زارعان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پیشرفت 50 درصدی در ساخت سامانه‌های پرتو دهی/با بومی‌سازی دانش هسته‌ای به یاری صنایع دیگر شتافتیم

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: درحالی که فعالیت‌های هسته‌ای خود را پیگیری می‌کنیم از سرریز دانش به سایر صنایع کمک می‌کنیم تا بتوانیم موتور صنایع را با قوت و قدرت به حرکت در آوریم.

زارعان:برجام هیچ خللی در فعالیت های هسته ایی ایران ایجاد نکرده است/با بومی سازی دانش هسته ای به کمک سایر صنایع شتافتیم
علی‌اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به فرارسیدن سالروز فناوری هسته‌ای با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی با مأموریت‌های خاصی از نظر حاکمیتی روبروست، اظهارداشت: وظیفه اصلی این سازمان تولید انرژی پاک، پرتودهی و رادیو دارو است. لذا در این حوزه سازمان پیش از برجام به مأموریت خود ادامه داده و پس از برجام نیز می‌توانم بگویم ضمن ادامه فعالیت‌های خود گشایش‌هایی را در حوزه‌های محتلف داشته‌ایم که از سرریز دانش آن نیازمندی بقیه صنایع را نیز پاسخ می‌گوییم. بدین ترتیب صنعت هسته‌ای قادر است حرکت بقیه صنایع را به شتاب بیاندازد.

وی با بیان اینکه در معدن و به ویژه در بخش اکتشاف اقداماتی را در حوزه ژئوفیزیکی هوایی انجام داده‌ایم و ضمن اینکه نیاز کشور را در حوزه اورانیوم پاسخگو هستیم، در حوزه صنایع دیگر و شناسایی معادن متعدد نیز می‌توانیم اقدام کنیم، به طور مثال میزان موجودی آهن، روی، مس، طلا و حتی در عرصه نفت. و به این کار سرریز دانش می‌گویند که ما جز اینکه ما به دنبال بحث اورانیوم هستیم می‌توانیم اطلاعات ژئوفیزیکی که به دست آورده‌ایم را در اختیار صنایع دیگر قرار دهیم و در حوزه معدن بتوانیم فعال‌تر باشیم.
 
وی اضافه کرد: در این حوزه با برخی از نهادها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری می‌کنیم و قراردادهایی با حوزه سلامت داریم.
 
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: برخلاف تصور همگان سانتریفیوژ می‌تواند در ابعاد دیگر نیز کارایی داشته باشد، لذا در این عرصه ما توانستیم با همکاری انستیتو پاستور برای تولید انواع واکسن‌ها سانتریفیوژی بسازیم که حتی از نوع خارجی خود بهتر است.

زارعان با اشاره به فعالیت سازمان انرژی اتمی در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان سانتریفیوژ زونال را ساختیم که بهتر از انواع وارداتی بود که قبلا داشتیم و در برخی موارد که تحریم شدیم. سازمان اینها را ساخت و تحویل داد.
 
وی با بیان اینکه اخیرا وزارت نفت سفارشی با تمام آیتم‌هایی که یک ماشین سانتریفیوژ باید برای بحث اکتشاف و سنگ مخزن داشته باشد به ما داد که بحمدالله توانسته‌ایم نیاز کشور را برطرف کنیم، گفت: در مسائل پرتودهی در این حوزه موفقیت خوبی داشتیم.
 
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی در موضوع مذاکرات یا پرونده ساختگی PMD موفق شد طی مذاکرات با 1+5 نسبت به واردات اورانیوم اقدام کند این در حالی است که حتی بعد از  انقلاب اسلامی به ما یک گرم اورانیوم ندادند. اما در بهمن 95، بیش از 140 تن اورانیوم را خریداری کردیم و مجموعا بیش از 360 تن اورانیوم به ذخایر استراتژیک ما وارد شده است.
 
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح برخی دیگر از دستاوردهای این سازمان گفت: هم‌اکنون پیشرفته‌ترین ماشین سانتریفیوژ با سود بالا که با UFX در سال 95 گازدهی شده است و به خوبی کار می‌کند. همچنین در نیروگاه بوشهر در این حوزه کلنگ‌زنی شده  که میزان 2 هزار و 100 مگابایت انرژی دارد  در این رابطه با رقمی در حدود 10 میلیارد دلار با روس‌ها قرارداد بستیم و زمین در اختیار پیمانکار روس گذاشته شد. فازهای 2و3 این نیروگاه نیز در سال 96 عملیاتی می‌شود تا بتوانیم در این حوزه نیز گام برداریم. 
 
زارعان افزود: در زمینه پرتودهی سامانه‌های جدیدی را ایجاد کردیم و در سال 95 که پس از برجام است نسبت به سال 94 که دوره مذاکرات برجام بود با تقویت خروجی 50 درصدی مواجه شدیم. در 20 فروردین 96 هم این دستاوردها را با حضور رئیس‌جمهور محترم و معاون ایشان دکتر صالحی رئیس انرژی اتمی افتتاح می‌کنیم. 
 
وی در خصوص پروژه‌های در دست احداث انرژی اتمی بیان داشت: پروژه‌هایی که در قزوین، کرج، یزد، فوردو وجود دارد جنبه تحقیقاتی و تولیدی داشته که مستقیم و غیرمستقیم در اشتعالزایی تأثیر دارد. پس سازمان انرژی اتمی پس از برجام با قدرت، قوت،‌ نشاط مسیر خود را تا به امروز ادامه داده و باید شکرگزار باشیم که دوستانمان گمنامانه در عرصه‌هایی که نیازمندی کشور موثر بوده به خودکفایی رسیده‌اند و صد در صد متریالی که هم اکنون در اختیار داریم بومی است. 
 
زارعان در خصوص سانتریفیوژ IR8گفت: سانتریفیوژ IR8 پیشرفته‌ترین ماشین در این بخش است و قیمتش کمتر از سانتریفیوژ نسل اول در می‌آید. تجهیزات و قطعاتش کمتر است و خروجی و محصولاتش بهتر از نسل اول است. اگر 54  سانتریفیوژ P1  را فرض کنیم مطابق است با 5 هزار ماشین نسل هشتم و از نظر جا،‌ مکان، خروجی، سرعت کار، هزینه کمتری دارد و نیاز کشور را برای سوخت نیروگاه‌های قدرت مثل بوشهر که 100 مگاوات انرژی دارد می‌تواند تأمین کند. بنابراین ما در این عرصه به خودکفایی رسیده‌ایم، ما اینها را  در زمان خودش و برحسب شرایط برجام زنجیره می‌کنیم و پس از سپری شدن  گارانتی سوخت به ویژه در  بوشهر خودمان با استفاده از ظرفیت داخلی تولید می کنیم تا در قلب رآکتورهای قدرت از ان  استفاده کنیم. 
 
وی با بیان اینکه پس از برجام هیچ خللی در فعالیت‌های ما ایجاد نشده، گفت: ما یک سری از محدودیتها را پذیرفتیم مانند اینکه 9 هزار ماشین P1 داشته باشیم  که به 6 هزار تبدیل شده است، اما 6 هزار ماشین با 10 هزار و 50 هزار ماشین در یک عرض است. 
 
دستیار ویژه صالحی در خصوص حوزه تحقیق و توسعه نیز بیان داشت: ماشین IR8 نتیجه تحقیق و توسعه است. در حوزه اکتشاف و استخراج نیز کار علمی در کنار بخش تولید است ضمن اینکه فعالیت‌های هسته‌ای خود را پیگیری می‌کنیم از سرریز دانش به سایر صنایع نیز کمک می‌کنیم تا بتوانیم موتور سرعت بقیه صنایع را با قوت و قدرت به حرکت در آوریم.
 
زارعان در خصوص تحرکات برخی قدرت‌ها خاطرنشان کرد: نظام سلطه  به دنبال آن است که حرکت ما کند شود، چون انرژی هسته‌ای می‌تواند به تقویت سایر صنایع کمک کند مانند زمانی  که اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا صریحا گفت اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های انرژی اتمی ایران را باز می‌کردیم که موفق به چنین کاری نشد به همین دلیل بود که آمدند و بر سر مذاکره نشستند و نتایج لازم حاصل شد. ما هیچ ضرری در عرصه فنی نکردیم چون مذاکرات مذکور هم جنبه حقوقی ، اقتصادی و جنبه فنی داشته است.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار