نشست خبری رئیس ستاد هنرمندان حسن روحانی با حضور حجت‌الله ایوبی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

ما در آرامش دوران انتخابات قرار داریم
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری ستاد هنرمندان حسن روحانی با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس ستاد و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
 
حجت‌الله ایوبی در ابتدای این نشست خبری گفت: در جهانی که زبان قالبش جنگ، اسلحه و خشونت است؛ ما در آرامش دوران انتخابات قرار داریم. این مهم را مدیون شهدای خودمان هستیم و به خانواده‌های آن‌ها ادای احترام می‌کنیم.
 
وی درباره هدف از تشکیل این نشست خبری بیان کرد: هدف از این جلسه این است که در ستاد حسن روحانی با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی، در این باره بیشتر حرف بزنیم.
 
ایوبی افزود: نکته‌ مهم این است که امروز رفتار انتخاباتی مردم و فرآیند رای‌دهی دچار تحولی مثبت و عقلانی شده است. در این ستاد چشم‌انداز آنچه که اتفاق افتاده و خواهد افتاد را بررسی می‌کنیم. وقتی که می‌بینیم مهمترین مسئله در ستادهای مختلف شغل است، ما در جامعه فرهنگی هنری دلمان می‌خواهد یادآوری کنیم فرهنگ و هنر شغل‌آفرین است و فانتزی نیست.

وی تاکید کرد: در لندن حدود 24 درصد و در پاریس حدود 54 درصد در بخش فرهنگ اشتغال دارند؛ اما در شهر اصفهان چهار درصد آن هم در شهر فرهنگ! این را به عنوان تلنگر عرض کردم که باید به آن دقت بیشتری داشت. علی جنتی، رضا صالحی امیری، حسن روحانی و تیمشان بر شکل‌گیری فرهنگ تاکید دارند. همواره در این دولت پیشبرد اهداف فرهنگی مد نظر قرار گرفته است. 
 
ایوبی در ادامه گفت: وقتی که در سال 92 کار را شروع کردیم، جامعه فرهنگی دچار بحران بود و سینما بر سر اتهام بود و خانه سینما تعطیل شده بود. چنددستگی در انجمن خوشنویسان، همین اتفاق در موسیقی و تئاتر و ... ایجاد شده بود. بازگرداندن این هنر و فرهنگ، به نقطه مثبت و پیشرفت بسیار سخت و زمان بر بود.

وی تصریح کرد: الان رونق اقتصادی در فرهنگ و هنر ایجاد شده است؛ فروش‌های چند صد میلیونی در عرصه‌های مختلف فرهنگی را شاهد هستید و این نشان‌دهنده آمدن امید به این عرصه است.البته نمی‌خواهم بگویم اصلا مشکل نداریم؛ اما جوانه‌های امید روییدن گرفته است. امکان ایجاد بین دولت و جامعه هنری کم شده بود؛ اما الان از این مسیر بد گذر کردیم و اعتماد دوباره به جایگاه خود برگشته و با زبان نقد با هم به تعامل رسیدیم.
 
ایوبی اظهار داشت: سرمایه‌های انسانی و اقتصادی برگشته و فعالیت چشمگیری داشته است. قبلا سهم فارابی در تولید کامل بود؛ اما الان فقط ده درصد است و دیگر بخش‌ها و حتی بخش خصوصی وارد میدان شده است. اعتماد به اهالی فرهنگ و هنر و مردم از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است. ما خواستیم و تلاش کردیم هنر را از حالت هنر بیرون آورده و مردمی کنیم. مردمی کردن فرهنگ و هنر در هر کشوری پروسه‌ای چند ساله است و ما نیز این حرکت را آغاز کردیم و موفق شدیم.
 
رئیس ستاد هنرمندان روحانی بیان کرد: اصناف مورد اعتماد این دولت بودند و هستند. قبل از این دولت اصناف دچار بحران مالی بودند و وضع خوبی نداشتند و علت آن عدم اعتماد بود. سعی کردیم عدالت برقرار شود و جلوی تولید پروژه‌های فاخر پرهزینه و آن هایی که مربوط به نور چشمی‌ها بود را گرفتیم.  نتیجه این نگاه بدون سوءظن این است که امروز احساس می‌کنم، داریم از هنر دولتی و سفارشی دوری می‌کنیم و رابطه خوبی بین دولت و فرهنگ ایجاد شده است.
 
