مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: نشاءهای هیبریدی محصولات جالیزی برای نخستین بار در استان کردستان تولید شد.

تولید نشاءهای هیبرید محصولات جالیزی برای نخستین بار دراستان کردستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کردستان ، جمال ساروقی گفت: این نشاء‌های هیبریدی که برای نخستین بار در استان توسط ۲ نفر از کارشناسان این اداره تولید شده است.

وی افزود: تولید نشاء هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز در سینی‌های مخصوص حفره‌دار و یا در سبد در گلخانه انجام می‌شود.

ساروقی بیان کرد: بستر این نشاء‌ها مخلوطی از مواد اولیه پیت ماس و پلیت بوده که دارای حفره حفره است و در آن بذور کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: برای سازگاری بیشتر این نشاء‌ها با خاک مزارع، مقداری خاک برگ و خاک عادی در این نوع کشت گلخانه‌ای انجام می‌شود.

ساروقی افزود: زمان تولید نشاءهای محصولات جالیزی بستگی به دما و نور محیط دارد، به عنوان مثال برای نشاء گوجه‌فرنگی تا ۳۰ و ۴۰ روز و برای فلفل تا ۳۰ روز و برای خیار هم ۲ هفته طول می‌کشد تا آماده کشت این نشاءهای تولیدشده به سطح مزارع شوند.

وی اظهار کرد: این نشاء‌ها هم در خزانه و هم در گلخانه تولید و کشت می‌شوند، اما چون در استان کردستان گلخانه‌ای برای تولید این‌گونه نشاء‌ها وجود ندارد در گلخانه‌های کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در مورد مزیت کشت و تولید نشاءهای هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز گفت: یکی از مزیت‌های این نشاء‌ها این است که با کشت در سطح مزرعه راندمان تولید برای محصول گوجه‌فرنگی تا ۱۰۰ تن در هر هکتار می‌رسد و برای محصول خیار هم حدود ۶۰ درصد راندمان تولید نسبت به سایر نشا‌ها بیشتر می‌شود.

وی در مورد تولید نشاء گوجه‌فرنگی در سبد گفت: تولید این گونه نشاء به صورت سبد و در بستر گلخانه و در سینی هم انجام می‌شود.


انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.