دو تن از کارشناسان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی موضوع ادامه توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت پرداختند.

سجادی: اجازه دهیم دولت، قیمت بنزین را شناور کند/حاجی دلیگانی:مشخص نیست چه بلایی سر بنزین سه کشتی آمده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشاه خبرنگارن جوان ،حسینعلی حاجی دليگاني نماینده مجلس شورای اسلامی و سجادي مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی امشب 20 فروردین ماه  در برنامه مناظره شبکه اول سیما به بررسی  موضوع ادامه توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت پرداختند.


سجادی مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، آیا با ادامه توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت موافقید گفت: کارت سوخت به سال های بعد از جنگ بر می گردد که در آن زمان  مصرف فرآورده های بنزین افزایش یافته بود.

وی با اشاره به اینکه تولید این فرآورده چشم انداز روشی نداشت ادامه داد: دولت برای کنترل مصرف باید فکری می کرد لذا از سال 82 سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت مد نظر قرار گرفت و دولت مکلف شد تا این کار را انجام دهد.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه، قیمت بنزین در سالهای80 تا 82 در حد 30-40-50-60 تومان بود اظهار داشت : باید سیاست قیمت در کنار سیاست سهمیه ای بنزین باشد لذا به تدریج می بایست به قیمت قابل قبولی می رسیدیم.


وی با اشاره به سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: باید ابزاری درست می کردیم که در اختیار سیاستگذاران، دولت و مجلس برای استفاده باشد تا بتوانیم قیمت بنزین را اصلاح کنیم و با  سیاست سهمیه قیمت ، مصرف را کنترل کنیم.

سیاست های قیمت برای کنترل مصرف و قاچاق دیگر پاسخگو نیست


سجادی در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به اينکه، سیاست های قیمت برای کنترل مصرف و قاچاق دیگر پاسخگو نیست گفت: در سامانه هوشمند سوخت به تمام اهدافی که می خواستیم دست یافتیم .

قیمت بنزین  به قیمت مناسب پایه رسید

سجادی با بیان اینکه، رشد مصرف بنزین در سال 88 ، 10 درصد بود اظهار داشت: قیمت بنزین به تدریج بدون ایجاد تنش اصلاح شد و قیمت بنزین به قیمت پایه مناسب رسید.
 
مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه با سیاست های قیمت ادامه کار را باید انجام داد خاطرنشان کرد: هیچ کس به ما نگفته که اطلاعات خودروهای فرسوده را می خواهند.

وی با اشاره به اینکه سامانه هوشمند سوخت صرفا برای سهمیه بندی ایجاد شده است عنوان کرد: پایه قیمت نفت و گاز300 تومان است لذا در سال94 دولت مصوبه داشت مبنی بر اینکه بنزین براساس پیمایش  داده شود.

عمده قاچاق در نفت و گاز است

سجادی با بیان اینکه، عمده قاچاق در نفت و گاز است گفت:  متوسط مصرف بنزین در کل کشور5/5 درصد است،  رشد مصرف بنزین در کردستان 4 درصد، خراسان رضوی4 درصد و آذربایجان5 درصد است.

در سال 95 مشخص نیست که چه بلائی بر سر بنزین سه کشتی آمده است


حاجی دليگاني نماینده مجلس  شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ضرورت ها پیرامون حفظ کارت سوخت احساس می شود گفت: طبق بررسی های به عمل آمده در سال 95  بنزین سه کشتی مشخص نیست که چه بلائی به سرش آمده ، لذا این موضوع یکی از آثار نیم بند شدن  کارت سوخت است.

در سال 95 ، 2 میلیارد دلار افزایش واردات بنزین داشتیم


وی با بیان اینکه، در سال 95 حدود 2 میلیارد دلار افزایش واردات بنزین داشتیم  که با این رقم می توانستیم یک پالایشگاه در کشور بسازیم اظهار داشت:  در میان مسولين دولتی شاهد تناقض هستیم زیرا از یک طرف می گویند کارت سوخت لازم نیست و از سوی دیگر چیز دیگری می گویند.


حاجی دليگاني تصریح کرد:  دولت 400 میلیارد تومان  برای ایجاد دیس پچينگ در هر جایگاه سوخت پرداخت کرده است به طوری که مجری آن داماد یکی از مسئولین وزارت نفت است و این به چه معناست؟

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چرا الان در هر جایگاه بنزین سیستم سامانه پایش را مجددا ایجاد کردیم افزود: کارت سوخت مزایای فراوانی دارد لذا اطلاعات آن برای حمل و نقل سوخت، ترافیک و جلوگیری از قاچاق موثر است .

وی با بیان اینکه اگر کارت سوخت حذف شود شتر با بارش گم می شود خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه شرقی1800 تا 1900 است لذا تفاوت قیمت برای قاچاقچی صرف می کند، با تک نرخی شدن بنزین قاچاق به صرفه است.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  ادامه داد : با حذف شدن کارت سوخت بنزین قاچاق به صورت تانکري از مراکز اصلی توزیع  صورت می گیرد و در نهایت بحث قاچاق سازماندهی شده مجددا پیش می آید.
 
در ادامه این بحث حاجی دلیگانی خطاب به سجادی گفت:شما در زمان مدیریت تان و همچنین آقای زنگنه وزیر نفت در مصاحبه‌های مختلفی بیان کردید که نرخ افزایش بنزین مان تثبیت شده و  سالانه یک درصد مصرف رشد خواهیم داشت لذا دیگر ضرورتی به استفاده از کارت سوخت نیست.

وی افزود: بیان این مطلب در حالیست که ما در سال ۹۳ روزانه ۶۳ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۷۶ میلیون لیتر در روز رسید لذا پیش بینی شما و آقای وزیر پیش بینی غلطی بود و ما به جای یک درصد رشد ۱۰ درصد رشد مصرف داشتیم.

از زمان استقرار سامانه هوشمند سوخت ۱۰۰ میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور حاصل شده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای در ۸ سالی که کارت سوخت اجرا شد ۱۰۰ میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور حاصل شد که این عدد حاصل کاهش مصرف و جایگزینی مصرف CNG بوده است.


حاجی دلیگانی ادامه داد: همچنین از زمان استقرار سامانه سوخت روزانه سه تا ده میلیون لیتر قاچاق بنزین از کشور جلوگیری شد ضمن آنکه این سوال مطرح می شود که اگر مجددا تحریم از فردا برقرار شود آیا این سامانه را نیاز نداریم؟

سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به میزان ۲ درصد رشد مصرف بنزین داشتیم که این رقم در  سال ۹۳ به سال ۹۲ علی‌رغم وجود سامانه سوخت و دو نرخی بودن بنزین رشد مصرف بنزین ۷/۷ درصد بوده و علت نیز این بوده که در سال های ۸۹ تا ۹۲ قیمت ها را ثابت نگه داشته بودیم و همه این اعداد و ارقام نشان می دهد که سیاست قیمتی حرف اول را در مصرف می زند.

وی همچنین اظهار داشت: در رابطه با قاچاق آمارهایی که آقای حاجی دلیگانی اعلام می کنند، هیچ یک از آمارها مورد تایید نیست.

سجادی بیان داشت: تمام بنزینی که به جایگاه ها می دهیم از طریق نازل هایی که بیرون می آیند چه کارت بنزین وجود داشته باشد و چه نداشته باشد همه ثبت و ضبط می شوند و میزان سوخت گیری و تراکنش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

حاجی دلیگانی نیز در پاسخ به سجادی با بیان اینکه آمارهای ارایه شده براساس گزارش مرکز پژوهش ها و مستندات شرکت های نفت است گفت: آقای سجادی عنوان می کند که برای توزیع گازوییل این سامانه می ماند اما ما می خواهیم بگوییم این سامانه یک بستر است که در آن هم گازوییل توزیع می شود و هم بنزین لذا اگر  بخواهد بنزین از این سامانه حذف شود این سامانه دچار مشکل خواهد شد ضمن اینکه طرحی که هم اکنون در رابطه با کیف پول مطرح می شود که قرار است در جایگاه های سوخت فعال تر شود استفاده از آن نیز به نوعی مرتبط با این سامانه است.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به آمار مقایسه ای از واردات بنزین به کشور اشاره کرد و گفت: واردات بنزین در سال ۹۵ و قبل از اعمال کارت سوخت ۲۷/۵ میلیون لیتر بوده است که در سال ۸۶ با استقرار این سامانه به ۱۹ میلیون لیتر کاهش پیدا می کند.

سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: طبیعی است که با سهمیه بندی کردن بنزین و همچنین اینکه در سال اول سهمیه بندی نرخ دوم نداشتیم کاهش مصرف بنزین اتفاق می افتاد.

وی افزود: هدف این سامانه این بود که یک فرصت ۵، ۶ ساله به مسئولین نظام دهد تا قیمت ها را اصلاح و مصرف را کاهش دهد.

وی در رابطه با رشد مصرف نیز اظهار داشت: براساس آمار وزارت صنایع در ۱۱ ماه سال گذشته چیزی حدود یک میلیون و هشتاد هزار خودروی بنزین سوز تولید شده که اگر این خودروها سه لیتر بنزین هم مصرف کنند میزان رشد مصرفی که داشتیم رشد غیر منطقی نیست و نباید بار منفی داشته باشد.

حاجی دلیگانی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: از سال ۷۶ تا زمانی که سهمیه بندی بنزین اعمال می شود رشد مصرف بنزین داشتیم که هم زمان با اعمال سهمیه بندی بنزین این رشد یکدفعه متوقف می شود و حالت معمول به خود می گیرد.

اگر سامانه هوشمند سوخت مستقر نمی شد روزانه ۱۵۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شد

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر این روند افزایش تا به امروز ادامه پیدا می کرد روزانه ۱۵۸ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم بنابراین کارت های سوخت انظباط بیشتری به مصرف دادند ضمن آنکه افراد مقداری نیز به مصرف CNG گرایش پیدا کردند.

سجادی نیز با تایید این آمار ۱۵۸ میلیون لیتری گفت: سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد تا جلوی مصرف سوخت گرفته شود چراکه قبل از سهمیه‌بندی بنزین قیمت ها پایین و رشد مصرف بالا بود.

وی در ضرورت شکل گیری سامانه هوشمند سوخت اظهار داشت: چه کسی می توانست بنزین ۶۵ تومانی را یکدفعه ۶۰۰ تومان کند، اگر سیاست های قیمتی می خواست این مدل اجرا شود تنش های اجتماعی به وجود می آمد اما این سامانه آنقدر با ظرافت این کار را انجام داد که هیچ تنش سیاسی و اجتماعی به وجود نیامد.

مدیر عامل سابق شرکت های پخش فرآورده های نفتی همچنین اعلام کرد: در مورد گازوییل نیز وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در نظر دارند تا سامانه ای را طراحی کنند تا براساس آن ملاک تعیین سهمیه گازوییل میزان پیمایش خودرو باشد و براساس این طرح اگر خودرویی فاقد بیمه شخص ثالث و معاینه فنی باشد به او گازوییل ندهند چراکه استعداد قاچاق گازوییل بسیار بالا است و مجلس نیز باید تقویت سامانه گازوییل را به دولت تکلیف کند.
 
سجادی همچنین با تاکید براینکه دیگر ضرورتی ندارد مردم را گرفتار کارت سوخت کنیم چرا که بنزین به قیمت پایه رسیده است گفت: مجلس امسال در قانون بودجه اجازه نداد تا دولت قیمت فرآورده های نفتی را افزایش دهد اما بنده معتقدم که باید اجازه دهیم که دولت قیمت بنزین را شناور اعلام کند.

وی همچنین تصریح کرد: علی رغم اینکه ضرورتی برای وجود کارت های سوخت نیست اما باید عنوان کنم که برای نگهداری این سامانه هیچ راهی جز دو نرخی کردن این سامانه نیست به این معنی که فردی که از کارت خود بنزین می زند یک قیمت پرداخت کند و اگر کسی از کارت جایگاه داران استفاده می کن. باید قیمت متفاوتی را پرداخت کند.

نمی گذاریم قیمت بنزین افزایش پیدا کند

در پایان این بحث حاجی دلیگانی نیز باتاکید بر اینکه نمی گذاریم قیمت بنزین افزایش پیدا کند اعلام کرد: برچیدن سامانه هوشمند سوخت ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

انتهای پیام/ 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار