آلرژی های غذایی در دنیا و کشورمان رو به رشد است که مصرف بی رویه فست فودها، مواد غذایی مملو از سس و مواد نگهدارنده، سیر صعودی حساسیت های غذایی را افزایش داده است.

مصرف بی رویه فست فودها مهمترین عامل در بروز آلرژیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،دکتر فرحزاد جباری آزاد دانشیار گروه آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع حساسیت های غذایی در کودکان بیشتر مشاهده می شود و بین چهار تا شش درصد گزارش شده است که این  رقم در بزرگسالان بین یک تا چهار درصد است.
وی افزود: بهترین توصیه برای درمان تمام حساسیت ها شامل تنفسی، گوارشی، دارویی و غذایی اجتناب از عامل ایجاد آن است و وقتی فرد بداند که نسبت به چه ماده غذایی حساسیت دارد، باید از مصرف آن خودداری کند.
وی استفاده از داروها برای کنترل علائم و در نهایت استفاده از واکسن مربوطه را از دیگر مراحل درمان و کنترل حساسیت های غذایی عنوان کرد.
دکتر فرحزاد با بیان اینکه ۸۵ درصد حساسیت های غذایی در افراد به مصرف چند گروه مواد خوراکی و غذایی محدود می شود، گفت:  شیر و گوشت گاو، تخم مرغ، گندم و جو، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، برخی از مغزها چون بادام زمینی و گردو بخش عمده حساسیتهای غذایی را موجب می شوند.
رییس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هر ماده غذایی می تواند برای فردی که زمینه ژنتیکی داشته، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود و برخی افراد نیز به میوه ها و مواد خوراکی مانند خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل آلرژی دارند.
وی با بیان اینکه آلرژی ها در تمام جوامع دنیا در حال افزایش است، گفت: بیماریهای آلرژی به اشکال مختلفی خود را نشان می دهد که آسم و آلرژی های بینی یکی از این اشکال است.
دکتر جباری میانگین شیوع آسم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در جامعه ایرانی برآورد می شود و میانگین جهانی آسم حدود ۲۰ درصد است.
وی با بیان اینکه شیوع آلرژی های بینی از آسم نیز بیشتر است، افزود: شیوع آلرژی های بینی در جامعه ایران حدود ۲۵ درصد است.
دکتر جباری  افزود: زمینه های ژنتیکی و ارثی، عوامل محرک مانند آلاینده های محیطی، گل و گیاه، حیوانات خانگی، مواد غذایی آلرژی زا، ارتقای بهداشت و تضعیف سیستم ایمنی از مهم ترین عوامل ایجاد آلرژی ها هستند.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.