نخستین کنفرانس تجربیات خلاقانه آموزشی شیمی شمال کشور در کانون شهید باهنر نوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اسفندیار نظری معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در این کنفرانس، کیفیت آموزش و استانداردهای علمی جهانی را از ضروریات آموزش و پرورش دانست و گفت: وقتی مشاهده می‌شود که دانش‌آموز علاقه‌ای به ماندن در کلاس ندارد باید شیوه‌های تدریس را تغییر داد.

وی افزود: افزایش بهره‌وری در همه ابعاد باید در آموزش و پرورش دیده شود و در این‌باره مطالعات تطبیقی و تحقق بر مبنای ضرورت و فرهنگ مورد توجه جدی باید قرار گیرد.

معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: پرورش فکر انسانی، گسترش علم، شناخت برخی مواد شیمیایی و ارتباط آن با زندگی انسان، درک تنوع ترکیب‌های شیمیایی، آشنایی با بنیادهای منابع، تشخیص و ارزیابی برخی حرفه‌های مرتبط با علم شیمی از جمله اهداف دروس شیمی است.

وی گفت: نبود هماهنگی در اهداف آموزش و پرورش و وزارت علوم در زمینه آموزش درس شیمی، نبود ارتباط آموزش شیمی و کاربرد آن در زندگی، نبود منابع اطلاعاتی یکسان و هدفمند برای معلمان کشور، نبود امکانات آزمایشگاهی و کمک آموزشی در مدارس از مهم‌ترین مشکلات در حوزه آموزش درس شیمی است.

نظری با تأکید بر اینکه معلمان باید از فناوری اطلاعات به نحو شایسته‌ای آگاهی داشته باشند، افزود: براساس مصوبه جدید دو درصد از فروش گاز کشور برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و هنرستان‌های کشور و ویژه برای پایه دهم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اهمیت درس شیمی و نقش کاربردی آن در زندگی روزمره انسان‌‌ها، گفت: امروزه عالمان تعلیم و تربیت و مدیران بر این باورند که اگر قرار است جهانی اندیشه کرد باید اطلاعات جهانی داشت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مسیر اصلاح توسعه از آموزش و پرورش است، افزود: به طور قطع در این مسیر باید به علوم جدید آشنایی پیدا کرد که این علوم می‌تواند جامعه را به دهکده جهانی متصل کند.

این مسؤول برنامه‌ریزی و درست عمل کردن را لازمه تفکر راهبردی دانست و گفت: شاخص توسعه هر کشوری به سه عامل رفتار علمی در تصمیم‌گیری، نهادینه شدن تفکر و ضرورت نهادینه شدن عقلانیت در جامعه بستگی دارد.

نظری با اشاره به اینکه برای رفع موانع عقلانی باید از دانش آموزان شروع کنیم، افزود: این بدان دلیل است که در جامعه‌ای بسر می‌بریم که دانایی محور است و ملاک آن علم، اخلاق و ارزش است.

وی گفت: در جامعه دانایی محور همه افراد در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند و توانمندسازی یک مدیر به عنوان یک رویکرد مدیریتی بسیار قوی است که در کشور صورت می‌گیرد و بنابراین اگر قرار است در آموزش و پرورش قرن ۲۱ شاهد اتفاق خاصی باشیم باید برای جمعیت فزاینده دانش آموزان برنامه‌ریزی کنیم تا با روش تدریس درست زمینه ماندگاری دانش‌آموز در مدرسه فراهم شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.