran (Islamic Republic of)
مسعود ماهان
۱۳:۵۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام ماشینم پرایده تقریبا تو این دو ماهه پنج تا بلبرینگ چرخ جلو عوض کردم توپی چرخ عوض کردم ولی بازم بلبرینگ خراب شده و فرمونم هم دیگه تو حرکت اولیه میزنه لطفا راهنمایی کنین
Hungary
ارش
۰۰:۴۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
دوست عزیز اساسا بلبرینگ پراید مخصوصا چرخهای جلو سریع خراب میشوند باید مراقب باشید در دست انداز زیاد نیفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نمیدونم والا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۶
به نظرمن دلایل خرابی جلوبندی خودرو جاده های خراب ایران هست با این همه سرعت گیر این جاده ها از بس که خراب هستن عین سرعت گیر عمل میکنن خیلی از جاها هم ویبره میذارن ودست انداز های کوچک که جلو بندی را داغون میکنه به نظرم اینا همه اش کار قطعه سازها هست که جلو بندی ماشین زود خراب بشه واونا فروش داشته باشن
آخرین اخبار