مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: مشارکت حداکثری در هر نظام و کشوری موجب افزایش قدرت نرم نظام سیاسی می‌شود.

رضازاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:محمد امین رضازاده مدیر کل سیاسی وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات همواره مورد تأکید امام (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: مشارکت حداکثری در هر نظام و کشوری موجب افزایش قدرت نرم نظام سیاسی می‌شود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه هر چقدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، اقتدار ملی آن کشور بالاتر می‌رود، افزود: میزان مشارکت مردم کشورمان در انتخابات مختلف گذشته به ترتیب، در یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری  66/07، در ده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 60/48، در پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 56/71 و در چهار دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 60/46 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در سه دوره همه‌پرسی قانون اساسی و بازنگری آن نیز 60/48 درصد بود، تصریح کرد: در همه پرسی تغییر نظام شاهنشاهی نیز شاهد مشارکت 98 درصدی مردم بودیم.

رضازاده با اشاره به اینکه تاکنون حدود 34 انتخابات در نظام جمهوری اسلامی برگزار شده است، بیان داشت: میانگین مشارکت مردم در انتخابات‌های کل 67/7 درصد بوده که این میزان مشارکت در سرتاسر دنیا و بویژه در کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه مشارکت قابل توجهی است و نشان از آن دارد که مردم نسبت به تعیین سرنوشت خود اهمیت می‌دهند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه اگر بخواهیم یک مقایسه تطبیقی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورهای مختلف مطرح کنیم، آمارها نشان می‌دهد که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 57%، روسیه 65% فرانسه 70%، ترکیه 75%، مصر 52%، الجزایر 75%، افغانستان 39% بوده خاطرنشان کرد: در بعضی از کشورها از جمله چین و عربستان هم اساسا انتخابات برگزار نمی‌شود و در برخی نیز به لحاظ کیفی سوری است.

وی با بیان اینکه ناگفته نماند که انتخابات برخی دیگر از کشورها هم کاملا به صورت دموکراتیک برگزار می‌شود، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ مشارکت مردمی در انتخابات از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌‌شود مشارکت مردم در انتخابات پیش رو هم بالاتر از میانگین کل انتخاب‌های کشور باشد.

رضازاده در ادامه با بیان اینکه تاکنون 248 حزب در کشور از طریق کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت گرفته‌اند، گفت: جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و جبهه پیشرفت توسعه و رفاه نیز سه جبهه‌ای هستند که در این انتخابات به موجب ماده 2 قانون جدید فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی از طریق کمیسیون مجاز شدند که فعالیت کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری هم اکنون در سراسر کشور در قالب این جبهه‌ها و همینطور به صورت مستقل در حال انجام است، افزود: تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها نیز یک هفته مانده به روز انتخابات آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت گروههای مختلف سیاسی در فضای مجازی نیز گفت: شهروندان عزیز  کشور مستحضرند حکومت قانون در فضای مجازی همانند فضای حقیقی‌ است و فعالیت همه‌ی رسانه‌های دیداری، شنیداری، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها رصد می‌شود و چنانچه تخلف، توهین و افترایی در این فضا صورت گیرد از طریق مراجع ذیصلاح یعنی ستادهای انتخاباتی، هیئت‌های اجرایی و ستاد پیشگیری قوه قضاییه مورد پیگیری قرار می‌گیرد..

رضازاده با بیان اینکه فضای مجازی ابزاری برای افزایش آگاهی است و به آسانی و سرعت در دسترس همگان قرار می‌گیرد تا اطلاعات خود را مبادله کنند، خاطرنشان کرد: باید از تهدیداتی که ممکن است در این فضا صورت بگیرد پیشگیری کرد تا مفید و موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی امکانی برای مشارکت حداکثری مردم است و می‌توانند جایگزین بسیاری از رسانه‌ها و حتی جریان‌های سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، فضای مجازی حدود چهار تا  پنج درصد موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو شود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد، میزان تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های عمرانی 68 درصد و در کارهای تبلیغاتی 66 درصد است بنابراین می‌توان گفت فضای مناسبی نیز برای انتخابات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار