به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژوهش و پژوهشگری عباراتی است که این روزها از آن بسیار یاد می شود و در سطوح مختلف آموزشی به برنامه ریزی برای اجرای اینگونه فعالیت ها اشاره می شود و دانش آموزان و دانشجویان را به این امر دعوت می کنند اما باید دید تا چه حد این شعارها جامه عمل پوشیده اند و تا رسیدن به نقطه مطلوب اکنون در چه جایگاهی قرار داریم.
شقایق حسن زاده هستم 19 سال دارم و سال گذشته رتبه سوم جشنواره خوارزمی دوره هفدهم در سطح کشوری را کسب کردم و در مدرسه فرزانگان 1 تحصیل میکردم.
**باشگاه خبرنگاران: در مورد طرحی که در جشنواره ارائه دادید توضیخ دهید.
طرحی که با همکاری دوستم آن را برای جشنواره آماده کرده بودیم در مورد بررسی چسبندگی پای سوسری و استفاده از آن در فرایند روباتیک بود و سه سال برای طراحی و ساخت دستگاهی که این چسبندگی را اندازهگیری کند وقت گذاشتیم در واقع این طرح در حوزه بیوتکنولوژی ارائه شد.
**باشگاه خبرنگاران: از چه زمان کارهای پژوهشی شروع شد و در چه مجامع علمی شرکت کردید؟
**باشگاه خبرنگاران: ایده این طرح را چطور انتخاب کردید؟
ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری قصد برگزاری مسابقهای در حوزه فعالیتهای خود برای دانش آموزان را داشت و بر این اساس فراخوانی به مدارس فرزانگان و علامه حلی داده شد و با برگزاری دورههایی ایده این کار به ذهنم رسید.
**باشگاه خبرنگاران: مدرسه چقدر از فعالیتهای پژوهشی شما حمایت کرد؟
مدرسه فقط از دوم دبیرستان آشنایی با کارهای پژوهشی را برای ما در نظر گرفت و پس از آن بیشترین تمرکز در کنکور بود و اقدامات پژوهشی الویت نداشتند حتی برای کار پژوهشی که ما در نظر گرفته بودیم مدرسه آزمایشگاهی در اختیار ما قرار نداد و همکاری با دانشگاه تهران موجب ساخت دستگاه بررسی چسبندگی پای سوسری شد.
**باشگاه خبرنگاران: اکنون چه فعالیتهای پژوهشی دیگری را دنبال میکنید؟
بعد از فعالیتهایی که نام بردم در حال حاضر با ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری در برگزاری کارگاههای تابستانه برای دانش آموزان فعالیت میکنم همچنین کارهای دیگری همچون طراحی پوستر ، فعالیتهای هنری مانند دوبله کار میکنم و از کودکی ورزش کاراته و زبان را دنبال کردم.
**باشگاه خبرنگاران: بعد از دوره مدرسه با توجه به فعالیتهایی که داشتید چه رشتهای را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردید؟
اکنون در رشته زیست شناسی سلولی ملوکولی دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی ترم دوم درس می خوانم.
**باشگاه خبرنگاران: با وجود فعالیتهای پژوهشی چطور شد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را انتخاب کردید؟
با توجه به اینکه ما در جشنواره خوارزمی شرکت کردیم و سه سال روی پروژه کار میکردیم اما پس از کسب رتبه سوم کشوری در این جشنواره به ما گفته شد که با این رتبه امکان حضور در دانشگاه بدون کنکور وجود ندارد و حتی علیرغم پیگیریهای بسیاری که از طریق وزارت علوم انجام دادیم اما کاری از پیش نبردیم و مسئولان وزارت علوم با ما همکاری نکردند و حتی این پیگیریهای چند ماهه از زمان اعلام نتایج جشنواره خوارزمی تا روز کنکور باعث شد امکان درس خواندن در ماههای باقی مانده تا این ماراتن علمی را نداشته باشیم.
تمامی این مسائل در حالی پیش رفت که آمادگی کاملی برای تحصیل در رشته زیست شناسی دانشگاههای دولتی را داشتم اما به دلیل اطلاع رسانی نامناسبی که برای جشنواره دوره هفدهم انجام شد ادامه تحصیل را در دانشگاه آزاد انجام میدهم.
علاوه بر پیگیریهایی که داشتیم با بنیاد ملی نخبگان هم صحبت کردیم اما به ما گفته شد که در این گروه قرار نمیگیریم و پیگیریها به جایی نرسید.
**باشگاه خبرنگاران: تحصیل در این دانشگاه را چه طور میبینید؟
ابتدا علاقه چندانی به ادامه تحصیل در ایران را هم نداشتم و قصد مهاجرت پیدا کرده بودم اما به تدریج و به دلیل علاقهای که به رشته تحصیلی دارم اکنون در ترم دوم زیست سلولی ملوکولی مشغول هستم البته به عنوان دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده فناوری های نوین واحد علوم دارویی نیز فعالیت میکنم و قصد دارم تعاملی میان دانشجویان دانشگاه واحد علوم دارویی و تهران برقرار کنم تا فعالیتهای تحقیقاتی با کیفیت هرچه بهتر انجام شود.
مسئله دیگری که باعث شد تحصیل در این دانشگاه ادامه دهم این بود که آشنایی کافی با شرایط آزمایشگاهی و پژوهشی با توجه به فعالیتهایم وجود داشت بنابراین مشکل تحصیلی برایم ایجاد نمیشد .
**باشگاه خبرنگاران: برای آینده چه هدفی در زمینه تحصیلی در نظر گرفتهاید؟
فعلا قصد دارم دوره کارشناسی را در این دانشگاه ادامه دهم و در کنار آن فعالیتهای پژوهشی که دانشگاه تهران و ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری دارم به قوت خود باقی بماند اما شاید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مهاجرت به کشورهای خارجی را انتخاب کنم؛ دلیل این تصمیم هم عدم حمایت کافی از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است و من دوست دارم در حوزه زیست شناسی فعالیتهای گستردهتری را داشته باشم اما بودجه و توجه کافی به این مسئله در کشور انجام نمیشود.
**باشگاه خبرنگاران: تا کنون برای اجرای طرحی جدید اقدام کردهاید و بازخوردها چطور بوده است؟
بله طرح تحقیقاتی در حوزه زیست شناسی داشتهام اما با استقبال از سوی نهادهای مربوطه مواجه نشده است.
چندی پیش طرحی برای حذف و ریشهکنی بیماریهای صعبالعلاج با استفاده از موجودی ناشناخته ارائه دادم اما به دلیل هزینه بالای آن هیچ نهادی موافقت با حمایت مالی و اجرای پروژه نکرد.
دوران دانش آموزی هم با چنین مشکلاتی مواجه بودیم که برای تجاری سازی پروژهها موافقت نمیشد که این مسئله عاملی دلسرد کننده برای دانش آموزان مختلف و پژوهشگر است.
**باشگاه خبرنگاران: خانواده چقدر از شما حمایت کرده و مهمترین هدف خود از این فعالیتها را توضیح دهید؟
مهمترین هدفی که به دنبال آن هستم رسیدن به مدارج بالای علمی در حوزه زیست شناسی و کسب جایزه نوبل در این حوزه است و خانوادهام همواره از فعالیتها و اهدافی که در نظر گرفتم، حمایت کردهاند و همواره برای ادامه مسیر مرا تشویق میکنند.
**باشگاه خبرنگاران: چه خواستهای از مسئولان دارید؟
بزرگترین خواستهام از مسئولان اهمیت دادن به دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پژوهشگر است. چرا که عدم حمایت از این گروه باعث توقف فعالیتهای آنها میشود.
خواسته بعدی در مورد مدارس استعداد درخشان است که به عقیده من تعداد زیاد این مدارس اتفاق خوبی نیست اما حذف آن نیز نباید انجام شود چرا که برخی افراد واقعا نخبه هستند و حذف کامل مدارس استعداد درخشان به فعالیتهای این گروه لطمه میزند.
**باشگاه خبرنگاران: چه توصیهای برای دانش آموزان و افراد همسن و سال خود دارید؟
توصیهای که به این افراد دارم این است که زندگی فقط درس و کنکور نیست و در کنار این مسائل به فعالیتهای پژوهشی و اجتماعی هم توجه داشته باشند و هیچوقت از مسیری که برای اهداف خود در نظر گرفتند دلسرد نشده و برای دستیابی به اهدافشان با وجود همه سختیها تلاش کنند.
**باشگاه خبرنگاران: سخن پایانی شما چیست؟
با وجود عدم همکاریهایی که وجود داشته اما همچنان به فعالیتهای پژوهشی ادامه میدهم و از حمایتهای دکتر ریاضی استاد دانشگاه تهران و آقای نیما الهیاری ، خانم مرضیه رمضانی و آقای سینا گلافشان که در پژوهشها کمک بسیاری به من کردند تشکر میکنم.
انتهای پیام /