نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موظف به معرفی معاونانشان هستند

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر اساس قانون انتخابات این کشور موظفند مبلغی بابت ثبت نام بپردازند و معاونان اول و دوم خود را در روز ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات و مردم معرفی کنند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موظفند معاونان خود را معرفی کنند/ پرداخت مبلغی بابت ثبت نامبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در قانون انتخابات ریاست جمهوری این کشور آمده است که نامزدهای این انتخابات برای ثبت نام نیازمند 10 هزار کارت رای دهی حامیان خود از استان های مختلف کشور هستند و مبلغ 50 هزار افغانی معادل حدود 750 دلار بابت ثبت نام بپردازند.

نامزدهائی که در انتخابات ریاست جمهوری دست کم 15 درصد از آرای رای دهندگان را کسب کنند، این مبلغ به آنان مسترد می شود و در غیر این صورت مبلغ پرداختی به خزانه دولت واریز خواهد شد.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مانند سایر انتخابات دیگر برعهده کمیسیون مستقل انتخابات است.

 این نهاد مطابق اصل 156 قانون اساسی افغانستان، مسئولیت اجرا و نظارت بر انتخابات‌ ریاست جمهوری، مجلس، شورای های استان و شهر و روستا و همه پرسی را برعهده دارد و رئیس آن، از طرف رئیس جمهوری تعیین می شود.

کمیسیون مستقل انتخابات دارای یک دبیرخانه است که مسئولیت اجرائی این کمیسیون و تطبیق مواد قانونی را برعهده دارد و رئیس جمهوری رئیس دبیرخانه را از میان افرادی که کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد خواهد کرد، برمی گزیند.

اداره دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات متشکل از رئیس و دو معاون اداری ومعاون عملیاتی است و دفتر مرکزی آن در کابل، پایتخت مستقر است، اما در تمامی 34 استان کشور دارای نمایندگی است.

مطابق قانون اساسی افغانستان، نامزدهای پست ریاست جمهوری افغانستان در روز ثبت نام نباید کمتر از 40 سال سن داشته باشند و یا در دادگاه به ارتکاب جرائم ضد بشری، جنایت و یا محرومیت از حقوق مدنی محکوم شده باشند.

ماده 62 قانون اساسی افغانستان که به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده، آورده است که هیچ شخصی نمی تواند بیش از دو دوره به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود و این حکم شامل معاونان رئیس جمهوری نیز می شود.

قانون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرده است که مطابق اصل 62 قانون اساسی، نامزدهای این انتخابات باید تبعه افغانستان، مسلمان و از پدر و مادر افغان، متولد شده باشند و تابعیت کشور دیگری را نیز نداشته باشند.

براساس این قانون، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلف اند 75 روز پیش از برگزاری انتخابات، بصورت کتبی نامزدی خود را همراه با تمامی مشخصات خود به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع دهند و در صورت عهده دار بودن پست دولتی، از سمت خود استعفاء دهند.

مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، داوطلبان احزاب و یا گروه ها باید تصویر پروانه ثبت حزب، شناسنامه و کارت های رای حامیان خود را که به تائید وزارت دادگستری رسیده باشد، ضمینه درخواست نامزدی کنند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از تعقیب اهدافی که مخالف بنیان های دین اسلام، ارزش های مندرج در قانون اساسی، توسل به زور، تهدید و تبیلغات با استفاده از زور، تحریک احساسات، تعصبات قومی، زبانی و مذهبی منع شده اند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نمی توانند نیروی مسلح غیررسمی در اختیار داشته باشند و یا خود عضو گروه های مسلح باشند.

در قانون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آمده است که نامزدهای این انتخابات نمی تواند از منابع مالی خارجی و یا غیرقانونی داخلی در انتخابات استفاده کنند.

مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهوری با کسب 50 درصد به اضافه یک رای انتخاب خواهد شد و در صورتی که نامزدی نتواند حائز اکثریت شود، دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده اند در مرحله دوم که دو هفته بعد از برگزاری انتخابات مرحله اول برگزار می شود، به رقابت خواهند پرداخت.

نامزدی که در دور دوم، بیشترین آراء را کسب کند، به عنوان رئیس جمهوری انتخاب می شود و انتخابات 30 روز پیش از پایان کار دولت قبل، برگزار خواهد شد.

قانون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیش بینی کرده است که اگر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در جریان دور اول و یا دوم انتخابات و یا بعد از انتخابات و قبل از اعلام نتایج فوت کند، انتخابات دوباره مطابق قانون برگزار می شود.

ایرنا نوشت: قانون انتخابات افغانستان، مسئولیت تطبیق شرایط نامزدها و اجرای این قانون را به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار کرده است را مکلف کرده که برای مبارزات اتنخاباتی دوره 30 روزه را تعیین کرده و این دوره 48 ساعت پیش از تاریخ برگزاری انتخابات به پایان می رسد


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.