یک کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکا که خود را از عراق و سوریه دور می‌بیند تلاش می‌کند برای رقابت با روسیه در منطقه حضور پررنگی داشته باشد.

نگرانی آمریکایی‌ها از نادیده گرفته شدنشان در معادلات منطقه/ بمب‌باران موصل ابراز وجودی برای کاخ سفید
محمد ساجدی‌ کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آمریکا هرگز به دنبال مبارزه با داعش و نابودسازی تروریست نبوده است، اظهارداشت: آمریکایی‌ها زمانی که احساس کردند گردونه سیاسی در منطقه به نفع ایران و روسیه در حال حرکت است خواهان آن شد تا در بقای سوریه نقشی کلیدی داشته باشد. لذا بدون مجوز و نظر دولت روسیه در شمال و حاشیه مرزهای حسکه مستقر شدند و به بهانه مقابله با تروریسم اقدام به بمباران منطقه کردند.
 
وی اضافه کرد: در واقع آنها با حضور در سوریه به دنبال حفظ بقای داعش و ایجاد مسیری امن برای اینها هستند به همین دلیل مبارزه با تروریسم به بمب‌باران مناطق مسکونی و کشتار مردم بی گناه دست می‌زنند.
 
این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه این اولین باری نیست که آمریکا مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد و به مردم بی‌پناه حمله می‌کند، گفت: این حملات با حضور ترامپ در کاخ سفید افزایش چشمگیری داشته است.

ساجدی‌ بیان داشت: آمریکا که خود را از گزینه عراق و سوریه به دور میبیند و با توجه به رابطه تیره‌ای که ترکیه با اتحادیه اروپا و غرب پیدا کرده، در صدد است در راستای رقابت با روسیه درخاور میانه حضور پررنگی داشته باشد و بمباران موصل توسط آمریکا را می‌توان از علل اصلی این مساله به شمار آورد.
 
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد از این به بعد نیز شاهد این مساله خواهیم بود که هرگاه عراق و سوریه بخواهند علیه داعش پیشروی کنند با موانع غیر قابل پیش‌بینی و عمده‌ای روبه رو خواهند شد و برای غلبه بر آنها باید با انسجام هرچه بیشتر با یکدیگر متحد شوند.

ساجدی اذعان کرد: در شرایط فعلی و بعد از پروژه بیداری اسلامی، آمریکا در صدد تجزیه خاورمیانه برآمده است. اگر چه این امری محال است و خوابیست که هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه ایران بازیگر اصلی در تحولات منطقه است، تصریح کرد: سفری که آقای روحانی به روسیه انجام داده‌اند، یکی از اهداف اصلی آن بحث بر سر چگونگی آینده سوریه است.

ساجدی بیان داشت: مذاکرات ژنو5 به این دلیل تعویق افتاد که طرفین مذاکره خواهان آن بودند که با دستی پر در این مزاکرات حضور یابند و حملاتی که در موصل و حومه دمشق صورت می‌پذیرد در این چارچوب معنا پیدا می‌کند برای همین هرچه زمان طولانی‌تر شود ترک‌ها تصور می‌کنند می‌توانند به یک دستاورد سیاسی مهم برسند در حالی که تنها مقدورند نتایج مذاکرات را به تاخیر بیندازند.

این کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: تنها هدف آمریکا از تشکیل گروهک داعش و حمایت از آن این است که در مواقع لزوم بتواند زهرش را به دولت ایران بریزد و بمباران موصل نیز تنها حربه‌ای برای اعلام حضور و رساندن این مطلب به روسیه و ایران بود که ما نیز در صدد مبارزه و انهدام تروریسم فعال خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار