یکی از نمایندگان دموکرات آمریکا به دلیل نگرانی از سلامت روانی ترامپ در صدد تغییر قانون اساسی این کشور است.

پیشنهاد قانونی برای برکناری رئیس‌جمهور روانی آمریکا به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، «ایرل بلومنور» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در راستای افزایش نگرانی‌ها از رفتار غیرقابل پیش‌بینی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، لایحه‌ای را برای تسریع فرآیند برکناری رئیس‌جمهور پیشنهاد داد.
 
بلومنور این لایحه را در تنفس دوهفته‌ای مجلس در ماه آوریل آماده کرد. براساس این لایحه رؤسای‌جمهور سابق و معاونان آنها از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه می‌توانند با همکاری معاونی که در دولت مشغول به کار است تعیین کنند که یک رئیس‌جمهور برای ماندن در کاخ سفید مناسب است یا نه.
 
این نماینده دموکرات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشوار است گروه بهتری را پیدا کنیم که بتواند با همکاری معاون رئیس‌جمهور توان مدیریتی رئیس‌جمهور را ارزیابی کند. وقتی درمورد توانایی یک رئیس‌جمهور برای انجام وظایف قانونی‌اش شک داریم بهترین کار این است که مکانیزمی وجود داشته باشد که در چنین مواقعی به طور موثر عمل کند».
 
از آنجاکه متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا که 50 سال پیش تصویب شد نمی تواند عدم صلاحیت روانی رئیس‌جمهور را تعیین کند، بلومنور به فکر پیشنهاد این قانون افتاد. این اصلاحیه به معاون رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که در صورت فوت، برکناری یا استعفای رئیس‌جمهور به جای او خدمت کند.

البته معاون رئیس‌جمهور و اکثریت مقامات کابینه نیز می‌توانند نامناسب بودن یک رئیس‌جمهور را تعیین کنند و در این حالت نیز معاون رئیس‌جمهور به جای او خدمت خواهد کرد. در چنین موردی اگر رئیس‌جمهور از ترک سمت خود امتناع کند، دو سوم نمایندگان مجلس و سنا باید پس از رأی‌گیری وی را وادار به استعفا کنند.
 
اما بلومنور می‌گوید یک رئیس‌جمهور که از نظر روانی دچار مشکل است می‌تواند تمام اعضای کابینه را اخراج کند و در این صورت مکانیزم فوق موثر نخواهد بود. همچنین وی بر این باور است که زمانیکه فضای سیاسی کشور دوقطبی می‌شود اعضای کابینه ممکن است علی‌رغم خواست قلبی خود مجبور شوند در کنار رئیس‌جمهور بمانند.
 
بلومنور در ادامه بیانیه خود می‌گوید: «از آنجاییکه رئیس‌جمهور می‌تواند اعضای کابینه را اخراج کند ممکن است آنها از تأیید عدم صلاحیت وی اجتناب کنند. پس اجازه دهید این اصلاحیه را بازبینی و تقویت کنیم تا اگر رئیس‌جمهوری توانایی انجام وظایفش را نداشت مکانیزم کارآمدی برای حل موضوع وجود داشته باشد».
 
بلومنور نخستین بار نگرانی درباره رفتار نامتعادل ترامپ و ناکارآمدی متمم بیست و پنجم را در صحن مجلس نمایندگان در ماه فوریه اعلام کرد. بلومنور در آن زمان به اظهارات بی‌اساس ترامپ درباره تقلب در انتخابات اشاره کرد. همچنین ادعای ترامپ درباره آفتابی بودن روز تحلیفش -در صورتیکه آن روز باران می‌بارید- بلومنور را نگران و متعجب کرده بود.
 
شماری از قانونگذاران حزب دموکرات از ماه ژانویه که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید پرسش‌هایی را درباره سلامت روانی وی مطرح کرده‌اند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار