به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان با بیان اینکه از سال ۱۳۵۲ در حال فعالیت با دانش آموزان هستم، گفت: همواره تصور داریم آموزش باکیفیت، آموزشی است که دانش آموز یک دانش را در زندگی به خوبی بیاموزد که اولیا نیز چنین تصوری دارند، در حالی که این امر برای ما یک چالش محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش دنیا بحث تعلیم و تربیت مورد توجه است، گفت: حتی اقتصاد دانهای دنیا برای امر توسعه به آموزش و پرورش اشاره دارد که چگونگی روش تدریس و نه نوع آموزش در دبستانها از اهمیت برخوردار است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در پیشگیری از آسیبها باید بچهها را با مهارتها آشنا کنیم، گفت: این مساله در کلاس درس و خانواده شکل میگیرد و در سند تحول و مدرسه صالح این امر مورد توجه بوده و حتی معلم به عنوان مربی مطرح شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت تفکر، حل مساله، اعتماد به نفس نقش مؤثری در جلوگیری از آسیبها دارد همانطور که شاهد هستیم افراد با اعتماد به نفس پایین بیشتر دچار آسیبهای اجتماعی میشوند.
وی با اشاره به اینکه معمولا بحثهای اجتماعی در سنین بالاتر در مدارس اثربخشی پایینتری دارد، گفت: این مسئله به سبب عادت هایی است که شکل گرفته است، در حالی که در سنین پایین سرمایه گذاری پربازده داریم به همین جهت در برخی کشورها از سنین خیلی پایین برنامه ریزی صورت میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای سرمایه گذاری باید در توانمندسازی معلمان اهتمام داشته باشیم چرا که معلمان حتی قادرند نافرمانترین دانش آموزان را مهار کنند.
دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه باید روی خانواده بیشتر متمرکز شویم، اظهار داشت: خانواده هایی که نحوه تعامل با فرزند را بلد نیستند، فرزند را به سمت آسیبهای اجتماعی سوق میدهند. در حال حاضر نسل جدید نمیتواند ارتباط خوبی با فرزندان برقرار کند لذا نیازمند کارگاههای آموزشی برای رفع این مشکلات هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: امیدواریم این همکاری ادامه یابد و در سال آتی این معضل کاهش یابد. مدرسه نقش کلیدی در این امر دارد و خود ما هم برنامه هایی در آموزش و پرورش برای کاهش آسیبهای اجتماعی داریم.
انتهای پیام/