به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطالعه شب امتحان كه در بين دانشآموزان رواج بسياري دارد، حاصل استفاده نادرست از حافظه و روشهاي بهخاطرسپاري است.؛بارها در جلسات امتحان به ياد داريم كه نتوانسته به سؤالي پاسخ دهيم در حاليكه آن را مطالعه كرده و ياد گرفته بوديم ؛ در واقع اين امر به تفاوت «يادآوری» و «يادگيری»مربوط می شود.
براساس پژوهشها «عدم به يادآوری مطالب به خاطر سپرده شده» در ميان داوطلبهای كنكور و دانشآموزان از عمده ترین مشكلات به شمار می رود و اغلب داوطلبهای كنكور نگران هستند كه آيا ميتوانند همهی مطالب خوانده شده را به ياد بياورند، چرا كه دیگر كنكور شب امتحان ندارد و نميتوان همه اطلاعات را در يك روز مطالعه كرد.
با آگاهي و شناخت از انواع حافظه و روش انتقال اطلاعات به حافظهي بلندمدت میتوانيد بهآساني و هر زمان كه اراده كرديد، اطلاعات را يادآوري كنيد.
هوش و حافظه را با هم اشتباه نگیرید
هوش و حافظه با هم متفاوت هستند ؛ در واقع حافظه عبارت است از «حفظ و نگهداری و ضبط اطلاعات مختلف در ذهن» با وجود تصورهاي موجود اما هوش و قدرت آن يك امر ذاتي است در حاليكه حافظه و افزايش قدرت آن فقط به استفاده درست از روشها بستگي دارد.
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه به طور کلی حافظه به سه بخش حافظه حسی، حافظه كوتاهمدت و حافظه بلندمدت تقسيم می شود، گفت: در طول شبانهروز، محركهاي بيروني بهطور دائم بر گيرندههاي حسي ما اثر ميگذارند و پس از قطع محرك، آثار آنها نيز حذف ميشوند که اگر به اطلاعات دريافتي توجه كنيم، به حافظهي كوتاهمدت منتقل ميشوند و در غير اينصورت به كلي حذف ميشوند.
وی بیان کرد: فرآيند اطلاعات شامل سه مرحله دريافت، ثبت و يادآوري است که با شناخت انواع حافظه و ويژگيهاي آن، ميتوان به تقويت حافظه و روشهاي درست به خاطرسپاري اطلاعات بهسادگي عمل کرده و اطلاعات را به حافظه بلندمدت خود منتقل کرد تا در زمان لزوم، یادآوری شود.
اطلاعات تحصیلی را در ذهن ماندگار کنید
پوردستمالچی اظهار کرد: اطلاعات، در حافظه کوتاه مدت فقط 15 تا 30 ثانيه باقی ميمانند که به شکل رمز درآمده و ثبت ميشوند که با اجرای سه مرحله مرور، تداعي و تصوير انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت تحقق می یابد.
این مشاور تحصیلی تاکید کرد: اگر بتوان مطالب مطالعه شده را به حافظهي بلندمدت خود منتقل كنيم، اطلاعات براي هميشه و به ميزان نامحدود در حافظه بلندمدت ما ثبت ميشود که مرور، مؤثرترين روش انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت است.
وی با اشاره به اینکه يادگيری، دليل يادآوری نيست، افزود: درحقيقت 80 درصد مطالب در مدت 24 ساعت از خاطر ميرود مگر آنكه مرورهاي كوتاهمدت و بهموقع انجام شود تا اطلاعات به حافظه بلندمدت منتقل شود و مرورهاي بيموقع و غيرضروري به جز اتلافوقت هيچ ثمره ديگري ندارد.
گام های مرور صحیح مطالب برای جلوگیری از فراموشی
پوردستمالچی گفت: زماني كه ما مطلبي را ياد ميگيريم، پس از 24 ساعت، 80 درصد جزئيات، از خاطر ميرود به همين دليل لازم است اولين مرور پس از 24 ساعت از اولين يادگيري رخ دهد. در اين شرایط ، اطلاعات در ذهن ما ثبت ميشود اما پس از يك هفته، اگر بخواهيم اطلاعات را يادآوري كنيم، می بینیم كه بخشي از آنها را به ياد نميآوريم. پس، دومين مرور بايد يك هفته بعد باشد و مرور سوم بايد در فاصلهي يك ماه بعد صورت گيرد.
این مشاور تحصیلی افزود: دراينصورت ما ميتوانيم به تمامي سؤالهايي كه مربوط به آن بحث باشد، جواب دهيم (تا چهار ماه بعد). پس از مرور چهارم (چهار ماه بعد) ميتوانيم اطلاعات را بهسادگي يادآوري نماييم، چراكه مطالب يادگرفته شده در حافظهي بلندمدت ما ثبت شدهاند.
روش رمزنگاری مطالب رابشناسید
پور دستمالچی علت فراموشی مطالب از حافظه بلندمدت را آشنایی نداشتن «رمز» بهخاطرسپاري برشمرد و عنوان کرد: تنها راه بهخاطرسپاري اطلاعات از راه كمگذر، رسم نمودارهاي حافظه یا همان خلاصه نویسی است.
وی با اشاره به اینکه براي رسم اين نمودارها بايد چند مرحله انجام شود، گفت : يادداشت مرور در كلمههاي كليدي هنگام مطالعه، سازمان دادن و مشخص كردن عنوان، نكتههاي كليدي، نكتههاي فردي را شامل می شود.
این مشاوره تحصیلی اظهار داشت : در مرحله اول كلمهها و فرمولهايي كه با ديدن آنها تمام يا قسمتي از متن مرتبط تداعي ميشود، يادداشتبرداري شده ، مرحله دوم عنوان، نكتهي اصلي و نكتههاي فرعي مانند تصويرها، مثالها، فرمولها مورد توجه است و پس از آن نكتههاي اصلي را مينويسيم و سپس با خطوطي نكتههاي فرعي را به نكتههاي اصلي مربوط متصل ميكنيم که در اصل كلمهها و نكتههاي كليدي آمادهاي هستند كه در نمودار دستهبندي می شود.
روش تهیه كلاسور نمودارهاي حافظه برای درس خواندن
پوردستمالچی با اشاره به اینکه تهیه کلاسور نمودار حافظه برای پراكنده نشدن نمودارها تهيه ميشود، بیان کرد: پوشه را باید به 7 بخش تقسيم کرده و هر بخش به يك درس، اختصاص یابد و بعد از رسم نمودار هر مبحث، در گوشه سمت راست (بالاي صفحه) نام درس، نام مبحث و شمارهي نمودار ذكر شود (هر درس را جداگانه شمارهگذاري كنيد) که با این شرایط در انتها و ماههاي ارديبهشت و خرداد بهراحتي كليه مباحث را مرور کنید
این مشاوره تحصیلی تصریح کرد: در رشتهي رياضي، نمودارها در درسهاي ديفرانسيل، هندسه، گسسته، فيزيك و شيمي، در رشتهي تجربي در درسهاي رياضي، فيزيك، شيمي و زيست و در درسهاي عمومي تنها در بخش قواعد عربي و قواعد زبان رسم ميشوند.
وی اظهار کرد: براي مطالعه ادبيات، لغتهاي عربي و در زبان انگلیسی . بايد از فيشنويسي استفاده شود و هر روز یک ساعت (قبل از شروع مطالعه، درسهاي روز يا قبل از خواب) را به مرور اختصاص داد به اينترتيب با مشاهده جدول دوره نمودارها و تطبیق با تاریخ اجرا ، دوره انجام می شود.
پوردستماچی یادآور شد: پيدا كردن نكتهها و فرمولها در ابتدا دشوار است اما نباید ناامید شد همچنین نمودارهاي حافظه، سرمايهگذاري در وقت و دستهبندي اطلاعات را انجام می دهد که استفاده از نمودارهای خودساخته و رنگی کمک بسزایی در عملکرد بهتر این روش دارند.
انتهای پیام/