وی افزود: ورود جوان‌ها به عرصه داخلی و بین‌المللی فرهنگ و هنر، حرکت خوبی بود که نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم و به موفقیت های فراوانی رسیدیم.
 
ایوبی در قیاس با دولت گذشته اظهار داشت: در دولت‌های گذشته دادن مجوزهای فعالیت فرهنگی و هنری دو سال طول می کشید؛ اما الان در کمترین زمان این اتفاق می‌افتد. در این دولت تیراژ کتاب بسیار بالاتر رفت و تعداد نمایش‌های تئاتر افزایش یافت.

وی اذعان داشت: البته در دولت یازدهم، فیلمی نمایش داده نشد؛ کنسرتی تعطیل شد و تئاتری روی صحنه نرفت که از این بابت خوشحال نیستیم؛ اما تلاش خودمان را کردیم. دولت ما ، در چهار سال آینده خودش را موظف می‌داند این حقوق های از دست رفته را بازگرداند. ما خودمان را مقابل اهالی فرهنگ و هنر نمی‌بینیم و در کنار آن ها هستیم.

وی تاکید کرد: مهمترین رویکرد و اتفاق این است که در این دولت با همه مشکلات، به جایی رسیدیم که موتور لوکوموتیو فرهنگ و هنر روشن و به خوبی حرکت می کند. برای اولین بار برای خودم به عنوان ایرانی و مسلمان احساس وظیفه کردم که این امید را انتقال دهم. بخش خصوصی به ما اعتماد کردند و به عرصه فرهنگ وارد شدند و ما نباید بگذاریم این روند متوقف شود.

ایوبی تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر از نامزدهای مختلف می خواهند مواضع خود را در حوزه فرهنگ و هنر شفاف و روشن بیان کنند. هنرمندان از حوزه‌های مختلف و طرفدار این دولت، فعالیت‌های خود را شروع کردند و یک سلسله برنامه هایی دارند که بزودی اعلام می‌کنیم. این هنرمندان در حال تنظیم درخواست‌های خود نیز هستند.

وی درباره فیلم‌های دارای پروانه نمایش که توقیف شدند و کنسرت‌های تعطیل شده بیان کرد: در این دولت، تولید و نمایش فیلم‌ها بیش از دو برابر شد و شانس به فیلم‌های چند سال مانده پشت اکران داده و اکران شدند. اما به نظر ما، در کل یک مورد عدم اکران فیلم هم زیاد است؛ چون مقوله‌ای ملی است و روی فضای ناامن سرمایه‌گذاران تاثیر می گذارد. امیدوارم در چند سال آینده در این زمینه اتفاقات بهتری رقم بخورد و تلاشمان را خواهیم کرد. البته نمی‌توانیم از برخی فیلم ها که واقعا نمی‌توان اکران کرد، گذر کنیم.

وی درباره شنیده‌شدن دوباره صدای محمدرضا شجریان در عرصه موسیقی کشور گفت: در این دوره، خیلی تلاش شد تا مردم از آوای محمدرضا شجریان دوباره بهره‌مند شوند و در نهایت آلبومی از وی منتشر شد.
 
ایوبی اظهار داشت: ما باید بدانیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه کمی برخوردار است و از سویی عدم بی اعتمادی و جلب این اعتماد زمان‌بر و دشوار است. پس فعالیت در این فضا سخت است، اما همه تلاشمان را برای پیشرفت کاری خواهیم داشت. اینکه فکر کنیم باید در چهار سال همه این بحران‌ها و مشکلات را رفع می‌شد، درست نیست. این امر کاری دشوار است.  کار کردن ما در عرصه فرهنگ و هنر مثل در میدان مین کار کردن است. در چنین شرایطی عرض می‌کنم مشکلات وجود دارد؛ اما باز می‌گویم با تغییر نگاه به فرهنگ کارها عملی می‌شود.
 
ایوبی بیان کرد: سعی می‌کنیم بجز ارائه برنامه کلی دولت در حوزه فرهنگ، برنامه جزئی هم ارائه کنیم که اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. یکی از برنامه‌های جدید ما راه اندازی نظام صنفی هنرمندان است که با جدیت پیگیری می‌شود. در مورد مطبوعات هم امیدواریم این اتفاق بیفتد.
 
وی در پایان در خصوص دلخوری هنرمندان از دولت یازدهم گفت: امیدوارم خارج از مشکلات و دلخوری‌های شخصی، همه نگاه کلان‌تری نسبت به دولت و فرهنگ داشته باشیم.
 
 
 
انتهای پیام/
 
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار