تبریز؛

پرداخت 7 میلیون تومان کمک بلاعوض در راستای بازسازی مناطق سیل‌زده

رئیس سازمان مدیریت بحران حوادث کشور از پرداخت 7 میلیون تومان کمک بلاعوض خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛نجار در نشست ستاد بحران استان آذربایجان شرقی، در خصوص ارائه تسهیلات در راستای بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: در خصوص آسیب‌های منازل مسکونی روستایی و شهری، بر اساس دستورالعمل برای اماکن مسکونی روستایی تخریب‌شده 20 میلیون تومان وام و تسهیلات کم‌بهره در حدود 4 درصد و 5 میلیون تومان وام بلاعوض توسط دولت که بنیاد مسکن متولی این موضوع است اعلام و از سوی دولت مصوب خواهد شد.
 
وی همچنین ادامه داد: 2 میلیون تومان کمک معیشتی هم به همه‌ کسانی که آسیب‌ دیده‌اند لحاظ و پرداخت خواهد شد و به عبارتی کمک‌های بلاعوض چیزی در حدود 7 میلیون تومان خواهد شد.
 
وی افزود:تلاشمان بر این بوده تا جایی که مؤثر است افرادی که آسیب‌دیده‌اند تأمین بدهیم و احیاناً باید جابه‌جایی واحدهای مسکونی که احتمال حوادث بعدی را دارد انجام دهیم.
 
نجار با بیان اینکه وقوع سیل در این منطقه حادثه ناگواری بود، اظهار داشت: اما تلاش‌های استاندار و گروه‌های امدادرسانی و گروه‌های ملی و پیگیری‌های رئیس‌جمهور قابل قدردانی است و انصافاً همه پای‌کار بودند و به‌موقع انجام‌ وظیفه کردند و همه تلاششان بر کم کردن خسارت‌های جانی و مالی بود.
 
وی افزود: در روستایی وقتی که افرادی با تمام خانواده جان خود را از دست می‌دهند مصیبت بسیار بزرگ و عظیم است و جا دارد ضمن همدردی با این عزیزان از صبر و تحمل مردم و همکاری و مشارکت مردم بالاخص در روستای چنار تشکر و قدردانی داشته باشیم.
 
نجار گفت: برای اماکن مسکونی در شهرها نیز 30 میلیون تومان وام و تسهیلات کم‌بهره و همچنین 6 میلیون تومان وام بلاعوض توسط دولت کمک خواهد شد و علاوه بر این‌ها کمک 2 میلیون تومانی برای افراد آسیب‌دیده از نظر معیشتی پرداخت خواهد شد.
 
وی بیان کرد: در خصوص خسارت‌های وارده بر زیرساخت‌ها باید برآوردهای دقیقی داشته باشند تا به دولت منعکس‌ شده و در اولین فرصت در دولت مطرح و مصوب شده و قطعاً تأمین اعتبار خواهد شد.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران حوادث کشور گفت: در بخش کشاورزی و دامی و همه زیرمجموعه آنها قانون‌گذار دو راه‌حل را مشخص کرده یکی صندوق توسعه بیمه کشاورزی بوده و راه‌حل دوم بند و تبصره 13 بوده که استمهال افراد وام‌گیرنده برای 3 سال است و  سودش از طریق همان مواد 10 و 12 پرداخت می‌شود.
 
وی در ادامه با تأکید بر پاک‌سازی روستاهای آسیب دیده از سیلاب، بیان کرد: هرچه سریع‌تر روستاها باید پاک‌سازی شوند و این در روحیه ساکنان روستا بسیار مؤثر خواهد بود و همچنین لایروبی رودخانه‌ها با توجه به سنگ‌های بزرگی که آب با خود آورده بسیار مهم است و اگر چنانچه سیل دیگری با همان دبی داشته باشیم با سنگ‌های موجود در مسیر رودخانه خسارت کمتر از الان نخواهد شد.
 
نجار تأکید کرد: دستگاه‌های امدادرسان در کمک به آن خانواده‌هایی که همه‌چیز خود را از دست‌ داده‌اند دریغ نکنند.
 
 
 
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.