من با این جداسازی موافقم و فکر می‌کنم باعث می شود ما حداقل در این مورد بتوانیم هویتی مستقل را ارزیابی کنیم.

درخواست محمد مهدی عسگرپور از رئیس سازمان سینمایی/ با جدایی جشنواره داخلی و جهانی فیلم فجر موافقم
محمد مهدی عسگرپور تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند برگزاری وعملکرد جشنواره جهانی فیلم فجر و جداسازی آن از جشنواره داخلی گفت: به نظرم اگر می‌خواهیم پدیده‌ای را ارزیابی کنیم، باید آن پدیده ماهیت مستقلی داشته باشد؛ یعنی ما نمی‌توانیم یک پدیده را در دل پدیده‌های دیگر ارزیابی کنیم. چون معمولا حسن و عیب پدیده‌ها باعث می‌شود که اصلا نتوانیم آن را ارزیابی کنیم.
 
وی افزود: حداقل چیزی که در مورد جشنواره فیلم فجر می توان گفت، به نظرم این است که هویت مستقل آن باعث می شود بتوانیم ارزیابی‌اش کنیم؛ اگر در دل جریان دیگری برود که خودش سالهاست مشکل دارد؛ به نظرم اصلا نمی توانیم جشنواره جهانی فیلم فجر را ارزیابی کنیم. بنابراین من با این جداسازی موافقم و فکر می‌کنم باعث می شود ما حداقل در این مورد بتوانیم هویتی مستقل را ارزیابی کنیم.
 
عسگرپور اضافه کرد: البته من خواسته دوستانی که موافق جداسازی نیستند را می‌فهمم. ممکن است دو زاویه دید مشخص وجود داشته باشد؛ یکی اینکه هزینه ها کاهش پیدا کند و دوم اینکه خیلی از مهمانان خارجی که می آیند می خواهند، فیلم های ایرانی را ببینند و محل برگزاری جشنواره داخلی محل بهتری برای دیدن این فیلم‌هاست. به نظر من به هر دوی آنها می‌توان پاسخ داد. در مورد هزینه‌ها می‌شود به گونه ای مدیریت کرد که آن اتفاق نیفتد و با دو جشنواره مواجه شویم که هر کدام اتفاقا درآمدهای خودش را داشته باشد. درخصوص نمایش فیلم‌های ایرانی نیز به نظرم خیلی از مهمانان به اینجا می‌آیند و می‌توانند فیلم های مورد علاقه خود را ببینند؛ یعنی این گونه نیست که محل برگزاری جشنواره داخلی تنها محل برای دیدن فیلم‌های ایرانی باشد.
 
این سینماگر کشورمان اظهار داشت: به هر حال من کاملا با جداسازی بخش داخلی و بین الملل جشنواره فیلم فجر موافق هستم و فکر می‌کنم که این هویت مستقل ما را به سمتی می برد که بتوانیم ارزیابی اش کنیم.
 
عسگرپور درباره خوسته‌اش از حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: من در مورد مسائلی از قبیل جشنواره فیلم فجر صحبت نمی‌کنم. هر چند که این ها بحران های جدی خواهند شد؛ یعنی معمولا مسائل و مشکلات جشنواره فجر داخلی‌مان تلنبار می‌شود، دوباره برگزار شده و همه دچار منازعات خواهند شد؛ بعد از دو ماه فراموش می کنند و برای مصیبت سال بعد آماده می شوند. یعنی یادشان رفته که چه اتفاقی در سال قبل افتاده و عیب‌یابی نشده وارد سال بعد می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: تا به امروز حرف های زیادی در خصوص جشنواره فیلم فجر گفته شده و من قصد صحبت کردن در این خصوص را ندارم؛ ولی این ساختاری که فعلا عهده دار مدیریت سینمای کشور است؛ همان ساختار دولتی که شامل سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و... است و برای اداره کردنشان باید کلی هزینه بکنیم. البته من فکر نمی کنم که حتما باید این ها به سرعت پاک بشوند چون می دانم بخشی از آن به سرعت امکان پذیر نیست. اینها ساختار دولتی هستند که معمولا دیده می شوند و بالا و پایین کردنشان سخت است.
 
این سینماگر کشورمان افزود: من فکر می کنم یکی از مسائل این است که ببینیم چگونه این ساختارها باید به روز شوند؛ یعنی هم اکنون ما با ساختارهایی مواجه هستیم که شاید جوابگوی امروز سینمای ایران نباشد. امروز سینمای ایران که می گویم یک نکته مشخص در موردش وجود دارد و آن روند تغییرات سینما با سرعت بالا خواهد بود؛ یعنی مثلا زمانی که فیلمبرداری به صورت نگاتیو بود روند تغییرات به گونه ای بود که واقعا 20سال یا30 سال یکبار ممکن بود با جهشی مواجه بشویم.
 
عسگرپور گفت: هم اکنون این اتفاق می تواند در فضای مجازی بیفتد. کدام یک از این ساختارهای امروز پاسخگوی این نیازها است و دولت می خواهد نقش کنترلی‌اش را کجا بگذارد؟ آیا با این شکل جدیدی که تولید و اکران پیدا کرده، دولت می تواند به این اندازه حضور داشته باشد؟ این ها به نظرم مسائلی هستند که تا اندازه‌ای رها شده اند و سالهاست که ما در خصوص آن شعار می دهیم یا به گونه ای صحبت می کنیم که هم سینماگران خوششان بیاید و هم خوشامد مدیران بالادست باشد. در این میان اما اتفاقی نمی‌افتد.

وی در بخش پایانی سخنانش به وضعیت فعلی فیلم «ماجان» اشاره کرد و اظهار داشت: این فیلم آماده اکران است و به نظرم بزودی اکران می شود. هم اکنون نیز در حال نگارش طرح یک فیلم سینمایی و یک سریال هستم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار