ابطالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگرانی در خصوص وضعیت آفت کش ها بی مورد است/ فروشگاه های غیر مجاز سموم برچیده شدند

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت:با توجه به مدیریت و کنترل سن گندم و علف‌های هرز در مزارع چطور می‌توان گفت که سموم مورد استفاده کارایی لازم را ندارد.

یحیی ابطالی معاون فنی سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بین اینکه نارضایتی و ابراز نگرانی کشاورزان و کارشناسان مبنی بر وضعیت آفت کش‌ها و سموم بی مورد است، اظهار داشت: با توجه به مدیریت و کنترل سن گندم و علف‌های هرز در مزارع چطور می‌توان گفت که سموم مورد استفاده کارایی لازم را ندارد.

وی افزود: تنها در صورتی سموم و آفت کش‌ها در مزارع کارایی لازم را ندارد که کشاورزان به دستورالعمل‌های مصرف بی توجه باشند.

ابطالی ادامه داد: طی چند سال اخیر سازمان حفظ نباتات با استفاده از آفت کش‌ها و سموم شیمیایی فعلی توانسته سن زدگی گندم در مزارع را از ۲. ۵ درصد به کمتر از نیم درصد و خسارت مگس مدیترانه‌ای را از ۶۰ درصد به کمتر از ۵ درصد تقلیل دهد.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اظهاراتی مبنی بر عدم کارایی سموم چینی در بین کارشناسان و کشاورزان بخش مطرح است، گفت: گرچه سموم اروپایی از کیفیت بالاتری نسبت به سموم چینی برخوردار است، اما به سبب مسائل تحریم و روابط با سایر کشور‌ها چاره‌ای جز مصرف سموم چینی نداریم.

اما ناگفته نماند که سموم چینی از حداقل استانداردهای جهانی برخوردار است.

وی با اشاره به ساماندهی ۴ هزار فروشگاه غیر مجاز سموم در کشورگفت: سازمان حفظ نباتات با حمایت وزیر جهاد کشاورزی توانست از فعالیت ۳ هزار و ۵۰۰ فروشگاه غیر مجاز در کشور جلوگیری نماید و با انعقاد قرارداد با پلیس اماکن و تعزیرات در نظر داریم که مابقی این فروشگاه‌ها را تا پایان سال ساماندهی نماییم.

ابطالی با بیان اینکه مقدمات مانیتورینگ سموم در حال انجام است، اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته نرم افزار جدیدی طراحی شده که به این ترتیب محصولات کشاورزی کد رهیگیری دریافت خواهند کرد به طوریکه سموم مورد استفاده از بدو تولد تامزرعه قابل پیگیری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار