«راضیه تجار» داستان نویس سرشناس ایرانی در پایان برگزاری سه دوره کارگاه آموزش قصه نویسی همزمان با برپائی نمایشگاه کتاب بزرگ ایران در کابل گفت که در این گارگاه های آموزشی شاهد جوانان صادق و مستعدی برای داستان نویسی بوده است که در صورت توجه به آنان، آینده درخشانی خواهند داشت.

«راضیه تجار» داستان نویس ایرانی از استعداد قصه نویسی جوانان افغان ستایش کردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تجار که بیش از 30 سال در داستان نویسی سابقه دارد و برخی از آثار وی حائز جایزه های ادبی در ایران شده است، روز چهارشنبه درباره این کارگاه های آموزشی گفت که این کلاس ها در مدت یک هفته و هر روز 4 ساعت برگزار می شد که به دلیل علاقه وافر شرکت کنندگان، برخی از روزها به درازا می کشید و 6 ساعت به طول می انجامید.

ایرنا نوشت: نمایشگاه علمی، فرهنگی و کتاب ایران روز 23 فروردین در دبیرستان «غازی» کابل، پایتخت افغانستان با حضور 60 ناشر ایرانی و 30 ناشر افغان و نزدیک به 30 هزار عنوان کتاب با حضور «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان و «محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در کابل گشایش یافت و شامگاه سه شنیه به کار خود پایان داد.

این داستان نویس مشهور ایران گفت که جوانان با استعداد و علاقه زیاد در این کارگاه ها شرکت کردند، اما برخی گرایش های سیاسی، اذهان صادق آن را به سمت و سوی دیگری می برد و حیف است که این استعدادها در مسیر دیگری قرار بگیرند.

خانم تجار، نکته قابل توجه را در کلاس های آموزشی، علاقه شرکت کنندگان به استفاده از گوشی همراه و «لپ تاپ» برای یادداشت برداری و کنار نهادن قلم و کاغذ دانست و افزود که این حرکت آنان نشان می دهد که تمایل به کارهای نو و مدرن دارند و این اقدام آنان برای وی قابل اهمیت بوده است.

وی گفت که برخی گزایش های جوانان افغان متاثر از محیط های دیگر است و شماری از افرادی که در ایران هم آموزش دیده و سپس به افغانستان بازگشته اند، محیط بر آنان اثر گذاشته است.

خانم تجار گفت که وقتی جوانان با استعداد را در این آموزشگاه ها مشاهده کرده و دریافته که شماری از این جوانان، متاثر از فرهنگ دیگران، سیاست زده شده اند، غمگین شده است.

وی افزود که کلاس های آموزشی وی اثرات بسیار مثبتی داشته و انتظاری که از بابت برگزاری آن داشته، برآورده شده و شماری زیادی از شرکت کنندگان خواستار تداوم مستمر این کلاس ها در آینده شدند.

این نویسنده ایرانی، از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل قدردانی کرد گفت که به نظر وی ضرورت دارد این برنامه ها در آینده هم در کابل و هم در تهران برگزار شود و جوانان افغان به تهران نیز دعوت شوند تا مبادلات فکری و فرهنگی بیشتر میان دو کشور صورت گیرد؛ زیرا زیرساخت های فرهنگی ایران و افغانستان مشترک است و دو ملت باید ارتباط عمیق و خوبی داشته باشند.

وی، نمایشگاه بزرگ علمی، فرهنگی و کتاب ایران در کابل را در شرایط سخت و دشوار این شهر تحسین برانگیز دانست و گفت که مردم کابل علاقه خوبی به این نمایشگاه ها دارند و از شرکت گرم آنان در مراسم افتتاحیه و روزهای بعد این امر کاملا آشکار بود.

خانم تجار افزود که جمعیت حاضر در برنامه های جانبی از جمله سخنرانی وی در باره ادبیات داستانی و نیز اجرای موسیقی و نمایشنامه های کودکان، برای وی جالب بوده است.

وی، در عین حال گفت که بسیاری از اقشار مردم، باوجود علاقه به خرید کتاب به دلیل وضعیت اقتصادی توان خرید کتاب را نداشتند و به نظر من شایسته است که مسئولان فرهنگی ایران همزمان با برگزاری این نمایشگاه ها «بن» های کتاب را به آنان اختصاص دهند تا این کتاب ها به جای اینکه بار دیگر به ایران بازگردد، مهمان خانه های علاقه مندان به کتاب در افغانستان شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار