روایت های کازرونی درقالب برنامه نوروزگاه در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا معینی مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون از برگزاری متیل خوانی کازرگاه یا روایت های کازرونی درقالب برنامه نوروزگاه توسط یکی از اساتید ادبیات شهرستان کازرون در مجموعه طبیعی تاریخی بیشاپور خبر داد.
 
معینی افزود: این برنامه جذاب مورد استقبال مسافران و گردشگران حاضر که در مجموعه ساسانی بیشاپور و در معبد آناهیتا برگزار شد، قرار گرفت.
 
وی بیان کرد: در این برنامه یکی از اساتید ادبیات شهرستان از روایات کازرون قدیم و نوروز با سنت ها و رسوم های نوروزگاهی با لهجه و شیرین کازرونی در دو نوبت برای گردشگران روایت کرد.
 
معینی با اشاره به جایگاه ویژه داستانهای کوتاه در بین اهالی شهرستان کازرون و قصه هایی که از نسل های گذشته و بصورت سینه به سینه نقل شده اند، ادامه داد: متیل واژه ای است که از متل گرفته شده و در تلفظ مردم کازرون به شکل متیل تغییر یافته است.
 
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون تصریح کرد: در کازرون واژه های متیل علاوه بر قصه و افسانه و داستان کوتاه به حکایت های خیلی کوتاه و گاه جملات کوتاه ومعنی دار هم گفته می شود.
 
متیل در فرهنگ کازرون جایگاه والایی دارد و در شبهای یلدا و زمستان وسیله ای خواب آور و آرامش بخش و همچنین سرگرم کننده ی کودکان بوده که مادربزرگ ها و مادران برای فرزندان می گفته اند.
 انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.