نمایندگان در جلسه علنی با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما مخالفت کردند.

نمایندگان با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما مخالفت کردند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 20 فروردین ماه) با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما، مخالفت کردند.

علی مطهری به عنوان نماینده طراحان طرح مذکور در صحن علنی مجلس گفت: در فصل 175 قانون اساسی آمده که خط مشی و ترتیب اداره سازمان صدا و سیما و نظارت بر آن را قانون تعیین می‌کند بنابراین ما درباره صدا و سیما نیاز به سه قانون خط و مشی، اداره سازمان و همچنین نظارت بر سازمان داریم.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های صدا و سیما افزود: این قانون در اوایل انقلاب تصویب شده و قانون خوبی است و کلیاتی را از نظر پایبند بودن صدا و سیما به اصول کلی اخلاقی و عدالت مطرح می‌کند.

مطهری با اشاره به قانون اداره صدا وسیما تاکید کرد: قانون اداره صدا و سیما در سال 59 یعنی قبل از بازنگری قانون اساسی در سال 68 به تصویب رسیده و بعد از آن اصلاح نشده، در حالی که بر بازنگری قانون اساسی درباره صدا و سیما تغییراتی وجود داشته است.

مطهری ادامه داد: طبق قانون اساسی اولیه، سازمان صدا و سیما دارای شورای سرپرستی مرکب از نمایندگان قوای سه‌گانه بود این شورا مدیر عامل سازمان را تعیین می‌کرد اما بعد از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی از بین رفت و رئیس سازمان توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و همچنین شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما مرکب از نمایندگان سه قوه به وجود آمد.

مطهری با اشاره به ضرورت اصلاح قانون اداره صدا و سیما بیان داشت: اصلاح قانون اداره صدا وسیما از سال 68 انجام نشده بنابراین ضرورت فوریت طرح مذکور احساس می‌شود.

مطهری با اشاره به قانون نظارت بر سازمان صدا و سیما بیان داشت: این قانون از سال 1370 مصوب شده اگر چه قبل از بازنگری قانون اساسی تنظیم شده اما قانون ضعیفی است لذا نظارت این شورا بر صدا و سیما در واقع یک نظارت تشریفاتی است بنابراین نیاز است تا قانون نظارت بر صدا و سیما اصلاح شود.
 
ولی داداشی در مخالفت با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما با اشاره به اینکه به نظر می رسد این طرح به جای جنبه مدیریتی و راهبردی بیشتر جنبه سیاسی دارد گفت: در سالی که تولیدملی و اشتغال باید جزء مباحث کاری و اولویت کشور قرار داشته باشد مطرح کردن یک فوریت چنین طرحی ضرورت ندارد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح مدیریت سازمان صدا و سیما نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، تصریح کرد: طبق اصل 175 قانون اساسی نمایندگان حق نظارت بر سازمان صدا و سیما را دارند اما باید اذعان کرد که اصلاح مدیریتی نیاز به طرح یک فوریت ندارد.

در ادامه ولی ملکی در موافقت با یک فوریت طرح اداره ونظارت بر صدا و سیما گفت: امروزه در دنیا تغییر و تحولات بسیاری در عرصه رسانه ها ایجاد شده اما بیش از 20 سال است که نسبت به اصلاح اداره صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی اقدام نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث فوریت این طرح نشان از الزام اصلاح مدیریتی رسانه ملی است اظهار کرد: بحث اداره صدا و سیما مربوط به خط و خطوط سیاسی نیست لذا جزئیات این مهم باید درکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار