پنج فاز طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، چهار طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی امروز با حضور رئیس جمهور در عسلویه و کنگان به بهره برداری می‌رسد.

افتتاح بزرگ ترین طرح نفت و گاز کشور در بوشهر
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، برای اجرای این طرح‌ها 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

امروز فازهای 17-18، 19و 20-21 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی افتتاح می‌شوند. فازهای 17-18 و 20-21 در عسلویه قرار دارند و فاز 19 که تولیدش معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی است، در شهرستان کنگان واقع شده است.

با بهره برداری از این فازها روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای مصرف داخلی تولید می‌شود و به این ترتیب میزان برداشت از این میدان مشترک به قطر نزدیک می‌شود.

در این فازها علاوه بر گاز، در مجموع روزانه225 هزار تن میعانات گازی و هزار و 200 تن گوگرد و سالانه سه میلیون و 150 هزار تن گاز مایع و سه میلیون تن اتان تولید می‌شود.

برای اجرای این فازها 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که به گفته مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، معادل یک پنجم هزینه‌هایی است که پیش از این در این منطقه برای اجرای فازهای پارس جنوبی صورت گرفته است.

فاز 17-18، سال 86 و فازهای 19 و 20-21 سال 89 آغاز شدند.

این فازها پس از بهره برداری روزانه 6 میلیون دلار درآمد خواهند داشت.

رئیس دولت یازدهم پیش از این در سال‌های 93 و  94 ،  فاز 12 که تولیداتش معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی است و فاز 15-16 را افتتاح کرده بود.

رئیس جمهور امروز چهار طرح پتروشیمی را نیز افتتاح خواهد کرد که شامل فاز ٢ پتروشیمی کاویان، پلی استایرن انتخاب، پتروشیمی تخت جمشید پارس و واحد MEG پتروشیمی مروارید است. این طرح‌ها اتیلن، پلی استایرن و اتیلن گلایکول تولید می‌کنند.

با افتتاح این چهار طرح، در مجموع حدود دو میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می‌شود که ارزش این تولیدات بیش از دو میلیارد دلار پیش بینی می‌شود.

نیمی از این تولیدات مربوط به فاز 2 پتروشیمی کاویان است که اتیلن مورد نیاز پتروشیمی‌های خط اتیلن غرب را تامین می‌کند.

با حضور حسن روحانی، تولید از لایه نفتی پارس جنوبی نیز آغاز می‌شود.

قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سال 83 امضا شد و حالا پس از حدود 13 سال، به تولید رسیده است.

تولید آزمایشی این لایه نفتی 29 اسفند 95 همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت آغاز شد.

این لایه نفتی در فاز نخست روزانه 35 هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد که اکنون روزانه از این لایه 25 هزار بشکه نفت برداشت می‌شود.

حجم ذخایر درجای نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی بیش از ١٤ میلیارد بشکه برآورد شده است.

بنابرآمارهای وزارت نفت، از سال 81 که نخستین فاز طرح توسعه میدان پارس جنوبی افتتاح شده تا کنون نزدیک به‌هزار‌میلیارد مترمکعب گاز از این میدان تولید شده است و اکنون روزانه ٥٥٠‌میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت می‌شود.

تولید در این میدان در چهار سال گذشته بیش از دو برابر شده  و در این مدت، فاز12 ( معادل سه فاز استاندارد) و فازهای 15-16 پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در24 فاز برنامه ریزی شده که از این تعداد شش فاز 11، 13، 14، 22،23 و 24 هنوز وارد عرصه تولید نشده‌اند.

گزارش وزارت نفت حاکی است تولید قطر از میدان پارس جنوبی هم‌اکنون حدود ٦٠٠‌میلیون مترمکعب در روز است و پیش‌بینی می‌شود تولید ایران با افتتاح فازهای ١٤، ٢٢، ٢٣ و ٢٤ سال آینده از قطر پیشی بگیرد.

با بهره برداری کامل از همه فازهای پارس جنوبی روزانه 800 میلیون مترکعب گاز از این میدان تولید خواهد شد.

بنا بر اعلام وزارت نفت، سال 97 همه فازها به بهره برداری خواهند رسید.

میدان گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی در بخش قطری) بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفته است و بخش ایرانی آن از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود. ذخایر گاز این میدان عظیم حدود ۸% کل ذخایر گاز جهان و بخش ایرانی آن نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلو متر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره این بخش از میدان در حدود ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی تخمین زده می شود.
 
انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.