این بنا تا زمان سلطان محمد خدابنده مشغول به کار بوده است و ویرانی آن بطور کامل و دقیق هنوز مشخص نشده است که درچه سالی بوده است ولی در نوشته های حمدالله مستوفی درسال 720 به ویران بودن آن اشاره دارد.

رصد خانه مراغهبه گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  این بنای تاریخی درسال 657 هجری قمری در زمان هلاکو خان به دستور حکیم دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است و درحال حاضر آثاری از بناهای متعلقه آن  باقی مانده است .تپه ای که رصد خانه درآن واقع شده است به طول 510 و عرض تقریبی 217 متر و به ارتفاع 110 متر میباشد که درغرب شهر مراغه واقع شده است که قسمت های مختلف  رصد خانه برروی آن واقع شده است این بخش ها عبارتند از : برج مرکزی رصد خانه ،واحدهای مدور پنجگانه ، کتابخانه  برج مرکزی :برج مرکزی که وسیعترین فضای کشف شده را تشکیل میدهد قطری به اندازه 22 متر دارد ضخامت دیوار آن 80 سانتی متر می باشد فضای داخلی آن شامل یک راهرو و 6 اتاق میشود  که 4 اتاق مستطیلی شکل و 2 اتاق دیگر که درسمت شمال و جنوب قرار گرفته اند شکل هندسی ندارند .
 مصالحی که دربرج بکارگرفته شده عبارت است از سنگ قلوه ،لاشه ، سنگ های تراش برای ازاره خارجی و داخلی و سنگ های تراش بزرگ برای ورودی برج آجری در سه اندازه مختلف ،ملات و اندود گچ ،کاشی های بزرگ لعابدار در سه طرح و نوع مختلف سنگهای حجاری شده و نقش دار و آجرهای نقش دار تزئینی میباشد .
 واحد های مدور پنجگانه : درقسمت جنوب وجنوب شرقی و شمال برج مرکزی رصد خانه پنج واحد مدور کشف گردیده که هر یک بطور مستقیم درکار پژوهش های نجومی مورد استفاده داشته اند . درگوشه شمال غربی تپه واقع در حصار شمالی محوطه رصد خانه بنای جالبی به مساحت 330متر مربع بدست آمده ممه باتوجه به جنبه های مختلف امر میتوان آنرا کتابخانه مجموعه دانست .
به غیر از قسمت های ذکر شده دردامنه غربی تپه رصد خانه و مشرف به روستای طالب خان چهار مجموعه معماری و تعدادی دخمه کشف گردیده که گذشته از ارزش معماری از نظر روشن ساختن بسیاری از ویژگی های مذهبی – اجتماعی و احوال خاص دوره ایلخانی به خصوص جامعه مسیحیت آن زمان دارای اهمیت و اعتبار فراوان میباشد.
انتهای پیام/خ
برچسب ها: رصد ، خانه ، مراغه ، بنای تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.