60 درصد از سرطان‌ها ناشناخته هستند/مهمترین عامل افزایش سرطان، بیشتر شدن سن جوامع است

سرطان ممکن است در دوران کودکی، نوجوانی، میان‌سالی و حتی به صورت مادرزادی بروز کند ولی اکثر سرطانها در دوران پیری ایجاد شده و ارتباط مستقیم با افزایش میانگین سن دارد.

60 درصد از سرطان ها عامل شان ناشناخته است/مهمترین عامل افزایش سرطان، بیشتر شدن سن جوامع استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت دبرگزار شد، اظهار داشت:عواملی همچون تغییر عوامل رفتاری نیز سبب بروز سرطان شده است که مصرف سیگار، الکل، چاقی، عدم تحرک در این زمینه موثر است.

وی گفت: عوامل محیطی همچون تشعشعات، آلودگی هوا و مواد موجود در غذا و آب نیز در بروز سرطان نقش داشته ولی به طور کلی طی چند دهه گذشته شیوع سرطان در ایران همچون سایر کشورها بیشتر شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه میزان بروز موارد جدید سرطان در کشور 100 هزار زن و مرد در سال است، گفت: اکثر سرطان‌ها و یا در بیش از 80 درصد موارد هیچ علتی برای بروز آن وجود ندارد و در واقع عامل خطری نیست.

وی گفت: بسیاری از سرطان‌ها نیز در مواقع پیشرفته تشخیص داده شده و انجام غربالگری در پیشگیری از این مسئله موثر است.

وی گفت: شایع‌ترین سرطان در میان مردان ایرانی، سرطان معده و در زنان سرطان سینه است که آمار آن در کشور به طور کلی ابتلا 92 هزار مورد جدید از کل سرطان‌ها در کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: موقعی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم وابستگی بازار دارویی 40 درصد بود ولی موفق شدیم طی مدت یک تا دو سال آن را به 30 درصد برسانیم که این رقم بزرگی است.

وی افزود: کمبود اقلام دارویی در حال حاضر کمتر از 30 قلم است که این مسئله در دنیا نیز امری استثنایی نیست.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 99 درصد بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی هزینه می‌شود، گفت: در سال 96 این بودجه 14 هزار و 937 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن با رشد همراه شد.

وی در مورد نشان‌دار کردن حق بیمه کارگران گفت: دستور کتبی رئیس جمهور در این زمینه به وزارت اقتصاد ابلاغ شده و آنها مأمور به این کار شده‌اند. همچنین باید توجه داشت که پول بهداشت و درمان کارگران باید به میزان کامل و به موقع برای سلامت آنها هزینه شود نه برای درمان دیگران و نه یک ریال در موارد دیگر چرا که شرعاً و قانوناً این مسئله درست نیست و این موضوع نه تنها دستور رئیس جمهور بوده بلکه مصوبه مجلس را نیز دارد.

وی در ادامه به موضوع تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع در شورای عالی بیمه توافقات اولیه آن انجام شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است و پیشنهاد ما این بوده که ترجیح می‌دهیم مصوبه دولت اعلام شود و همه نیز حمایت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار