باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

قیمت خانه در سال 96 افزایش می یابد؟/ عدد و رقم ها معاملات مسکن را روبه سقوط نشان می دهند

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سال جدید رکود از بازار مسکن رخت می بننداین در حالی است که تعداد معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته کاهش 6 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

خداحافظی رکود با بازار مسکن همزمان با آغاز سال جدید/ کاهش 6 درصدی معاملات در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در اسفندماه سال ١٣٩٥ ،تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ٢/١٢ هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ٦/٢١ و ٤/٦ درصد کاهش نشان می دهد.
 
همچنین متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ٧/٤٥ ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان ٥/١ و ٢/٥ درصد افزايش نشان می دهد.
 
١ -حجم معاملات مسکن
 
در اسفندماه سال ١٣٩٥ ،تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهـران بـه ١٢٢٤٧ واحـد مسـکونی رسيد که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل ٤/٦ درصـد کـاهش نشـان مـی دهـد .
 
 
 
بررسـی توزيـع تعـداد واحـدهای مسکونی معامله شده به تفکيک عمر بنا در اسفندماه سال ١٣٩٥ حاکي از آن است که واحدهاي تا ٥ سال سـاخت با سهم ١/٥١ درصد بيشترين سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.
 
گفتنی است سهم مـذکور در مقايسه با اسفندماه سال قبل کاهش يافته و عموماً به سهم واحدهای با قدمت بيش از ١٥ سال افزوده شده است.
 
رشد 10 درصدی قیمت مسکن درسال آینده
 
در همین راستا حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری در گفتگو با خبرنگار مسکن، با اشاره به اینکه گزارشات حاکی از آن است که  وضعیت معاملات مسکن در ماه های دی و بهمن ماه افزایش یافته ،افزود: امیدوارهستیم این روند افزایش رشد معاملات مسکن در حوزه خرید و اجاره نیز بهبود یابد.
 
وی با اشاره به اینکه با رشد معاملات، قیمت مسکن رشد نداشته، گفت: از ابتدای سال شاهد سیر صعودی معاملات مسکن بودیم ولی این روند همزمان با رشد قیمت ها نبوده است.
 
عقبایی تصریح کرد: همزمان با زمان سررسید ارائه تسهیلات مسکن انتظار رکود چند ساله مسکن به کف رسیده و میزان معاملات مسکن رشد یافته و این حجم در واحدهای کوچک بیشتر دیده می‌شود.
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه پایان سال 95 پایان رکود در بازار مسکن است،افزود: در سال 96بازار مسکن وارد رونق می شود، این در حالی است که رشد قیمتی مواجه نخواهیم شد.
 
براساس این گزارش توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفندماه سال ١٣٩٥ حـاکي از آن اسـتکه از ميان مناطق ٢٢ گانه شهر تهران، منطقه ٥ بـا سـهم ٥/١٥ درصـدي از کـل معـاملات ، بيشـترين تعـداد قراردادهـاي مبايعه نامه را به خود اختصاص داده است.
 
همچنين مناطق ٤ و ٢ به ترتيب بـا سـهم ١/١١ و ٥/١٠ درصـدي در رتبـه هـاي بعدي قرار گرفته ا ند. در مجموع ٣/٧٤ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شـهر تهـران مربـوط بـه ١٠ منطقـه شـهر(به ترتيب بيشترين فراواني شامل مناطق ٥ ،٤ ،٢ ،٨ ،١٤ ،١ ،٧ ،١٠ ،١٥ و ٣ )بوده و ١٢ منطقه بـاقي مانـده ٧/٢٥ درصـد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.
 
براساس این گزارش  یک واحد 84 متری واقع در سازمان برنامه شمالی  390میلیون تومان برای فروش گذاشته شده همچنین واحدی 75 متری واقع در جنت آباد جنوبی 397 میلیون و500 هزار تومان برای فروش  گذاشته شده است. همچنین واحدی 90 متری واقع در ستارخان 505 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.
 
براساس این گزارش به نظر می رسد همزمان با آغاز سال جدید بازار مسکن علاوه بر رکود شاهد افزایش قیمت در حوزه خرید و فروش نیز باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار