در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت/ ۲

رشد ۱۰ درصدی بودجه از محل عمومی وزارت بهداشت در سال ۹۶/ کمک دولت به بیمه‌ها طبق ردیف‌های معین

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه عمومی وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته از رشد ۱۰ درصدی برخوردار بوده است.

رشد ۱۰ درصدی بودجه از محل عمومی وزارت بهداشت در سال ۹۶به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت در حال برگزاری است، اظهار داشت: بودجه سال ٩٦ در کل کشور، ١١٥٢ هزار میلیارد تومان است که این میزان سال گذشته ٩٧٨ هزار میلیارد بود و این بودجه ١٧.٧ درصد رشد داشت و شامل شرکت‌هاى دولتى و بانک‌ها هم مى‌شود.
 
وی بیان کرد: در سال جارى بودجه منابع عمومى دولت ٣٤٦ هزار میلیارد تومان است و سال گذشته جمع منابع عمومى دولت ٢٩٤ هزار میلیارد تومان بود.
 
حریرچی ادامه داد: درآمد اختصاصى دولت در سال جارى ٥٢ هزار میلیارد و سال گذشته ٤١ هزار میلیارد تومان بود و درآمد اختصاصى ناشى از ارائه خدمت دستگاه‌ها و منابع عمومى دولتى ناشى از مالیات و نفت و ... است.
 
وی ابراز کرد: بودجه هایى که در سیستم دولتى وجود دارد به سه شکل هزینه‌هاى عمومى و جارى، بودجه دستگاه‌ها مربوط به درآمد اختصاصى و شکل سوم تملک دارایى است که وزارت بهداشت نیز شامل همین وضعیت مى شود.
 
وی ادامه داد: بودجه‌اى که از محل درآمد اختصاصى مى‌آید داراى سقف است و این درآمد کسب مى‌شود که در ازاى ارائه خدمت با قیمت قانونى است و عمده بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه هاى علوم پزشکى هزینه مى شوند.
 
 حریرچی عنوان کرد: هیچ بیمارستان و داروخانه‌اى به وزارت بهداشت متصل نیست، بلکه به دانشگاه‌هاى علوم پزشکى متصل هستند.
 
وی عنوان کرد: بودجه‌اى که به وزارت بهداشت مى‌آید به دانشگاه‌ها ابلاغ اعتبار مى‌شود و در سال ٩٦ بودجه دانشگاه‌هاى علوم پزشکى ١٤٩٣٧ میلیارد تومان شده است.
 
حریرچی تاکید کرد: کل ردیف‌هاى ستادى شامل پزشک خانواده، مابه التفاوت یارانه دارو، کمک به سیاست‌هاى جمعیتى امسال ٥ میلیارد و ١٣٦ میلیون تومان است که سال گذشته ٦ میلیارد و ٤٣ میلیون تومان بود و ١٥ درصد کاهش داشته است و ردیف‌هایى نیز به صورت مستقل وجود دارند که یکى هدفمندى یارانه‌ها و میزان آن مانند سال گذشته ٤ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان است.
 
وی ادامه داد: ردیف بودجه اى یک درصد ارزش افزوده نیز امسال ٣١٧٨ میلیارد تومان شده که سال گذشته ٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان بود و بودجه وزارت بهداشت از محل عمومى ٢٩ هزار و ١٩٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان بوده که رشد آن نسبت به سال گذشته ١٠ درصد بوده است.
 
وی با اشاره به انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت کرد: قانون آن تصویب شده و مذاکرات لازم انجام شده است، تنها باید اساس‌نامه‌های آن تصویب شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در راستای اقداماتی که در صورت توقف طرح تحول سلامت انجام می‌دهید گفت: بیشتر موار در طرح تحول سلامت یا قانونی از قبل داشته یا در برنامه ششم توسعه در سیاست‌های کلی و قانون بودجه سالانه نهادینه شده است و نمیتوان از قانون تخطی کرد. همچنین تصور میکنیم مسیولان آینده در دولت تمایل ندارند دستاوردهای طرح تحول سلامت را از بین ببرند همچنین مردم نیز چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

حریرچی در خصوص وضعیت پزشک خانواده افزود: زیر ساخت‌های لازم در زمینه پزشک خانواده باید فراهم شود که یکی از آن‌ها در عصر فعلی پرونده الکترونیک است. در نظام ارجاع طی ۵ - ۶ سال پیش در صورت مراجعه بیمار به متخصص، فرد بازخوردها را به پزشک خانواده برنمیگرداند. برخی از اقدامات باید توسط مراقبین سلامت و بهورز‌ها انجام شود، در شهرهای بزرگ اگر میخواستیم از پزشک خانواده استفاده کنیم فضای فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد بود همچنین یکی از زیر ساخت‌های مد نظر در پزشک خانواده آن بود که بیمه تحت نظر ما باشد. در شرایط فعلی زیرساخت‌های پزشک خانواده فراهم شده است.

وی اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت دارای ۳ سامانه است که شامل سامانه اصلی سیب و دو سامانه دیگر در استان گلستان و خراسان رضوی می‌شود. تا چهارشنبه عصر برای ۶۶ میلیون و ۲۴۳ هزار نفر پرونده سلامت تشکیل داده شده و به ۲۷ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۱۳ نفر نیز خدمات ارایه کرده‌ایم، به طور کلی ۳۸۶ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۰ بسته خدمتی ارایه شده است. 
 
حریرچی ادامه داد: دولت طبق ردیف‌های مختلفی به بیمه سلامت ایرانیان کمک می‌کند و بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان امسال ۸ هزار و ۹۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد رشد دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: رادیولوژیست‌ها بر طبق کوریکولوم آموزشی فعالیت می‌کنند که مجموعه رشته‌های مختلف و نظام سلامت برای تحقق بخش سلامت مردم است و ما نمی‌توانیم همه گروه‌ها را راضی نگه داریم.

وی ادامه داد: در بعضی از کشور‌ها پزشکان عمومی کار سزارین، زایمان طبیعی و حتی آپاندیس را انجام می‌دهند.

حریرچی افزود: در نظام سلامت پزشک آموزش دیده باید خدمات حوزه سلامت را به مردم ارائه دهد و ما به طور جدی پیگیر این مساله هستیم.

حریرچی بیان کرد: در دولت بعدی احتمال توقف طرح تحول سلامت به نظرم وجود ندارد، زیرا امکان این مساله به خاطر مطالبات مردم و اینکه اکثر موارد مربوط به این طرح به صورت قانون مصوب شده است و مسئولان بعدی وزارت بهداشت و حتی مردم اجازه این کار را نمی‌دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: به نظر من کسی که کاندید ریاست جمهوری می‌شود باید موضع خود را در برابر سلامت مردم و اولویت‌های آن‌ها مشخص کند و این مساله یکی از مواردی است که مردم در سراسر دنیا این شعار را از کاندیدای مورد نظر خود می‌پرسند.

وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که واردات را به میزان قابل توجه‌ای کاهش داده است به طوری که داروهای فرآورده ۴۰ درصد به ارز وابستگی داشته که این عدد در حال حاضر به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته سالانه ۳۳۰ میلیارد دلار وارداتمان به کشور کم شده است و هنگامی که تصدی وزارت بهداشت را به عهده گرفتیم کشور از کمبود ۳۵۰ قلم دارو رنج می‌برد و خوشبختانه ما توانستیم در طی سه سال گذشته ۱ میلیارد دلار کاهش مصرف واردات به کشور را داشته باشیم.

حریرچی متذکر شد: در خصوص انتقال سازمان بیمه سلامت به وزیر بهداشت مذاکرات اولیه به خوبی انجام شده و برای انتقال کامل این سازمان باید اساس نامه جدید که به پیشنهاد وزارت داشت مورد تصویب وزارت بهداشت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ هزار و ۸۵۰ پزشک عمومی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر انجام خدمت می‌کنند که اگر یک پزشک از این تعداد کم بشود مردم آن منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از کاندیدا‌ها می‌خواهند سلامت را به بخش خصوصی منتقل کنند و این حوزه را مانند یک چاه بدون انت‌ها تعریف کرده که این مساله می‌تواند سلامت مردم را به خطر اندازد، زیرا مساله بهداشت باید یکی از اولویت‌های اصلی جامعه باشد.

وی ادامه داد: اقلام مصرفی بیمارستانی به طور شگفت انگیزی دسترسی آن افزایش یافته و از ۳۲۰ قلم دارو به ۷۵۰ قلم دسترسی دارو در بیمارستان‌های کشور رسیده است و خوشبختانه باید بگویم در سال‌های گذشته ۱۴۸۰ قلم وسایل پزشکی در بیمارستان‌های دولتی موجود بوده است که این میزان در حال حاضر به ۲ هزار و ۱۳۰ قلم دارو رسیده است که ۹۸ قلم آن مربوط به تجهیزات و ملزومات پزشکی است که از این ۹۸ قلم ما کاملا خود کفا شده‌ایم و همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۴، ۵۹۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه یک شرکت دستگاه خاصی را وارد می‌کرد یک بازار انحصاری تجهیزات پزشکی ایجاد شده بود که همان شرکت قیمت لوازم را برای همه بیمارستان‌های کشور تعیین می‌کرد و خوشبختانه باید بگویم که امروزه برای اولین بار قیمت گذاری بر عهده وزارت بهداشت قرا گرفته و ما تجهیزات و ملزومات پزشکی را درجه بندی کرده‌ایم و اگر جنسی که تولید داخل کشور و استانداردهای لازم را داشت مورد حمایت جدی وزارت بهداشت قرار گرفته و از واردات جنس خارجی مشابه آن محدودیت‌های از طرف این وزارت خانه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: دولت در بعضی از موارد برای کنترل بازار مجبور است اجناس و تجهیزات را وارد کند، اما به طور کلی در حال حاضر مانیتور‌ای سی یو، سی سی یو، سرنگ، دیالیز، چراغ اتاق عمل را خودمان تولید و در این زمینه خودکفا شده‌ایم.

وی در خصوص بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان خدمت اظهار داشت: در سال ۹۵ هفت هزار و ۳۷۷ سند به بیمه سلامت ارسال شده که از این تعداد ۲ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان پرداخت و ۴ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بیمارستان‌ها از بیمه سلامت طلب دارند و ۵ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان به بیمه تأمین اجتماعی ارسال که از این تعداد هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان دریافت و ۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان مانده است و همچنین از ۷۵۰ میلیارد تومان از اول فروردین ماه ۹۵ تا پایان این ماه بیمه نیروهای مسلح ۳۲۶ میلیارد تومان پرداخت و ۴۲۴ میلیارد تومان بدهی مانده است و همچنین بیمه ایثارگران ۲۸۱ میلیارد تومان پرداخت و ۱۴۷ میلیارد تومان هنوز طلب بمارستان‌ها و ارائه‌کنندگان خدمت پرداخت نشده است و بطور کلی ۱۴ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان برای سال ۹۵ ارسال که از این تعداد ۹ هزار و ۹۱ میلیارد تومان دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: هنوز در حدود ۳ هزار میلیارد تومان اسناد به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال نشده است، اما بطور کلی به نسبت ماه اسفند بدهی بیمه‌ها وضعیت بهتری دارد،

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار