پژوهشگران مرکز رشد فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت داروی گیاهی از عصاره فلفل با خاصیت تقویت کننده دستگاه گوارش شد.

تولید داروی گیاهی از عصاره فلفل در دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد، دکتر فاطمه حسن زاده اول سرپرست این تیم پژوهشی گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد افراد جامعه مبتلا به مشکلات گوارشي همچون سوءهاضمه و رفلاکس هستند، تولید فرآورده‌ای جهت درمان ناراحتی­های گوارشی و سوءهاضمه از اهداف این دارو است.
وی افزود: یکی از راههای درمان و رفع مشکلات گوارشی استفاده از عصاره‌های گیاهی است که بر این اساس مطالعات بالینی نشان داد که ترکیب عصاره گیاهی Piper nigrum، Piper longum و Zingiber officinale سبب تقویت دستگاه گوارش، کمک به هضم و متابولیسم مناسب مواد غذایی، تسکین دردهای گوارشی، درمان سوء­هاضمه، ضد نفخ و پاکسازی طبیعی بدن می­شود.
حسن زاده اول گفت: کپسول گیاهی پیپرجین به عنوان محصولی دانش بنیان برای نخستین بار توسط شرکت دانش بنیان "کیمیا فرآور بوعلی" مستقر در مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.
این محقق مرکز رشد فرآورده­های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ترکیب اصلی موجود در فلفل سیاه و دارفلفل ماده شیمیایی به نام Piperine است افزود: این ترکیب بر فعالیتهای متابولیکی در بدن تأثیر می گذارد.
حسن زاده اول افزود: اجزاء اصلی و فعال در زنجبیل، سبب سرکوب انقباضات معده شده، ترشحات معده را کاهش داده و سبب کاهش استفراغ می شود.
 رییس مرکز رشد واحدهای فناوری فراورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بنابراین ترکیب گیاهی فلفل سیاه، دارفلفل و زنجبیل به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین سبب پاکسازی طبیعی بدن می شود.
وی افزود: پروانه ساخت این دارو در بهمن ۱۳۹۵ از سوی سازمان غذا و دارو صادر، و در حال حاضر ۱۰۰ هزار کپسول به عنوان اولین بچ این دارو تولید شده است.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.