شناخت پایین جامعه از خدمات گفتاردرمانی فرصت درمان را از بین می‌برد

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره گفتاردرمانی ایران گفت: ناآگاهی مردم از خدمات گفتاردرمانی موجب شده تا زمان طلایی درمان از بسیاری از مراجعان گرفته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعیده احمدی دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره گفتاردرمانی ایران که در تالار ایوان‌شمس برگزار شد، گفت: حوزه کاری گفتاردرمانگران از سوی جامعه شناخته شده نیست و در بسیاری از موارد گفتاردرمانی با حوزه روان‌درمانی و روان‌شناختی اشتباه گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه اکثر مراجعان به کلینیک‌های گفتاردرمانی، اختلالات روانی و رفتاری دارند نشان می‌دهد فرهنگ سلامت و رسانه‌ها خدمات گفتاردرمانگری را به خوبی به جامعه معرفی نکرده‌اند و مردم ناآگاهانه و بدون اطلاع از کار گفتاردرمانگران وقت خود را در کلینیک‌های غیر‌مرتبط می‌گذرانند.

احمدی افزود: نبود آگاهی از خدمات گفتاردرمانی موجب شده که بسیاری از فارغ‌التحصیلان پس از خروج از دانشگاه و ورود به بازار کار مخاطبان اصلی خود را از دست دهند و انگیزه کافی برای حمایت مراجعان نداشته باشند.

وی اظهار داشت: بحث گفتار و اختلالات گفتاری از اهمیت بالایی در جوامع برخوردار است، زیرا گفتار اولین پل ارتباطی مردم با خانواده و جامعه است، اما متأسفانه با ناآگاهی مردم از خدمات گفتاردرمانی بسیاری از افراد با اختلالات گفتاری سن طلایی درمان را از دست می‌دهند و در سنین بالا خدمات گفتاردرمانی سخت‌تر می‌شود.

احمدی اضافه کرد: امیدوارم با آگاهی دادن به مردم از سوی متولیان سلامت، رسانه‌ها و انجمن‌های علمی، شاهد اهمیت گفتاردرمانی در پیشگیری و درمان باشیم و با ارجاع به موقع فرصت طلایی درمان را از دست ندهیم.

دبیر اجرایی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران یادآور شد: آسیب‌شناسی و ارزیابی و درمان اختلالات زبان و بلع، درمان تیمی در اختلالات گفتار و زبان، معرفی ابزارهای نوین ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع، شاخص رشد طبیعی گفتار و زبان، غربالگری و پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان، گفتار مبتنی بر شواهد و رویکرد مراجعه محور در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع از محورهای این همایش بود که با حضور گفتاردرمانگران و متخصصان سایر عرصه‌ها برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار