در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قبل از برقراری سامانه هوشمند کارت سوخت، روزانه حدود ۴ میلیون لیتر بنزین در کشور قاچاق می‌شد

«ابهام در آینده کارت سوخت » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب بود که دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور به تبادل نظر پرداختند.

قبل از برقراری سامانه هوشمند کارت سوخت، روزانه حدود ۴ میلیون لیتر بنزین در کشور قاچاق می‌شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ابهام در آینده کارت سوخت» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که مهرداد لاهوتی و حسینعلی حاجی دلیگانی دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین ناصر رئیسی فر رئیس کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور به تبادل نظر پیرامون این موضوع پرداختند.

استقرار سامانه هوشمند کارت سوخت در زمانی که بنزین چند نرخی بود کارایی داشت

در ابتدای این بحث مهرداد لاهوتی به عنوان نماینده مخالف طرح استفاده از کارت سوخت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مقطعی که بنزین چند نرخی بود استقرار سامانه هوشمند کارت سوخت کارساز بود ولی امروز بنزین تک نرخی است.

حاجی دلیگانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی و طراح طرح استمرار و حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت نیز با بیان اینکه استمرار و حفظ این سامانه تنها مربوط به بحث سهمیه بندی نیست و یکی از مسائل بسیار مهم آن موضوع قاچاق است اظهار داشت: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، قبل از برقراری این سامانه روزانه بین ۳ تا ۴ میلیون لیتر بنزین در کشور قاچاق می شد و همچنین قبل از برقراری این سامانه قاچاق بنزین به صورت سازمان یافته انجام می شد که این معضل هم اکنون تعدیل شده است و ممکن است فردی تنها چند دبه بنزین به فروش برساند.

وی همچنین اضافه کرد: در سال ۸۵ میزان مصرف روزانه بنزین در کشور ۷۳/۶ میلیون لیتر بود که با برقراری سامانه هوشمند کارت سوخت علی رغم افزایش خودروها و میزان مسافرت ها، این میزان مصرف بنزین در سال ۹۰ به ۵۹/۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

در ادامه این بحث رئیسی فر رئیس کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور نیز با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت در مقطعی که بنزین چند نرخی و سهمیه بندی بود  می توانست مفید باشد، گفت: به اعتقاد بنده در مقطع کنونی وقتی که قیمت ها به قیمت جهانی نزدیک شده و مدیریت مصرف سوخت توسط خود مردم صورت می گیرد و باتوجه به زمان بر و هزینه بر بودن استفاده از کارت های سوخت و همچنین فساد توسعه یافته در جایگاه های سوخت که از طریق خرید و فروش این کارت ها صورت می گرفت ، دیگر نیازی به استمرار و حفظ این سامانه نیست.

لاهوتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، قیمت تمام شده بنزین را به مردم اعلام می کنیم گفت: 70 میلیون لیتر در کشور بنزین مصرف می شود که60 میلیون لیتر آن در داخل تولید و 10 میلیون لیتر دیگر آن نیز از کشورهای دیگر وارد می شود.
وی با طرح این سوال که آیا در فروش بنزین محدودیت داریم گفت: زمانی در مصرف بنزین محدودیت داشتیم که برای آن سقف در نظر گرفته شده بود.

مصرف بنزین در8 ماه سال جاری4 درصد افزایش یافته است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار8 ماهه مصرف بنزین در کشور ادامه داد: امسال در مصرف بنزین شاهد رشد هستیم به طوری که در 8 ماهه سال جاری میزان مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته4 درصد افزایش یافته است.

لاهوتی به عنوان مخالف  وجودکارت سوخت با بیان اینکه، بنزین تک نرخی شده است خاطرنشان کرد: مردم18 ماه بدون داشتن کارت سوخت بنزین مصرف کرده اند و هیچ محدودیتی در استفاده از این فرآورده نداشته اند.

این نماینده مجلس با اشاره به راه های برون رفت از آلایندگی گفت: مردم باید75 درصد از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و از سوی دیگر، باید برای برون رفت از آلودگی برای خودروهایی که آلایندگی بیشتری دارند جریمه قائل شد.

وی با اشاره به اینکه، لایحه هوای پاک در مجلس در حال رسیدگی است اظهار داشت: بنده قائل به نظارت بر مصرف سوخت هستم و می گویم که کارت سوخت برای مردم منفعتی نخواهد داشت.

اسعدی کارشناس مسائل انرژی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، یک سری مشکلات برای شرکت ملی پخش به لحاظ تامین منابع ایجاد شده است افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها الزاماتی را در این حوزه به وجود آورده است، لذا بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها در اعمال قیمت و مدیریت مصرف سوخت در بازار انرژی کشور با ناکامی مواجه شده ایم و این مسئله ما را به این موضوع می رساند که برای اعمال مدیریت سوخت بهترین راه کارت سوخت است.

حاجی دليگاني با اشاره به اینکه، 95 درصد قیمت نفتی که درکشتی خلیج فارس داده می شود قیمت نفت خالص است بیان کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس کل هزینه نگهداری سامانه هوشمند کارت سوخت در طول یک سال 10 میلیارد تومان بود و اگر این سامانه برچیده شود هزینه های بسیاری از حفظ آن خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه، برای هر نوع برنامه ریزی به آمار نیازمندیم افزود: به راحتی می توان سراغ خودروهای با عمر بیش از10 سال رفت.

حاجی دليگاني با بیان اینکه، سامانه هوشمند کارت سوخت با کمترین خطا در کل غرب آسیا ایجاد شده است اظهار داشت: از این سامانه8 سال استفاده شده، لذا یک روزی در گذشته برای این سامانه 150 میلیون دلار هزینه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار