«بخوان افغانستان»

نمایشگاه علمی، فرهنگی، هنری و کتاب با عنوان «بخوان افغانستان» بعد از یک هفته برپایی موفقیت‌آمیز در کابل به‌پایان رسید.

«بخوان افغانستان»
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسرور رجایی نویسنده و فعال فرهنگی افغانستانی در یادداشتی نوشت: نمایشگاه علمی، فرهنگی، هنری و کتاب کابل که با همکاری دفتر رایزنی فرهنگی ایران، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و بنیاد احمدشاه‌مسعود در دبیرستان «غازی» برگزار شد استقبال خوب شهروندان کابل را به‌همراه داشت.

خبر برپایی این نمایشگاه از خبرهای خوش هفته گذشته بود، خبرهای خوشی که با برنامه‏‌های متنوع علمی و هنری در حاشیۀ نمایشگاه همراه بود.  ما پیش از این خبرهای تلخ انفجار و انتحار را بسیار شنیده بودیم، اما برای اولین‌بار بود که از کابل خبری با محوریت کتاب به جهان مخابره می‏‌شد.  اگر نیک به آن بنگریم، برگزاری این نمایشگاه می‏‌تواند کمک زیادی به توسعۀ فرهنگ کتاب‏‌خوانی در بین مردم ما باشد.

ارتباط مستقیم مخاطبان افغانستانی با ناشران ایرانی منجر به تغییر نگاه دو طرف خواهد شد.

یقیناً در این تغییر نگاه سهم ناشران ایرانی بیشتر خواهد بود؛ آن‏‌ها بعد از این بیشتر به ذائقۀ مخاطبان افغانستانی‌شان توجه خواهد کرد.اما این افسوس وجود دارد که چرا مسئولان فرهنگی ما تا کنون به موضوع کتاب‏‌های نویسندگان افغانستانی که در داخل افغانستان چاپ می‏‌شوند بی‌‏توجه بوده‌اند.

 چرا با اینکه زبان ما یگانه است در هیچ کتاب‌‏فروشی میدان انقلاب یا کتاب‌‏فروشی شهرهای دیگر ایران هیچ کتاب چاپ افغانستان نیست؟! ما افتخار می‏‌کنیم که فرهنگ و تاریخ مشترک داریم.عرضۀ تعداد محدودی کتاب چاپ افغانستان بعد از یک سال در نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب تهران نیاز فرهنگی مخاطبان ایرانی و مهاجران افغانستانی را مرتفع نمی‏‌کند، بلکه آن‌ها را تشنه‏‌تر می‌‏سازد.

پیش از این بارها یاد‏آور شده‌‏ام که مهاجران افغانستانی در شهرهای بزرگ مهاجرپذیر نیاز بسیار به کتاب‏‌های نویسندگان افغانستانی دارند.

حالا مخاطبان ایرانی را هم بر آن اضافه کنید. آیا زمان آن نرسیده است که نمایشگاه دائمی کتاب افغانستان در دو سه شهر بزرگ ایران راه‏‌اندازی شود؟! برای گسترش فرهنگ کتاب‏‌خوانی نیازمند مهر مسئولان دلسوز فرهنگی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.