سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان از اجرای طرح «با یک کتاب بهار می‌شود» مرتبط با موضوع اهدای کتاب به کتابخانه‌ها در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر هلاکویی  در رابطه با اجرای طرح‌های جدید اهدای کتاب کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اظهار کرد: از فروردین امسال طرح «با یک کتاب بهار می‌شود» با موضوع اهدای کتاب به کتابخانه‌ها در استان اصفهان راه‌اندازی شده است که در دو قالب مختلف اجرایی می‌شود.

وی افزود: طبق آمار به ازای هر نفر باید 4 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد، اما هم‌اکنون تنها حدود سه میلیون و 200 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی داریم، هر چند با توجه به سال قبل و با همکاری فرمانداران و انتشارات ظرفیت قفسه‌های کتاب افزایش پیدا کرده است، اما به دنبال افزایش بیشتر ظرفیت‌ها، مطابق چشم‌انداز 20 میلیون کتاب تا سال 1404 هستیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با اشاره به اینکه برای دستیابی به چشم‌انداز مورد نظر مطابق تجربه‌های گذشته به سراغ مردم رفتیم، تصریح کرد: به منظور دسترسی سریع‌تر و بهتر به چشم‌انداز 20 میلیون کتاب تا سال 1404 و با در نظر گرفتن این نکته که کتابخانه‌های عمومی، مجموعه نهادهای وسیع فرهنگی و غیردولتی هستند به سراغ مردم رفتیم تا از ظرفیت‌های مردمی برای اجرایی شدن قالب‌های مختلف این طرح استفاده کنیم.

هلاکویی با تأکید بر اینکه تا سال 1404 به ازای هر نفر باید چهار کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد، خاطرنشان کرد: هم‌ اکنون از چشم‌انداز بیست ساله فاصله بسیار داریم، اما با اجرایی شدن این دو قالب و مشارکت‌های مردمی دست‌یابی به این هدف مسأله‌ای دور از ذهن نخواهد بود، همانطور که در سال گذشته با کمک مردم، فرمانداران و اهدای رایگان کتاب از طرف انتشارات مختلف کتاب، حدود 300 هزار قفسه کتاب افزایش ظرفیت داشتیم.

وی به نحوه اجرایی شدن این دو قالب اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند کتاب‌های بلااستفاده خود را به کتابخانه‌ها اهدا کنند و یا با مراجعه به کتابخانه‌ها کتاب‌های مورد نیاز را خریداری کنند و سپس اقدام به اهدای آن‌ها در قالب نذرِ کتاب کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان اذعان داشت: این طرح به صورت آزمایشی در برخی شهرهای استان از جمله شهرهای اصفهان، کاشان، لنجان، برخوار، خمینی‌شهر و ... در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در سال 94 تعداد کتاب‌هایی که به کتابخانه‌ها اضافه شدند 86 هزار جلد بود و در سال 95 شاهد افزایش 4 برابری این عدد یعنی در حدود 400 هزار جلد کتاب بودیم.

هلاکویی با بیان اینکه امسال برای افزایش ظرفیت‌ها برنامه‌های متعدد و متنوعی در نظر گرفته شده که به صورت ماهیانه اجرا خواهند شد، مطرح کرد: برنامه‌های متعددی مانند جشنواره قصه‌گویی برای مادران، جشنواره کتاب و کتاب‌خوانی رضوی، جشن کودکان، مسابقات عکاسی داستان‌نویسی و نقاشی کتاب‌خوانی، جشنواره نوسوادان و جشنواره ایده‌ها و... در راستای افزایش ظرفیت‌ها طراحی شده که به صورت ماهیانه در سال جاری اجرا خواهند شد.

وی در پایان از برگزاری همایش ملی مهارت‌های ارتباطی کتاب‌خوانی در آذرماه امسال و به میزبانی استان اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اصفهان رتبه اول تا سوم کشور را در حوزه کتاب‌خوانی دارد، با برگزاری این همایش در اصفهان و حضور میهمانان از سراسر کشور، این فرصت فراهم می‌شود تا اصفهان به عنوان الگوی برتر در کشور مطرح شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.