دو تن از کارشناسان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی معضلات مربوط به مسکن مهر پرداختند.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چگینی مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی و افشین پروین پور پژوهشگر حوزه مسکن امشب21 فروردین ماه در برنامه مناظره به بررسی  موضوع  مسکن مهر پرداختند.

چگینی مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا مسکن مهر سیاستی درست بود گفت:  مسکن دغدغه اصلی مردم جامعه است لذا دولت ها درصدد هستند تا مشکلات این حوزه را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه، بعد از انقلاب در دهه های مختلف برنامه های تامین مسکن به شکل های مختلفی انجام شد اظهار داشت: این برنامه ها نتایج مثبت و منفی در برداشته است.


مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در دهه های گذشته شاهد واگذاری زمین بودیم ادامه داد: پس از آن مطالعات طرح جامع صورت گرفت به طوری که برنامه بزرگ حمایت از مسکن گروه های کم درآمد به اجرا گذاشته شد.

در تامین مسکن گروه های کم درآمد نیاز به مداخله دولت داریم

وی با اشاره به اینکه طرحی به وسعت و بزرگی مسکن مهر نیاز به دقت و بررسی بیشتر داشت بیان کرد: در تامین مسکن گروه های کم درآمد نیاز به مداخله دولت داریم.


پایه و بنیان مسکن مهر غلط مطلق نبود

چگینی با اشاره به اینکه، همه طرح هایی که از گذشته تا کنون پیرامون مسکن انجام شده حاوی اشکالاتی بوده است گفت: فعالیت حوزه مسکن در ایران از جانب بخش خصوصی آغاز شده است،لذا باید اذعان داشت که پایه و بنيان مسکن مهر غلط مطلق نبود.

مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت ها بنا ندارند‌ تمام مسکن افراد را تامین کنند اظهار داشت: در مسکن مهر مکان یابی دقیقی صورت نگرفت و زیر ساخت های لازم مهیا نبود.


وی با اشاره به اینکه مسکن مهر در تامین مالی جامعه را دچار تورم کرد و اما همه تورم به مسکن مهر بر نمی گردد ادامه داد: دولت برای تامین مسکن گروه های کم درآمد ورود پیدا کرد اما در مسکن مهر از هدف اولیه ای که به دنبال آن بودیم دور شديم.


افشین پروین پور ،پژوهشگر اقتصاد مسکن در ادامه این مناظره گفت : از سال 42 سیاستگذاری در بخش مسکن شروع شد لذا در این حوزه دو نگاه سرمایه ای و مصرفی حاکم است و سیاستگذار بازار را به گونه ای رقم می زند که سرمایه گذار وارد بخش مسکن شود.

وی با اشاره به اینکه  در بخش مسکن  از ابتدا تاکنون نگاه سرمایه ای داشتیم افزود: تامین مسکن برای مردم سخت است و لذا سیاستگذار به این بخش به عنوان بخش سرمایه ای نگاه کرده است.

تا 10 سال آینده باید 20 میلیون واحد مسکونی جدید ساخته شود

پروین پور با اشاره به اینکه 12 میلیون دختر و پسر در سن ازدواج داریم که نیاز به مسکن دارند افزود: تا 10 سال آینده20  میلیون واحد مسکونی جدید باید ساخته شود.

این پژوهشگر اقتصاد و مسکن با بیان اینکه تامین مسکن مهر شوخی بردار نیست ادامه داد: برخی از دختران و پسران ما به تجرد قطعی رسیدند و علت این امر عدم وجود تامین مسکن بوده است.


وی با اشاره به اینکه این طرح توسط بخش خصوصی انجام شده است عنوان کرد: در طرح مسکن مهر اشکالات و نواقصی وجود دارد لذا  مسکن مهر طرح خوبی بود که انجام شد اما نواقصی را در اجرای آن شاهد هستیم و  در آن تصدی گری دولتی انجام نشد.
 

دو میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد


چگینی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه دولت نماینده مردم و حاکمیت است و طبیعتا به دنبال سودا گری نیست و ابزارهایی را استفاده می کند که شهر فروشی و مدیریت شهری به شکلی نباشد که امروز می بینیم، گفت: ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که مقدار سرمایه ای که در اینجا قفل شده بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار یعنی دو برابر کل سرمایه ای است که در بورس می چرخد.

منابع مالی طرح مسکن مهر از پایه پولی اقتصاد کشور تامین شد

پروین پور ، پژوهشگر اقتصاد مسکن نیز با اشاره به بحث تامین مالی طرح مسکن مهر اظهار داشت: منابع مالی این طرح از پایه پولی اقتصاد کشور تامین شد  اما در آن مقطع زمانی که پایه پولی کشور افزایش پیدا کرد ضریب فزاینده درست کنترل نشد و باعث افزایش حجم نقدینگی  کشور شد .

وی با بیان اینکه روش افزایش پایه پولی کشور روش غلطی نیست نیست ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که در حوزه اقتصاد حرف برای زدن دارند از همین روش افزایش پایه پولی استفاده کرده اند منتها هوشمندی آن ها این بوده که ضریب فزاینده را کنترل  کردند.  
 
در طرح مسکن مهر به بحث جدایی گزینی اجتماعی توجه نشده است

چگینی مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طرح مسکن مهر به بحث جدایی گزینی اجتماعی توجه نشده است، بیان داشت: نباید برای گروه خاصی مسکن بسازیم و بگوییم شما اینجا زندگی کنید، در واقع این به شکلی برچسب زدن به آن هاست و ممکن است در آینده سبب شکل گیری ناهنجاری های اجتماعی شود.

۷۰ هکتار بافت فرسوده در کشور داریم


وی افزود: حدود ۷۰ هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که باید از این ظرفیت در حوزه مسکن استفاده کنیم.

پروین پور نیز در راستای اظهارات چگینی عنوان کرد: بحث شهرهای جدید ، چیز عجیب غریبی نیست اما شهرهای جدید نباید تبدیل به خوابگاه شوند.

وی همچنین با اشاره به طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت فعلی اظهار داشت: طرح مسکن اجتماعی که دولت فعلی آن را طرح کرده چیزی مثل طرح مسکن مهر است اما با بار مالی بیشتر برای دولت.

این پژوهشگر اقتصاد مسکن خطاب به چگینی مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر شما به طرح مسکن مهر منتقد هستید چرا دولت طرح مسکن اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و از ظرفیت خالی شهرها( بافت فرسوده) استفاده نمی کند و به خانه های خالی مالیات نمی بندد؟


چگیبنی نیز در پاسخ به این سوالات گفت: سیاستی که خانه های خالی را تولید کرد مربوط به گذشته است اما بحث مالیات بر خانه های خالی در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم دیده شده و بسترهای آن در حال فراهم شده  است.

وی افزود : طرح مسکن اجتماعی نیز به دلیل آن اجرا نشده که هنوز منابع مالی آن تامین نشده ضمن اینکه این طرح شامل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و دامنه آن خیلی بزرگ نیست که آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند همچنین تمرکز این طرح بر بافت های فرسوده کشور است.

مدیرکل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین یادآور شد : حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این طرح در این دولت پرداخت شده که این تسهیلات از برگشت منابع اقتصاد مسکن مهر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۸۰ هزار واحد مسکن مهر در این دولت افتتاح شده گفت: ۲۷۰ هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده که از این تعداد ۱۲۰ هزار واحد فاقد متقاضی و ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد آن نیز پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد داشته اند.

چگینی ادامه داد: از تکمیل پروژه مسکن مهر ۱۳۰ هزار واحد باقی مانده که باید به متقاضیان تحویل شود که در سال جاری تحویل آنان خواهد شد.

پروین پور نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: طبق آمارهای وزارت مسکن مهمترین توجیه مدیران ارشد این وزارت برای پیشرفت کند طرح مسکن مهر کمبود منابع بوده است.

وی افزود: اعتبار تخصیص یافته به این طرح از ۶۰۰ میلیارد تومان در تیر ماه سال ۹۲ به ۸۰ میلیارد تومان در دی ماه ۹۳ کاهش یافته و این در حالی است که طبق آمار ارایه شده تا اواسط تابستان سال ۹۵ ، ۱۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان اقتصاد بازگشتی مسکن مهر از طرف مردم بوده که به جای هزینه شدن برای تکمیل پروژه های نیمه تمام صرف پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی شده است.

وی یادآور شد: وقتی این دولت بر سر کار آمد شعارش این بود که این طرح را ادامه می دهد تا تعهدات ایجاد شده نسبت به آن تکمیل گردد و وزیر  راه و شهرسازی نیز هنگام کسب رای اعتماد گفت: طرح مسکن مهر ،طرح او در نظام برنامه ریزی بخش مسکن بوده است اما بعد از آن مدیران این وزارتخانه آرام آرام از تعابیری چون سیب گندیده، خانه برانداز، فاجعه آمیز ، طرح پوپولیستی و ... نسبت به آن استفاده کردند.

پروین پور با بیان اینکه حدود ۷۵۰ هزار خانوار هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند گفت: در بحث تورم این که دولت افتخار می کند که تورم را کاهش داده این موضوع به آن دلیل نبوده که دولت کاری جهت کاهش تورم انجام داده باشد بلکه کاهش تورم ناشی از رکود بالایی است که در بخش های اصلی اقتصاد کشور وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار