گردشگری سلامت را می‌توان بدون توجه به امر توسعه یافتگی کشور انجام داد و از آن درآمد زایی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، محمد حسین میردهقان، مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور درنشست کشوری معاونان قطب علوم پزشکی سراسر کشور گفت:توریسم‌های سلامت منبع مهم اقتصادی برای کشور هستند.
وی افزود: گردشگری سلامت را می‌توان بدون توجه به امر توسعه یافتگی کشور انجام داد و از آن درامد زایی کرد.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حوزه‌ی سلامت سومین عرصه سرمایه گزاری در عرصه جهانی است گفت:صنعت توریسم دومین صنعت جهان از نظر درآمد زایی و سرمایه گزاری است.
میر دهقان افزود: قرار بود در سند چشم انداز ۲۰ ساله ظرفیت‌های فعلی را ۷ تا ۸ برابر کنیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه سعی بر این بود که تعداد گردشگران سلامت را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر برسانیم که این امر هم اتفاق نیفتاد.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی علل رشد جهانی بازار توریسم سلامت را افزایش میزان عرضه و تقاضا دانست و افزود: ارزش جهانی بازار بین الملل توریسم سلامت بیش از ۱۵۰ ملیارد دلار است.
میر دهقان گفت: هزینه‌ی هر گردشگر پزشکی در هر مسافرت بین ۳۶۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار است که امید است با برنامه ریزی مناسب کشور ما نیز بتواند از این پول استفاده کند.
وی افزود: اکثر گردشگران سلامت خانم هستند و که حدود ۴۵ تا ۶۴ سال سن دارند.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی ایران به عنوان مقصد گردشگری پزشکی در گزارش نهاد بین المللی MTI مطرح شد.
میر دهقان گفت: رقبای اصلی ایران در حوزه گردشگری سلامت هندوستان، ترکیه، امارات متحده‌ی عربی، مصر، اردن، فیلیپین، چین، سنگاپور و تایلند هستند.
وی افزود: وجود مراکز و قطب‌های درمانی، وجود پزشکان مجرب و متبحر، دانش و درمان به وسیله سلول‌های بنیادی و ساخت داروهای نوترکیب و فناوری نانو و بیوتکنولوژی از پتانسیل‌های ایران را برای جذب گردشگر سلامت است.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: بازار‌های هدف باید به سرعت شناسایی شوند، هم چنین هر دانشگاه علوم پزشکی در کشور باید به صورت جداگانه برای این امر برنامه ریزی کنند.
وی به حوزه IPD اشاره کرد و افزود: ۴۰۰ بیمارستان بیمار خارجی جذب می‌کنند که از بین آن‌ها ۱۷۰ بیمارستان دارای استاندارکامل هستندو عقب ماندن در حوزه‌ی کیفیت خدمات درمانی می‌تواند باعث از دست رفتن گردشگران سلامت شود.
میر دهقان گفت: فراهم آوری مقدمات تفاهم نامه‌های برون مرزی وزیربهداشت با کشور‌های خارجی با توجه به مفاد مسائلی که معاونت درمان دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند انجام می‌گیرد.
وی افزود: کلید موفقیت ما در حوزه گردشگری سلامت خدمات با کیفیت، تا کید بر توانمندی‌ها وتعیین استاندارد‌ها است.
محسن لاری، مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست گفت:با وجود زمینه‌های گسترده نتوانستیم به توسعه در حوزه توریسم سلامت دست پیدا کنیم چرا که این امر نیازمند زیرساخت‌های مناسب است.
وی افزود: باید در ارتقای بیمارستان‌های کشور بکوشیم؛ و شرکت‌های خصوصی نیز باید خود را با شرایط داخل کشور و کشور‌های هدف وقف دهند.
مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث قیمت‌ها گفت: در حال حاضر قیمت‌های ما برای گردشگران سلامت متناسب با کیفیت بالای ماست که قابل رقابت با سایر کشور هااست.
محسن لاری افزود:باید در بخش بیمه‌های بین الملل افزایش اعتبار اتفاق بیفتد، ولی امروزه سیاست وزارت بهداشت افزایش اعتبار بیمه‌های ملی است. هم چنین باید از ظرفیت‌های بیمه‌های داخلی کشور‌های هدف استفاده شود.
محبی پور، سرپرست اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: ۱۱۸ شرکت برای ورود به امر گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد ۲۷ شرکت اجازه دارند در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند.
انتهای پیام// ز.‌ی.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار